Debat

L&F: Handleplanen for plantebaserede fødevarer skal målrettes dansk vækst

Det er vigtigt, at handleplanen for plantebaserede fødevarer har fokus på at sikre dansk vækst på området. Hvis man skal sikre væksten på danske, plantebaserede produkter, kræver det samarbejde på tværs af hele værdikæden, skriver Anders Klöcker.

Det er målet, at Danmark skal få en styrkeposition inden for plantebaserede fødevarer, skriver Anders Klöcker.<br><br>
Det er målet, at Danmark skal få en styrkeposition inden for plantebaserede fødevarer, skriver Anders Klöcker.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Anders Klöcker
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I Landbrug & Fødevarer repræsenterer vi dem, der dyrker råvarerne på marken og forædlings- og fødevareproducenterne, der udvikler, producerer og sælger produkterne.

Derfor ønsker vi selvfølgelig at sikre fundamentet for, at den fremtidige vækst på området sker på danske råvarer og i danske virksomheder til gavn for danske arbejdspladser og vækst. Men væksten skal også være til gavn for forbrugerne, som faktisk har det som et vigtigt parameter, at plantebaserede produkter er 'made in Denmark'.

Danske, plantebaserede fødevarer kræver samarbejde
Helt fundamentalt ved vi, at det kræver samarbejde på tværs af hele værdikæden.

Det pointerede vi også tilbage i 2020, da Landbrug & Fødevarer, sammen med Dansk Vegetarisk Forening og Tænketanken Frej, lancerede en strategi for, hvordan vi i Danmark kan producere flere plantebaserede fødevarer.

Fra Landbrug & Fødevarers side er målet at gøre plantebaserede fødevarer til en dansk styrkeposition. Mange andre har siden formuleret lignende ambitioner, også store dele af det politiske landskab. Men en formulering i en strategi eller et politisk udspil får ikke tingene til at ske i praksis. Det gør tilgengæld samtænkning, indsatser og investeringer fra jord til bord – det vil sige gennem hele værdikæden.

Væksten skal sikres
Det er vores allervigtigste ønske til handleplanen for plantebaserede fødevarer, at den målrettes mod at sikre muligheder for dansk vækst på området. Det indebærer blandt andet fokus på danske råvarer, fokus på praksisnær forskning og udvikling, og fokus på det marked og de forbrugere, som produkterne skal appellere til.

Det er forbrugernes efterspørgsel, der i sidste ende afgør, om der er et marked for plantebaserede fødevarer.

Anders Klöcker
Erhvervs- og forskningsdirektør, Landbrug & Fødevarer

Det kræver forskning og udvikling i landbrugsproduktionen, forarbejdningssektoren og hos fødevareproducenter og detailkæder. Og så er der hele forbrugerdelen, som vi ikke må undervurdere. For det er forbrugernes efterspørgsel, der i sidste ende afgør, om der er et marked for plantebaserede fødevarer.

Her må vi ind til kernen af hvilke plantebaserede fødevarer, der resonerer hos forbrugere i Danmark og på eksportmarkederne. Hvilke parametre betyder noget, når forbrugeren skal købe ind?

Efterspørgsel hos forbrugere og virksomheder
Vi ved fra undersøgelser, at det, at et produkt er plantebaseret, i sig selv ikke altid (og måske aldrig) er nok. Andre vigtige parametre for forbrugerne er oprindelsesland, næringsværdi, pris, smag, graden af forarbejdning, graden af tilsætningsstoffer, pris og tilgængelighed, og så noget så basalt som at forbrugeren ved, hvordan produktet skal anvendes. Og vi må ikke være blinde for, at det tager lang tid at ændre indkøbsvaner, madlavningsvaner og måltidsvaner.

Ser vi bagud i leddene, før et produkt overhovedet kommer til salg i supermarkedet, så handler behovet i høj grad om at sikre, at det der dyrkes på markerne, også er det, der er brug for hos de virksomheder, der producerer og sælger planteingredienser eller plantebaserede fødevarer.
Disse gensidige afhængigheder og behovet for samarbejde har vi beskrevet i strategien. Siden lanceringen sidste år har vi i Landbrug & Fødevarer arbejdet på at koble de mange led sammen. Vi møder et stor behov og en stor interesse.

Deling af erfaringer skal hjælpe virksomheder
Nu tager vi i Landbrug & Fødevarer også initiativ til et nyt branchefællesskab for virksomheder med kommerciel interesse i plantebaserede fødevarer.

I det nye branchefællesskab PlanteVærket får både etablerede og nystartede virksomheder adgang til kompetencer inden for salgsfremme, lovgivning forbrugeranalyser og generel sparring om nye produkter. Landbrug & Fødevarer har gennem flere år arbejdet med plantebaserede fødevarer, og det er de erfaringer, som nu samles og bringes i spil for at hjælpe fødevarevirksomhederne.

Vi forventer, at fællesskabet kan bidrage konkret til at bane vejen for flere plantebaserede fødevarer og færre udfordringer for de virksomheder, som producerer dem.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00