Kronik

Professor emeritus: Minkkommissionen mangler sans for proportioner og respekt for grundprincipper

Minkkommissionens beretning var unødigt kategorisk. Derfor bør man genoverveje den fremtidige brug af undersøgelsesformen, hvor kommissionens sammensætning er politisk bestemt, skriver professor emeritus Carsten Henrichsen.

Minkkommissionen, der var under ledelse af landsdommer Michael Kistrup (<i>på billedet</i>), var ude på en vendetta mod centrale dele af embedsværket. Resultatet var pauvert og uden sans for proportioner, skriver Carsten Henrichsen.&nbsp;
Minkkommissionen, der var under ledelse af landsdommer Michael Kistrup (på billedet), var ude på en vendetta mod centrale dele af embedsværket. Resultatet var pauvert og uden sans for proportioner, skriver Carsten Henrichsen. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Carsten Henrichsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Folketingets Granskningsudvalg har påbegyndt en evaluering af granskningskommissionen som undersøgelsesform. Det er utvivlsomt tiltrængt. 

Minkkommissionen var måske ikke det bedste bud på en undersøgelse af denne sag. Kommissionens beretning har allerede fået det første skud for boven med forhørsledelsens frikendelse af en af sagens hovedaktører, rigspolitichefen, som havde det øverste ansvar for politiets indsats ved minkaflivningerne.

Tidligere havde tre professorer i et notat til Granskningsudvalget yderligere kritiseret kommissionen for med sin sprogbrug at være betænkelig tæt på at fastslå et ansvar for statsministeren. Selv har jeg i en nyere forskningsartikel rettet en omfattende kritik af Minkkommissionens beretning.

Denne kritik har jeg redegjort mere udførligt for i et notat, som jeg har afgivet til Folketingets Granskningsudvalg, og det er den kritik, som også danner grundlag for denne kronik.

Et vendetta mod centrale dele af embedsmandskorpset

Minkkommissionens beretning lagde op til en vendetta mod centrale dele af embedsmandskorpset. Så vidt er det dog langt fra kommet.

Kommissionen kritiserede ti embedsmænd – og leverede stof til kritik af yderligere to ministre. Dusinet var fuldt, og for politikernes vedkommende var der allerede draget en konsekvens med fødevareministerens fratræden, efter at et flertal havde udtalt mistillid til ham.

Tilbage står fire embedsmænd, som havde det operative ansvar i sagen, og hvis sanktioner fortsat står ved magt. Toplederne er derimod alle gået fri.

Carsten Henrichsen
Professor emeritus, dr.jur.

Statsministeren måtte bøje sig for et krav om at udskrive valg i utide, hvis ikke også hun ville mødes med en mistillidserklæring. Både hun og fødevareministeren slap imidlertid for videre tiltale efter SVM-regeringens dannelse.

For embedsmændenes vedkommende førte kritikken i otte af de ti tilfælde til uddeling af advarsler og en enkelt irettesættelse. I to tilfælde blev der rejst tjenestemandssager. Heraf bortfaldt dog den ene, efter at embedsmanden havde fået ansættelse i en kommune. Den anden sag blev derimod gennemført med det førnævnte resultat, at embedsmanden blev frikendt, hvorefter også en række af de tildelte sanktioner blev frafaldet.

Tilbage står fire embedsmænd, som havde det operative ansvar i sagen, og hvis sanktioner fortsat står ved magt. Toplederne er derimod alle gået fri.

Et pauvert resultat i betragtning af, at kommissionen meget bevidst havde gået efter toppen i det administrative hierarki. Til gengæld kan resultatet nok siges at stå mål med, hvad sagen for en mere nøgtern betragtning kunne bære.

Det var indlysende, at der var begået fejl i sagen, men ikke af et omfang, som kommissionen ville give indtryk af.

Pressemødet var ikke en instruks 

Gransknings- eller undersøgelseskommissioner er forpligtet af et forsigtighedsprincip, som tilsiger at der skal redegøres for eventuelle tvivlsspørgsmål i en sag, fremfor at drage forhastede konklusioner, som ikke kan holde for en nærmere efterprøvelse.

Kommissionen hævder, at man har været fuldt opmærksom på princippet, men beretningen viser noget andet. Retlige antagelser gøres gældende uden videre diskussion uagtet, at de ikke har støtte i retsteorien.

Læs også

Det gælder antagelsen om, at et pressemøde kan gøre det ud for en instruktion til myndighederne om at eksekvere et indgreb i borgernes rettigheder uden fornøden lovhjemmel.

Det er kendt teori, at pressemøder alene giver mulighed for udmelding af politiske budskaber, og at det er ressortmyndighedernes ansvar at præcisere rækkevidden af samme ved sædvanlig regulering.

Samme konklusion når forhørsledelsen frem til i den ovennævnte sag, og dermed falder i realiteten størsteparten af kritikken mod den politiske og administrative topledelse til jorden.

Spørgsmålstegn ved kommissionens retsopfattelse

På andre punkter kan der stilles spørgsmålstegn ved kommissionens retsopfattelse. Således når det fastslås, at indgrebet var klart ulovligt.

At betegne indgrebet som klart ulovligt, er på denne baggrund næppe retvisende.

Carsten Henrichsen
Professor emeritus, dr.jur.

Rent faktisk var det imidlertid omtvistet, om loven gav fornøden hjemmel til et så vidtgående indgreb, som der her var tale om. Det var måske en rimelig antagelse, men ligefrem at betegne indgrebet som klart ulovligt, er på denne baggrund næppe retvisende.

Kommissionen finder endvidere, at udmeldingen af minkstoppet var groft vildledende, når der ikke samtidig blev taget forbehold for, hvad loven selv gav mulighed for.

Kommissionen fastslår imidlertid også, at der ikke forelå forsæt til lovbruddet, og i så fald er det heller ikke retvisende at tale om (grov) vildledning.

Man kan mene, at udmeldingen – uden det nævnte forbehold - var fejlbehæftet, men som retligt begreb giver det kun mening at betragte det som ”vildledende”, hvis der kan påvises et forsæt.

Hvis udmeldingen kun skal betragtes som et politisk budskab, bortfalder endvidere kritikken af samme for at være fejlbehæftet. Nuancerne – indgrebets rækkevidde og de nærmere vilkår – må således forventes at blive klarlagt af de ressortmyndigheder, som skal stå for eksekveringen af den politiske beslutning.

Kommissionen kammede over 

Ressortmyndighederne var de første til at vide, at beslutningen ikke havde fuld dækning i loven. Det var den opfattelse, som de selv havde gjort gældende over for Justitsministeriet som den myndighed, der koordinerede corona-indsatsen.

I et velordnet system må man tværtimod have lov til at gå ud fra, at hjemlen foreligger, hvis man ikke hører andet.

Carsten Henrichsen
Professor emeritus, dr.jur.

Alligevel foretog de sig ikke noget i forhold til hjemmelsspørgsmålet, i hvert fald ikke noget, som gjorde det klart for minkavlerne, hvor langt deres pligter rakte. Kommissionen er da heller ikke i tvivl om, at fødevaremyndighederne har handlet særdeles kritisabelt ved blot at sidde på hænderne.

Herefter kammer kommissionen imidlertid over i et forsøg på at gøre andre implicerede medansvarlige for den mangelfulde eksekvering af beslutningen.

Med henvisning til reglerne om medvirkensansvar gøres det gældende, at både statsministeren og hendes departementschef burde have overvejet, om der var hjemmel til et så vidtgående indgreb, som man stod i begreb med at foretage.

Kommissionen siger direkte, at ressortansvaret er ikke en ansvarsfrihedsgrund for andre, der har været impliceret i en beslutning. Det er ikke desto mindre det klare udgangspunkt, og det tangerer bagklogskab at mene, at udenforstående personer burde have tænkt på, om der nu var hjemmel.

I et velordnet system må man tværtimod have lov til at gå ud fra, at hjemlen foreligger, hvis man ikke hører andet.

Kommissionens beretning var unødigt kategorisk 

For en samlet vurdering fremstår kommissionens beretning som unødigt kategorisk – uden sans for proportionerne, uden respekt for retlige grundprincipper og uden fornøden inddragelse af forsigtighedsprincippet ved bevisbedømmelsen såvel som ved fastlæggelse af retsgrundlaget for kommissionens vurderinger.

Læs også

På den baggrund kan der være al mulig grund til at genoverveje denne undersøgelsesform, hvor det navnlig springer i øjnene, at kommissionens sammensætning er politisk bestemt, og at der kun er levnet begrænset tid til arbejdets udførelse.

Efter min opfattelse bør granskningskommissionen afpolitiseres og samtænkes med de hidtidige undersøgelseskommissioner, idet visse funktioner i forbindelse hermed kan henlægges til et Lov- eller Forfatningsråd.

Det gælder spørgsmålet om kommissioners sammensætning og undersøgelsers varighed, foruden eventuelt vurdering af om en undersøgelse giver grundlag for at gøre et ministeransvar gældende.

Om sådanne spørgsmål kunne et råd bestående af eksempelvis dommere og universitetsjurister afgive indstilling til Folketinget.

Herudover kunne regeringen i den foreliggende sag med fordel lade udarbejde en nærmere redegørelse for de afgivne sanktioner og tilbagekaldelsen af samme i de tilfælde, hvor dette er sket.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Carsten Henrichsen

Professor em. (i forvaltningsret ved Københavns Uni., 2001-17), dr.jur.
cand.jur. (Københavns Uni. 1974)

Michael Kistrup

Landsdommer, Østre Landsret
cand.jur.

0:000:00