Debat

Tidligere politikere giver indblik: Dette magtfulde makkerpar er motoren i vores lokaldemokrati

Den kommende magtudredning kommer næppe til at vise udvalgsformænd og direktører på forsiden, skriver Willy Feddersen og Theis Rubinke Sørensen, der her giver et indblik i magtens lavmælte maskinrum.

Arbejdet i de politiske udvalg under kommunalbestyrelserne spiller en vigtig og underbelyst rolle i at udvikle og sætte retning for den politik, der lokalt flytter Danmark, skriver Willy Feddersen og Theis Rubinke Sørensen.
Arbejdet i de politiske udvalg under kommunalbestyrelserne spiller en vigtig og underbelyst rolle i at udvikle og sætte retning for den politik, der lokalt flytter Danmark, skriver Willy Feddersen og Theis Rubinke Sørensen.Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Om et øjeblik går den store danske magtudredning i gang. Den bliver grundig. Der er sat fem år af til arbejdet, og indsatsen er lagt i kompetente hænder hos Michael Bang Petersen.

Undervejs i de næste fem år kommer vi til at tale en masse om magt, magtfuldkommenhed, magtesløshed, magteliter og så videre. Men forhåbentlig også om hvem, der har magten og pligten til at drive de helt nødvendige forandringer, som vi står over for som samfund.

Spørgsmålet om, hvem der bestemmer, optager os og er vigtigt i et demokratisk samfund. Demokratisk kontrol med dem, der er betroet ledelse på vegne af borgerne, er helt afgørende. Derfor giver det også mening at tænde lyset alle de steder, hvor magten er til stede.

Når magtudredningen skrider i gang, tænker de færreste nok på det danske udvalgsstyre i kommunerne. De højprofilerede kvinder og mænd fra diverse studier og mediernes årlige lister, dominerer sikkert de flestes bevidsthed om magt og elite.

Og vel sætter magtfulde enkeltpersoner, tunge interesseorganisationer, store virksomheder med flere rammer og retning i vigtige samfundsspørgsmål. Men arbejdet i de politiske udvalg under kommunalbestyrelserne i de 98 kommuner, spiller en vigtig og underbelyst rolle i at udvikle og sætte retning for den politik, der lokalt flytter Danmark. 

Lavmælt magt

Udvalgsstyret i de danske kommuner er i det store billede lavmælt og finder som regel kun vej til de store nationale overskrifter, når en udvalgsformand skal forsvare en særlig uheldig sag i borgmesterens fravær.

Udvalgsstyret larmer ikke, men er det demokratiske motorrum, hvor velfærds- og lokalsamfund bliver drevet og udviklet

Willy Feddersen og Theis Rubinke Sørensen
Hhv. tidligere kommunaldirektør og tidligere kommunalpolitiker

Udvalgsstyret larmer ikke, men er det demokratiske motorrum, hvor velfærds- og lokalsamfund bliver drevet og udviklet. Det er her ansvarlige lokalpolitikere samles om løsninger med og for borgerne – både i konkrete sager og i det lange seje træk, hvor resultaterne ofte først ses, når mandatet er udløbet.

De samme folkevalgte i kommunerne bidder tænderne sammen, når nationale aftaler kun levner sparsom eller ingen økonomi og er upræcise i sine prioriteringer. Det kommunale selvstyre står stærkt i udvalgene.

Danske kommunalpolitikere er bevidste om betydningen af udvalgsstyret, og ser generelt udvalgene som langt væsentligere fora for indflydelse og magt end kommunalbestyrelsen som samlet organ.

Blandt nogen opfattes byrådsmøderne som proforma (beslutningerne er truffet) og skueplads for hurtige standpunkter, der finder vej til borgerne via streaming, SoMe, ugeblade med videre.

Velfungerende parløb

Det gode udvalgsarbejde ligger principielt i hænderne hos alle udvalgsmedlemmer, men er i praksis stærkt afhængig af den demokratiske ledelse, som udvalgsformanden lægger for dagen i et tæt samarbejde med direktøren, der har ansvaret for sagernes forberedelse og udførelse, når beslutningerne er taget.

Efter et hvert kommunalvalg er formandsposterne en stor del af konstitueringskampen – altså kampen om den magt, som mandaterne har givet. Som regel lægger støvet sig hurtigt, og formand og udvalgsmedlemmer trækker i arbejdstøjet.

Formanden har formelt set kun ganske få opgaver, men er reelt set afgørende for at udvalget fungerer, involverer borgerne, og sikrer, at der med beslutninger, er fremdrift i sagerne – de små og de store.

Læs også

Parløbet mellem udvalgsformand og den ansvarlige direktør er centralt for den magtudøvelse, der finder sted i udvalgene. Og det samspil rummer rigtig meget værdiskabelse i at drive velfærden lokalt.

Når det lykkes bedst er det ofte fordi, at direktøren er hele udvalgets direktør, og har en veludviklet sans for landingsbaner i vanskelige sager, hvor konsensusløsningerne ikke står lige for.

Eller at udvalgsformanden er optaget af, at udvalget opsøger de rette landingsbaner, tager initiativ til at alle udvalgsmedlemmer bidrager aktivt og arbejder med at sagerne løses i udvalget og undgår den risiko, der kan været forbundet med at sagerne løftes til Byrådet.

Et velfungerende parløb mellem politisk og administrativ topledelse er derfor vigtigt i det kommunale udvalgsstyre, hvor ansvaret er stort, og magten bliver udøvet effektivt og lavmælt.

Tillid er parløbets energi

Men hvad kendetegner et velfungerende parløb mellem udvalgsformand og direktør? To personer, der ikke har valgt hinanden, men alligevel skal finde hinanden og fungere sammen.

Formalia tegner vigtige grænser mellem den politiske og den administrative arena. Men svarene findes sjældent udelukkende her.

Derfor bliver dialogen og samarbejdet mellem formanden og direktøren om opgave- og rollefordelingen helt afgørende for et godt parløb. Tillid er et nøglebegreb i kritiske og vigtige parløb, som der er tale om her.

Et velfungerende parløb er vigtigt i det kommunale udvalgsstyre, hvor ansvaret er stort, og magten bliver udøvet effektivt og lavmælt

Willy Feddersen og Theis Rubinke Sørensen
Hhv. tidligere kommunaldirektør og tidligere kommunalpolitiker

Tilliden kommer ikke af sig selv, men oparbejdes gennem tålmodigt, ærligt og hårdt arbejde før, under og efter udvalgsmøderne. Det er vigtigt, at parløbet forholder sig til og agerer i de mange mellemrum, der kendetegner det demokratiske arbejde i kommunerne.

Vores indspil til at opbygge mest muligt tillid er, at man med fordel kan tænke på tillid, som noget man giver til andre, ikke noget man efterspørger. Tillid i makkerskabet kan man ikke skrive sig ud af eller snakke sig til. Men gennem samtale og handling lærer udvalgsformand og direktør hinanden at kende. Hinandens grænser, ambitioner, stærke og svage sider.

Tilbøjeligheden til at lade hverdagen og sagerne fare afsted er stor for mange, men det er vigtigt, at man jævnligt ”kører i pit”: Der skal drages læring, blive skarpe i forhold til formalia, samspillet kan trænge til justeringer eller måske skal, det usagte siges højt. Og så skal man ikke mindst huske at fejre succeserne.

Jo hurtigere man lykkes med at få makkerskabet til at spille, jo hurtigere opnår udvalgene som regel stærke resultater. Enkeltsager lander meningsfuldt. Strukturelle udfordringer får langtidsholdbar retning. Og borgerne oplever sig hørt, involveret og respekteret. Også når det går dem imod.

Makkerparret skal plejes

Når den store magtudredning viser sine første billeder af magtens kvinder og mænd i kongeriget, kommer vi næppe til at se udvalgsformænd og direktører på forsiden.

Nogen vil også mene, at borgmestre og kommunaldirektører er vigtigere og mere magtfulde, men de skal huske, at de samme som regel har ”øvet” sig som udvalgsformænd og direktører, og i praksis skal have dem med, når kommunalbestyrelsen skal samles om de helt store træk og beslutninger i kommunerne.

Kommunerne står i disse år overfor voldsomt store opgaver, og de må ikke drukne i enkeltsager, politiske trakasserier og beslutningsresistens.

Udvalgsformand og direktør har både et kæmpe ansvar for samfundsudviklingen og har platformen til at forandre det fælles velfærdssamfund. Det stærke makkerskab kommer ikke af sig selv, men skal dyrkes, plejes og udvikles sådan, at udvalget løfter sine opgaver og kommunen dermed forbliver relevant for borgerne.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Willy Feddersen

Teknisk direktør, Næstved Kommune
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1989)

Michael Bang Petersen

Professor, Institut for Statskundskab, Aarhus Uni. (politisk psykologi), forskningsleder for Folketingets Magtudredning 2,0
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2004), ph.d. (2007)

0:000:00