Debat

Dansk IT: Vi skal styrke digitale kompetencer, hvis velfærden skal udvikles

KLUMME: Alle danskere skal udvikle deres it-kompetencer, så de kan bidrage til udviklingen i vores samfund, skriver Rikke Hvilshøj, administrerende direktør i Dansk IT.

Foto: /ritzau/Lars Krabbe
Kirsten Ida Enemark
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Rikke Hvilshøj
Administrerende direktør, Dansk IT

Kun hver sjette offentlige leder fortæller i den årlige rapport fra Rambøll og Dansk IT, IT i Praksis, at deres medarbejderes digitale kompetencer svarer til, hvad de har behov for.

Det er bekymrende.

Den danske offentlige sektor er en af de mest gennemdigitaliserede i verden. Og derfor spiller medarbejdernes digitale kompetencer en stor rolle både i forhold til at udvikle og forbedre den offentlige service.

Fakta
Deltag i debatten!

Bekymringen bliver ikke mindre af, at 53 procent af de offentlige ledere i samme undersøgelse fortæller, at de ikke har nogen langsigtet strategi for at udvikle de ansattes digitale kompetencer.

Og det på trods af, at de også angiver, at den største barriere for digitaliseringen af den offentlige sektor netop er medarbejdernes digitale kompetencer.

Den offentlige sektor har brug for medarbejdere, der er klædt på til aktivt at kunne byde ind med tanker og ideer til digitaliseringen.

Rikke Hvilshøj
Administrerende direktør, Dansk IT

Hidtil har debatten om digitale kompetencer primært handlet om, at der er er stor mangel på it-specialister, og at det står i vejen for udviklingen.

Alle grupper skal udvikle deres digitale kompetencer
Hvad der er mindre fokus på, er, at alle medarbejdergrupper i stadigt stigende grad får behov for at udvikle deres digitale kompetencer.

Det gælder lige fra sosu-assistenten, folkeskolelæren, borgerservicemedarbejdere til de akademiske medarbejdere.

Har alle medarbejdergrupper ikke de rette kompetencer til at implementere for eksempel velfærdsteknologi, nye it-platforme eller i at hjælpe borgerne med at forstå de nye teknologier, så kan det ende med fejlslagne eller meget dyre it-projekter.

Men mangel på it-kompetencer kan ikke alene forringe den service, vi får af det offentlige, men også skabe en offentlig sektor, hvor medarbejderne hele tiden må halse efter digitaliseringen.

For det store problem ved ikke at have en langsigtet strategi for kompetenceudvikling er, at de offentligt ansatte måske nok bliver klædt på til de konkrete behov her og nu, men ikke til en fremtid, hvor de ikke bare skal kunne mere end i dag, men på mange områder noget helt andet.

Konsekvenserne kan blive, at medarbejdere bliver overflødige eller bliver modvillige over for forandringer, fordi de ikke har haft muligheden for at kunne se sig selv i den fremtid, som digitaliseringen skaber.

Medarbejdere skal have indflydelse på digitalisering
Hvis digitale færdigheder blot opfattes som noget, der handler om at lære at bruge en digital løsning, så er der risiko for, at mange oplever, at digitaliseringen er noget, der foregår hen over hovedet på dem, og noget, de ikke har indflydelse på.

Det vil være en skam. For den offentlige sektor har brug for medarbejdere, der er klædt på til aktivt at kunne byde ind med tanker og ideer til digitaliseringen.

Skal det lykkes, kræver det, at lederne tænker langsigtet og ikke lader digital kompetenceudvikling være noget, som kun kommer i spil, når medarbejderne skal oplæres i en aktuel løsning.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rikke Hvilshøj

Public affairs-rådgiver, Grace Public Affairs, fhv. integrationsminister (V), bestyrelsesmedlem, Energinet, Crossbridge Energy
cand.polit. (Københavns Uni. 1997)

0:000:00