Debat

Dyretransporter: Fødevareministeren må ind i kampen

DEBAT: Forfejlede EU-regler for dyretransporter skader dyrevelfærden og skaber farlige situationer for danske vognmænd. Derfor må fødevareministeren vise politisk vilje og sætte sig op imod EU's formaliserede regelrytteri, skriver Erik Østergaard, adm. direktør i DTL.
Tilknyttet som universitetspraktikant på portalerne Altinget | Fødevarer og Altinget | Uddannelse. Kandidatstuderende i socialvidenskab og kommunikation på Roskilde Universitet med fokus på journalistik og politisk kommunikation.
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Erik Østergaard
Adm. direktør i Dansk Transport og Logistik

I Danmark tvinger vi flokdyr, som tonstunge tyre, til at adskilles fra deres artsfæller under transporten i deres sidste timer til slagteriet. Det skaber farlige situationer for både mennesker og dyr under læsningen.

Sagen handler om, at en EU-regel kræver, at transport af kønsmodne kvier og tyre skal transporteres adskilt på vejen til slagteriet. Det gør typisk tyrene urolige og aggressive ved læsningen og på bilerne, når dyrene har gået sammen ude hos landmændene.

Det har intet med dyrevelfærd at gøre. Tværtimod stresser det dyrene, der er flokdyr af natur, og i deres kamp for at forsvare flokken er forsøg på adskillelse også farligt for mennesker.

Der må både være vilje og evne til at handle på de to områder, som ministeren trods alt har kompetencen til. Og så i øvrigt være kvinde for at stå op imod EU's formaliserede regelrytteri og arbejde aktivt for at få reglen lavet om.

Erik Østergaard
Adm. direktør i Dansk Transport og Logistik

Transporter med stor risiko
Transporterne foregår derfor hver dag med risiko for skader på dyr og mennesker til følge, men heldigvis endnu uden tab af menneskeliv. Om end det har været tæt på nogle gange. Men vognmænd og chauffører, der har liv og helbred kært, straffes med bøder i titusinder kroners klassen. Senest er en chauffør pålagt 12.000 kr. i bøde for ikke at holde dyrene adskilt på bilen.

Fødevareministeren er enig. Reglen burde aldrig have været der - men det er en EU-regel, som man ikke laver om på sådan uden videre, siger hun. Det sagde hun også for 365 dage siden, og i mellemtiden er der ikke gjort noget for at ændre på reglerne.

Men bolden er fortsat på ministerens banehalvdel, og sagen kan ikke blot parkeres i Bruxelles. Ministeren vil ikke bryde EU-traktaten ved at lave en dansk særregel, hvilket er forståeligt nok. Men ministeren kan gøre andet ved at udnytte de muligheder, hun trods alt har.

Iværksæt et nyt studie
Det kan blandt andet være ved at iværksætte et videnskabeligt studie af den regel, der går stik imod fornuften i at lade kreaturer gå sammen under transporten. EU-reglerne siger nemlig, at ny viden på området skal bruges i fortolkningen af, hvordan reglerne skal anvendes.

I mellemtiden kan ministeren passende signalere sin opfattelse af reglen om adskillelse af kønsmodne dyr under transporten som en formalistisk ordensforskrift uden reelt fornuftigt indhold ved at nedsætte bøden for overtrædelse af EU-reglen til fx 100 kr. Eller 1 kr. for den sags skyld.

For det kan da ikke være specielt strafværdigt at tage hensyn til både dyrevelfærd, chaufførens liv og helbred, når vognen læsses.

Ministeren må vise politisk evne og vilje
Der må både være vilje og evne til at handle på de to områder, som ministeren trods alt har kompetencen til. Og så i øvrigt være kvinde for at stå op imod EU's formaliserede regelrytteri og arbejde aktivt for at få reglen lavet om.

Det skylder hun de vognmænd og chauffører, der hver dag læsser dyr med liv, helbred og økonomi på spil på grund af en formel EU-bestemmelse. Fødevareministeren må kort sagt ind på arenaen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Østergaard

Adm. direktør, DTL Danske Vognmænd
civiløkonom, MBA (GSB Chicago)

0:000:00