Debat

Vilhelmsen: God adfærd på nettet er et fælles ansvar

DEBAT: Børn og unge skal kunne færdes trygt på internettet. Ansvaret ligger ikke kun hos forældrene, men også hos skolen. Adfærd på nettet bør derfor være en integreret del af undervisningen, skriver Annette Vilhelmsen (SF).

Adfærd på nettet bør være en integreret del af undervisningen i folkeskolen, skriver Annette Vilhelmsen (SF).
Adfærd på nettet bør være en integreret del af undervisningen i folkeskolen, skriver Annette Vilhelmsen (SF).Foto: Colourbox
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Annette Vilhelmsen (SF)
Undervisningsordfører

Mange forældre har ikke ressourcer, tid eller forståelse for, hvordan man opdrager sine børn til at være kompetente mediebrugere. Ansvaret ligger også hos skolen, og derfor synes jeg, at adfærd på nettet bør være en integreret del af undervisningen.

It og internet er en vigtig del af børn og unges hverdag. Både som del af undervisningen i folkeskolen, som informationskilde, og særligt er det blevet en stor del af den sociale sfære.

Fakta
Velfærdsteknologidebatten på Altinget: velfærdsteknologi har til formål at fokusere og styrke den politiske og faglige debat om velfærdsteknologi i Danmark.

Løbende inviterer vi derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for velfærdsteknologiområdet.


Velfærdsteknologidebatten vil i den kommende tid sætte fokus på brugen af it i folkeskolen. Hvor er der muligheder, og hvor er der barrierer?

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 

Send dit indlæg til [email protected]

For at kunne begå sig socialt og være en del af fællesskabet er det ikke længere nok at være til stede i den fysiske verden – det er et stigende krav at kunne være til stede på og mestre de sociale medier.

Derfor er det også yderst vigtigt, at vi lærer vores børn at færdes trygt og ordentligt på nettet. Det er et ansvar, der ligger hos både skolen og forældrene.

Styr på online-livet
For det første skal vi lære vores børn, hvordan de begår sig sikkert på nettet i forhold til at hente information og underholdning. En analyse fra Børnerådet fra 2014 viste, at mange unge ikke har kontrol over deres online-liv. De unge tror selv, at de har styr på hvilke oplysninger, de giver på nettet, men ofte viser det sig, at der ikke er sammenhæng mellem deres opfattelse af kontrol og den faktiske viden, de har om, hvordan internettet fungerer.

Den samme undersøgelse viste, at mange forældre ikke interesserer sig for, hvad de unge foretager sig på nettet. Det er drønvigtigt, at skole og ikke mindst forældre er opmærksomme på, hvad børn og unge beskæftiger sig med, og hvordan de opfører sig online. Hvis ikke der er opmærksomhed på, hvad børn og unge foretager sig, risikerer vi, at de bliver udsat for ubehagelige oplevelser fra folk med dårlige intentioner, at de kommer til at opgive informationer, som kan misbruges, f.eks. økonomisk, eller at de får adgang til voldelige og oprivende videoklip og billeder.

Men det er ikke kun forældrenes ansvar at lære deres børn at få kontrol over deres online-liv og opføre sig forsvarligt på nettet. Mange forældre har ikke ressourcer, tid eller forståelse for, hvordan man opdrager sine børn til at være kompetente mediebrugere. Ansvaret ligger også hos skolen, og derfor synes jeg, at adfærd på nettet bør være en integreret del af undervisningen i folkeskolen.

Styrk indsats mod mobning
For det andet skal vi styrke indsatsen mod mobning på internettet. Internetmobning mod børn og unge er et stort og stigende problem. Samtidig med at flere og flere børn og unge bruger de sociale medier, er mobningen så at sige flyttet fra skolegården til internettet. Men ikke kun flyttet – i mange tilfælde er mobning på internettet et supplement til den mobning, der foregår i skolen, fritidsklubben og lignende.

Idet der via telefoner og andre digitale platforme er konstant adgang til nettet og de sociale medier, kan børnene ikke flytte sig fysisk fra mobningen. Mobningen følger med hjem, og ofrene for mobning har ikke mulighed for at flytte sig eller holde pause fra mobningen.

For at komme mobningen til livs er det vigtigt at forældre og skole samarbejder – og at de samarbejder rigtigt. Det kræver en god dialog og gensidige aftaler mellem forældre og skolen. Mobningen stopper kun, hvis vi i fællesskab gør en indsats.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Annette Lilja Vilhelmsen

Bestyrelsesmedlem af Odense ZOO, Naturama og Fjord og Bælt
cand.pæd. i almen pædagogik (Danmarks Lærerhøjskole 2001), Læreruddannet fra Den fri Lærerskole, kontorassistent

0:000:00