Tekniq Arbejdsgiverne: Kommunalt bureaukrati dræber konkurrencen

Dårlige kommunale rammevilkår og administrative byrder er flere steder en decideret stopklods for et stærkt og velfungerende erhvervsliv. Det kan resultere i, at kommunerne ikke nødvendigvis får opgaven udført til den bedst mulige pris, skriver Simon O. Rasmussen.

Placeholder image
Når skolerne skal renoveres, eller når der skal bygges ny sportshal, er de kommunale udbud ofte både komplekse og indebærer unødvendige byrder for lokale virksomheder, skriver Simon O. Rasmussen. Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Bøvlede, uigennemskuelige og uensartede udbud får mange virksomheder til at trække følehornene til sig, når det gælder kommunale udbud – med mindre konkurrence og stigende priser til følge.

Tekniq Arbejdsgiverne mener, at dette års kommunalvalg derfor skal sætte fokus på, hvordan vi fremadrettet forbedrer de lokale virksomheders arbejdsbetingelser.  

Kommunerne spiller en kæmpe rolle i forhold til, hvor let (eller svært) det er at drive virksomhed lokalt. Men det er langt fra alle kommuner, der gør det lige godt. Dårlige kommunale rammevilkår og administrative byrder er flere steder en decideret stopklods for et stærkt og velfungerende erhvervsliv.

En af de helt store udfordringer for mange lokale virksomheder er kombinationen af besværlige og komplekse udbudsprocesser

Simon O. Rasmussen, underdirektør, Tekniq Arbejdsgiverne

Bureaukratiske fartbump

I Danmark tales der ofte om offentlige ansatte, som bruger mere tid på bureaukrati og tidsregistrering end på faktisk at yde service til kommunens borgere. Men præcis det samme kunne siges om erhvervslivet, der dagligt må bakse med unødvendige, bureaukratiske fartbump i forsøget på at skabe vækst og udvikling.

En af de helt store udfordringer for mange lokale virksomheder er kombinationen af besværlige og komplekse udbudsprocesser og alt for lange sagsbehandlingstider i kommunerne.

Forhindringer, som ender med at koste dyrt i den daglige drift og forringer virksomhedernes muligheder for rent faktisk at drive en forretning og skabe gode, lokale arbejdspladser.

Standardisér de kommunale udbud

Når skolerne skal renoveres, når der skal bygges ny sportshal, eller når plejehjemmet skal moderniseres, er de kommunale udbud ofte både komplekse og indebærer unødvendige byrder for de lokale virksomheder.

Temadebat

Hvor meget fylder virksomhedernes rammevilkår ved kommunalvalget? 
En række lister over Danmarks mest og mindst erhvervsvenlige kommuner har skabt opmærksomhed kort før kommunalvalget. 

Altinget giver i en temadebat ordet til fagfolk, interessenter og politikere, som vil debattere, hvor stor en rolle kommunernes erhvervsvenlighed og erhvervslivets rammevilkår bør fylde i valgkampen. 

Hvor vigtigt er erhvervsvenligheden og rammevilkårene i valgkampen? Og hvordan bør erhvervspolitikken bruges i valgkampen? 

Om temadebatter:
Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til debat@altinget.dk.
 

Først og fremmest bærer udbuddene præg af at være udformet meget forskelligt og indeholder varierende krav fra udbud til udbud. Det gør det sværere at finde rundt i og koster unødig tid hos de bydende virksomhederne.

De bøvlede processer er en hæmsko for virksomhederne, som i stedet for at byde sig til og dermed sikre sund konkurrence opgiver at finde vej gennem den bureaukratiske urskov og dropper forsøget på at få del i de kommunale opgaver.

I sidste ende kan det betyde, at kommunerne ikke nødvendigvis får opgaven udført til den bedst mulige pris og dermed spilder borgernes skattekroner. Derfor mener vi, at de kommunale udbud skal standardiseres og forenkles.

Effektiviser byggesagsbehandlingerne

En anden udfordring er, at alt for mange byggesagsbehandlinger i dag ender som langsomme og uforudsigelige forløb.

Det er både frustrerende og omkostningstungt for virksomhederne, som på grund af de langstrakte processer ikke kan komme videre med deres byggeprojekter. I yderste konsekvens kan det koste arbejdspladser.

Fra 2019 til 2020 steg sagsbehandlingstiden fra 54 til 62 dage. Det er ikke en udvikling, som vi bør acceptere. Derfor mener vi, at der skal udarbejdes kommunale strategier for mere effektive sagsbehandlinger.

I det hele taget er vores holdning, at det skal være nemmere at drive virksomhed i de enkelte kommuner. Et mål, som man bør have for øje, når vejen går ind i stemmeboksen 16. november til kommunalvalget.

Og et mål, som de valgte kommunalpolitikere efterfølgende bør have for øje, når valgtrommerne er døet hen, og de mange valgløfter skal realiseres.

Læs også


Politik har aldrig været vigtigere
Få gratis nyheder fra Danmarks største politiske redaktion
Ved at tilmelde dig Altingets nyhedsbrev, accepterer du vores generelle betingelser