Debat

Institut for vilde problemer: Der er et kæmpe potentiale for at forbedre reformkvaliteten gennem tests

Test af reformer i lille skala før vedtagelse og udrulning forbedrer reformkvaliteten. En testtilgang bør i langt større omfang bruges i reformer, og med det nye folkeskoleudspil viser regeringen i højere grad viljen til at gå netop den vej, skriver Frederik Langkjær, som er rådgiver i Institut for vilde problemer. 

Forsøg indgår netop i regeringens nylige folkeskoleudspil, som undervisningsminister Mattias Tesfaye præsenterede på et pressemøde 11. oktober.
Forsøg indgår netop i regeringens nylige folkeskoleudspil, som undervisningsminister Mattias Tesfaye præsenterede på et pressemøde 11. oktober.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Frederik Langkjær
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi har i Danmark siden Anden Verdenskrig leveret et imponerende spring i velfærd og overhalet mange af de lande, vi lå på niveau med. Det skyldes, at vi har været dygtige til at løse såkaldt tamme problemer. Problemer, der er afgrænsede, forståelige, og hvor der findes en oplagt løsning.

I dag står vi imidlertid tilbage med de vilde problemer. Problemer, der er grænseoverskridende og genstridige, og som ikke lader sig definere eller løse så nemt. Faktisk meget af det, som dansk politik handler om i øjeblikket.

I sin åbningstale til Folketinget satte statsminister Mette Frederiksen (S) fokus på et særligt vildt problem: Hvordan kan det være, at hver syvende elev ikke har lært at læse, skrive og regne ordentligt, når de går ud af skolen? Og hvordan kan det være, at statistikken har været sådan i mange år trods adskillige politiske initiativer og det faktum, at vi i dag bruger flere penge per elev i den danske folkeskole end nogensinde?

Behov for nye værktøjer

Vilde problemer – som eksempelvis at omkring 14 procent af en skoleårgang ikke kan læse og regne trods utallige tiltag – kræver, at vi går anderledes til værks. Det var konklusionen fra den nyligt afsluttede reformkommission, som blev lanceret under overskriften 'for længst erkendt, allerede forsøgt løst, men stadig uløst.' Vi er nødt til at udvide reformværktøjskassen.

I Danmark har vi de seneste ti år arbejdet med frikommuneforsøg, og prøvehandlinger er blevet stadig mere udbredt i kommunerne.

Frederik Langkjær
Rådgiver, INVI

Institut for vilde problemers (INVI) forskerpanel, som tæller en lang række eksperter inden for offentlig politik og forvaltning, har i en ny analyse peget på et særligt interessant reformværktøj: 69 procent vurderer, at test af reformer i lille skala før vedtagelse og udrulning forbedrer reformkvaliteten.

 

I regeringens nylige folkeskoleudspil indgår forsøg netop. Flere tiltag skal udvikles og tilpasses gennem forsøg i virkelige miljøer tæt på elevernes hverdag. Læreplaner, som har været et centralt stridspunkt længe, skal udvikles i tæt samarbejde med folkeskolens parter og praktikere og baseres på flere forsøg undervejs. Og praktiske prøveformer skal prøves af for at undersøge deres effekt.

Britisk inspiration

At teste reformer i et samfund med rigtige mennesker er selvsagt meget anderledes end at teste et bilbatteri, inden det masseproduceres. Men tanken er ikke fremmed for embedsmænd, hvoraf flere har arbejdet med at udvikle metoder til at teste politik.

I Danmark har vi de seneste ti år arbejdet med frikommuneforsøg, og prøvehandlinger er blevet stadig mere udbredt i kommunerne.

Men kigger vi til England, har den britiske regering oprettet ni såkaldte 'What Works'-centre, der systematisk tester effekten af politikker og praksisser. Centrene har i flere tilfælde sparet det engelske samfund for mange kvaler.

Læs også

For eksempel indførte den engelske regering i 2018 lokalt forankret sprogundervisning for at styrke integrationen af kvinder med anden etnisk herkomst. Det gjorde de efter, at tests havde vist, at den tilgang styrkede både sprogkundskaber og den sociale integration markant.

Så fremfor at indføre integrationsindsatser i blinde gik man altså systematisk til værks. På skoleområdet er et af What Works-centrene hver dag til stede på 4.500 skoler med 630.000 elever for at teste effekten af forskellige praksisser.

Det er muligt at designe og udføre tests på mange måder – også måder, som ikke kræver store, dedikerede centre som i England. Tests kan variere i skala fra små prototyper til store lodtrækningsforsøg, og de kan anvendes i forskellige stadier af den politiske cyklus til at blive klogere på grundlæggende antagelser eller sandsynligheden for, at en intervention lykkes.

Ikke ens løsninger

Er tests så et columbusæg? Nej selvfølgelig ikke. Som med alt andet er der begrænsninger og udfordringer. Men når det kommer til vilde problemer, har tests en fordel.

Der er behov for at teste mange forskellige indsatser i forskellige kontekster for at se, hvordan de rent faktisk virker.

Frederik Langkjær
Rådgiver, INVI

Problemerne er nemlig kendetegnet ved usikkerhed og ikke at have én rigtig løsning. Man kan ikke på forhånd vide om det, der virker i Rødovre, også vil virke i Brønderslev.

Det er med andre ord vanskeligt at lave forudsigelser ved hjælp af samfundsvidenskabelige modeller eller at overføre en god praksis fra en kommune til en anden. Der er i stedet behov for at teste mange forskellige indsatser i forskellige kontekster for at se, hvordan de rent faktisk virker.

Man kan derfor kun håbe på, at testtankerne i det nye folkeskoleudspil får lov til at fylde og vil blive ført ud i livet, så vi sammen kan blive klogere på, hvilke af regeringens forslag der virker. Og at regeringen tør gentage tilgangen i de mange kommende reformer.  

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Frederik Langkjær

Mission manager, Institut for vilde problemer
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2018)

0:000:00