Coop: Tag ikke de økologiske forbrugere for givet

DEBAT: Når Danmark kan bryste sig af at være verdensmestre i økologi, er det hverken, fordi eksporten slår rekord, eller fordi andelen af det dyrkede land når internationalt anerkendelsesværdige højder, men fordi forbrugerne vil økologien, skriver Thomas Roland.

Af Thomas Roland
Afdelingschef for ansvarlighed, Coop Danmark

I Altingets tema om regeringens kommende mål om at fordoble økologien har erhvervets interessenter vist stor vilje til at tro på, at økologien kan vokse yderligere. 

De fleste ser muligheder i ambitionen – muligheder for at få regeringens opmærksomhed og støtte til at fjerne barrierer for den fortsatte vækst. Samtalen har indtil nu været vidt omkring og især cirkuleret om initiativerne rundt om økologien.

De eneste, som er fraværende i debatspalterne, er de allervigtigste – forbrugerne. Kunderne, danskerne, som skal købe varerne. Måske fordi man tager deres støtte og interesse for givet? 

Derfor vil jeg slå et slag for økologien fra forbrugerens perspektiv. Økologien set fra indkøbskurven og middagstallerkenen.

Økologi er blevet hvermandseje
Når vi i Danmark kan bryste os af at være verdensmestre i økologi, er det hverken, fordi vores eksport slår rekord, eller fordi andelen af det dyrkede land når internationalt anerkendelsesværdige højder. 

Nej, det er de danske forbrugere, der er verdensmestre. Det er deres valg af økologiske varer, som fortjener en medalje.

Økologien er gået fra at udfylde et nichemarked blandt unge, veluddannede storbymennesker og gamle hippier, til i dag at ligge i mere end 75 procent af alle kunders køkkenskabe over det ganske land. 

Økologi er hvermandseje, og de økologiske varer sameksisterer på fredeligste vis med de andre varer i indkøbskurvene. Siden finanskrisen har væksten i det økologiske salg næsten konstant været tocifret. Markedet er fordoblet siden 2013.

Forbrugerne har tillid til økologerne. Tillid til, at de økologiske varer er gode og opfylder deres behov. De håber nok også, at varerne er sundere og sikrere end mange ikkeøkologiske varer. 

Men det er ikke det hele. Ser vi nærmere på de økologiske forbrugeres valg, har de gjort mere end blot at skifte ikkeøkologiske varer ud med økologiske.

Inspirerer til et bæredygtigt forbrug
De 25 procent af forbrugerne, som køber mest økologi, køber også væsentligt mindre kød end gennemsnittet. 

De spiser flere grøntsager. Og en større andel af deres indkøb er danske varer. Generelt har de en større interesse for madlavning og bruger flere penge på deres basale dagligvarer, hvilket igen betyder, at deres klimaaftryk per forbrugerkrone er lavere. 

Om de også har lavere madspild i køkkenet, ved jeg ikke, men jeg tror det. Det er ikke sikkert, det er økologiens fortjeneste alt sammen, men i praksis hænger økologiske madvalg og en mere bæredygtig praksis i køkkenet ofte sammen. Den gode nyhed er, at denne forbrugergruppe endda vokser, og at økologien stadig er deres foretrukne valg.

Ligesom den økologiske produktion gennem over 40 år har været et eksperimentarium af teknikker og tilgange, som i vid udstrækning har inspireret det øvrige landbrug, så ser det altså ud til, at økologien inspirerer forbrugerne og viser en vej mod et dagligvareforbrug, som sætter et lettere aftryk på kloden.

Nye balancer i fødevaresystemerne
Da de økologiske principper blev formuleret for snart mange år siden, ramte de plet med en helhedsorienteret og værdibaseret tilgang til fødevareproduktion. 

Så præcist, at økologien står stærkere end nogensinde, selv på de markeder, som pionererne dengang inkluderede i deres kritik af fødevaresystemet. Men det er ikke en selvfølge, at økologien holder sig i centrum et tiår mere.

De udfordringer, vi som samfund står over for, og som også er på forbrugernes læber, for eksempel tabet af biodiversitet og klodens opvarmning, kalder på en styrket økologisk diskussion af, hvordan vi finder nye balancer i fødevaresystemerne. 

Regeringen bør skrive sig bag øret, at økologiens evne til at finde kompromiser og adressere de væsentlige spørgsmål, er en afgørende grund til forbrugernes opbakning. Den dynamik bør også styrkes i den kommende tid. Ikke bare uden om forbrugerne, men sammen med dem.

Forrige artikel Bryggeriforeningen: Grønne emballage-ideer skal indføres med omtanke  Bryggeriforeningen: Grønne emballage-ideer skal indføres med omtanke Næste artikel Landbruget: Klimamål kræver massiv indsats på forsømt landbrugsforskning Landbruget: Klimamål kræver massiv indsats på forsømt landbrugsforskning