Siri-kommissionen: Lav register over digitale politiske reklamer

ANNONCER: Danske politikere og deres partier skal være mere åbne om brug af data og annoncering på digitale platforme, anbefaler Siri-kommissionen i ny rapport. Venstre og DF afviser.

En ny rapport fra Siri-kommissionen sætter sociale medier og demokrati under lup.
En ny rapport fra Siri-kommissionen sætter sociale medier og demokrati under lup.Foto: Timur Emek/ Ritzau Scanpix
Kasper Kaasgaard

Jeg synes, det ville være et demokratisk problem, hvis vi i takt med den udvikling skal begrænse politikeres muligheder for at få deres budskaber frem.

Torsten Schack Pedersen (V)
It-ordfører

Med en forestående valgkamp er diskussionen om politiske reklamer på nettet højaktuel.

Et nyt indspark i den debat kommer fra Siri-kommissionen, som har bedt Lisbeth Knudsen skrive en rapport om kunstig intelligens’ påvirkning af vores medier og demokrati.

Rapporten indeholder blandt andet konkrete anbefalinger til danske politikere.

Dokumentation

AI, MEDIER OG DEMOKRATI
Sådan styrker vi vores demokratiske immunforsvar

Sådan hedder den nye rapport fra Siri-kommissionen, som indeholder anbefalinger til politikere, medier og platformsvirksomhederne.

Anbefalingerne til politikerne er:

Det er afgørende med transparens i forhold til, hvem der bestemmer det informationsflow, vi udsættes for hver dag.

Det kræver

  • et lovpligtigt offentligt tilgængeligt register over digitale, politiske reklamer
  • et lovpligtigt krav om åbenhed omkring politiske partiers og politikeres køb af data og anvendelse af micro-targeting
  • at alle interessenter i den politiske debat opfordres til klart af deklarere og identificere brug af bots. Det gælder også interesseorganisationer, public affairs bureauer og medier.

En sund politisk samtale kræver fora, hvor der kan diskuteres politik uden trusler og hadske udmeldinger

Folketingets Præsidium opfordres til at tilskynde partierne til at indgå en fælles aftale om et etisk kodeks for håndtering og moderering af indholdet på partiernes hjemmesider, digitale profiler og i kommentarsporene både på egne hjemmesider og på de sociale medier. Ved at melde klart ud offentligt, at partierne ikke vil tolerere trusler og skældsord på deres sider, er partierne selv med til at understrege vigtigheden af en sober og konstruktiv politisk debat.

Tillid til demokratiet kræver, at der gøres en indsats mod ondsindede bots, syntetiske medier og falske profiler

Der skal oprettes tværfagligt Center for Digital Demokrati i et uafhængigt regi. Centret skal undersøge aktuelle hændelser som bot-storme, rådgive medier og interesseorganisationer og udbrede kendskabet til digitale redskaber til at afsløre og afvise bots, falske profiler og syntetiske medier. Centeret skal oprette en enhed, hvor borgere aktivt kan ”pinge” problematiske eller mistænkelige profiler.

Center for Digital Demokrati skal også være en aktiv aktør i forhold til at styrke befolkningens immunforsvar ved at skabe dialog, vidensdeling og opmærksomhed omkring kunstig intelligens, demokrati og medier.

Den danske befolkning skal have et stærkt immunforsvar

Der etableres et digitalt dannelsesprogram for hele befolkningen – ikke kun børnene og de unge. Et program baseret på læring, kreativitet og interaktivitet og tilrettelagt i den demokratisk folkeoplysende tradition i Danmark med aktivering af alt fra biblioteker, folkehøjskoler, folkeuniversitet, civilsamfund, medierne og andre interessenter.

Vi har brug for klart ansvar for publicering på nye platforme

De danske politikere bør undersøge, hvordan den velfungerende danske medieansvarslovgivning med et dertil hørende Pressenævn kan suppleres i forhold til den nye medievirkelighed således, at ansvar og forpligtelser også kan bringes i anvendelse overfor nye typer af publicering på blogs og sociale medier.


Altinget logoDigital
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget digital kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00