Debat

Food Nation: Bag økologien gemmer sig et vigtigt eksportpotentiale

DEBAT: Danmark har verdens opmærksomhed, når det kommer til økologi. Men det er ikke kun produkterne, der er i høj kurs. Det er også den bagvedliggende viden og teknologi, skriver Lisa Walbom fra Food Nation.

Der findes gode eksportmuligheder i Danmarks økologiske know-how, skriver Food Nation.
Der findes gode eksportmuligheder i Danmarks økologiske know-how, skriver Food Nation.Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lise Walbom
Direktør for Food Nation

Når regeringen vil fordoble økologien frem mod 2030 i areal, i eksport såvel som i afsætning på hjemmemarkedet, så er kendskabet til Danmarks særlige kompetencer inden for økologi en vigtig drivkraft for at få det til at lykkes.

Og potentialet er der.

Det ser vi i det daglige arbejde hos Food Nation, som er Fødevaredanmarks ’udstillingsvindue’ mod verden.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

En vigtig del af vores arbejde er at formidle de mange gode cases, der viser bredden, kvaliteten og styrkerne i den danske fødevareproduktion. Centralt i disse cases er ideerne og innovationen bag produkterne. Men faktisk også det politiske landskab og marked, de er opstået i.

Fornøjelsen er stor, når vi i Food Nation kan fortælle om og fremvise en lind strøm af produkter og løsninger, hvor hoveder, hænder, maskiner og produkter – alene inden for økologien – hver for sig og tilsammen vidner om en innovationskraft, der er til at tage at føle og smage på – og eksportere, vil jeg tilføje.

Økologien er et voksende fokusområde, når vi taler med internationale besøgende. Og vi kan se, at vi har meget at byde på.

Lisa Walbom
Direktør, Food Nation

Verden kigger på Danmark
Pointen er netop eksportpotentialet. Verden kigger på Danmark.

I Food Nation har vi siden åbningen af vores Visitor Center sidste år haft mange besøgende og delegationer fra både vores nære og allerfjerneste markeder.

Og de kommer ikke kun med høflig nysgerrighed og ønsket om at indkøbe varer til hylderne på deres marked. De kommer også for at få viden, inspiration og ikke mindst hjælp til at videreudvikle fødevareproduktionen på deres respektive hjemmemarked.

Vi oplever interessen på tværs af de danske styrkepositioner, og økologien er et voksende fokusområde, når vi taler med internationale besøgende. Og vi kan se, at vi har meget at byde på.

For danske økologiske kvalitetsprodukter er i høj kurs, og vi ser en tilsvarende interesse for metoderne og teknologien, der styrker den danske økologiske førerposition.

Det samme gælder interessen for den danske samarbejdsmodel for udviklingen af økologien gennem mere end 30 år.

Vidensdeling åbner markeder
Et godt eksempel er historien om Det Økologiske Spisemærke, der har været med til at bringe økologien ind i de danske professionelle køkkener og i dén proces skabt fokus på menusammensætninger, der er både sunde, klimavenlige og blandt andet har bidraget til reduceret madspild.

Arbejdet med Det Økologiske Spisemærke peger således direkte ind i FN’s Verdensmål, og dét er noget, der får vores internationale besøgende til at spidse ører.

Hvis Det Økologiske Spisemærke kan inspirere andre lande til tilsvarende ordninger i deres foodservicesektorer, udvider vi eksportpotentialet for danske, økologiske fødevarevirksomheder.

Økologi er mere end fødevarer
Danmarks økologisucces hænger nøje sammen med vores evne til at skalere og løfte kvalitet og volumen uden at kompromittere forsigtighedsprincip og værdimål for miljø, klima og dyrevelfærd.

Også her har vi attraktive kort på hånden.

Innovative teknologiske nyskabelser til at løfte produktionsmetoderne er også noget, vi promoverer - men sandelig også eksporterer.

Et stærkt eksempel er den danskproducerede Robovator, som med kamerastyret, mekanisk lugning i økologiske grøntsagsmarker for længst har gjort en forskel for økologiske landmænd i Danmark, men også i Storbritannien og USA.

Med andre ord kan en stigende, væsentlig del af vores fremtidige øko-eksportmuligheder findes i viden og teknologi rundt om produkterne; Danske økologiske kvalitetsprodukter er i høj kurs, men det er både teknologien og den know-how, der driver økologien, også. Og det skal vi blive endnu bedre til at eksportere.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00