Debat

Plantebaseret Videnscenter: Sådan skal landbrugsaftalens planteindsats udmøntes

Danmark skal satse på plantebaserede fødevarer, hvor vi har et særligt potentiale indenfor økologiske produkter. Der er behov for en helhedsorienteret indsats, hvor der skal ske en udvikling i alle dele af værdikæden - fra jord til bord, skriver Katrine Ejlerskov.

Der skal arbejdes med innovation af smag og konsistens, så flere borgere finder det nemt og lækkert at anvende plantebaserede produkter i dagligdagen, skriver Katrine Ejlerskov.<br><br>
Der skal arbejdes med innovation af smag og konsistens, så flere borgere finder det nemt og lækkert at anvende plantebaserede produkter i dagligdagen, skriver Katrine Ejlerskov.

Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Katrine Ejlerskov
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Som centerleder i Plantebaseret Videnscenter var det naturligvis en stor glæde at se, at der i landbrugsaftalen blev afsat 675 millioner til en ny fond for plantebaserede fødevarer, og at der også skal udarbejdes en national handlingsplan for området i samarbejde med relevante interessenter.

Plantebaseret Videnscenter blev startet i efteråret 2020 som et strategisk samarbejde mellem Økologisk Landsforening og Dansk Vegetarisk Forening med det formål at sikre Danmark et ambitiøst og nytænkende fyrtårn indenfor plantebaseret udvikling.

Økologi og plantebaseret kost skal tænkes sammen
De to organisationer så et behov for at sikre, at det økologiske og det plantebaserede blev tænkt sammen. For den plantebaserede udvikling sikrer ikke i sig selv rent drikkevand, mere biodiversitet i markerne og fødevarer uden pesticidrester. Og omvendt, hvis vi fortsætter med at producere og spise kød i en størrelsesorden som i dag, er det ikke bæredygtigt, uanset om kødet er økologisk eller ej.

Det er virkelig positivt, at der fra politisk side er opmærksomhed på, at vejen til succes på dette område ikke bare går gennem at dyrke nogle flere marker

Katrine Ejlerskov
Centerleder, Plantebaseret Videnscenter

Både økologien og den plantebaserede dagsorden har dermed det tilfælles, at de forsøger at se på dyr, mennesker og miljø i et helhedsperspektiv. For vi kan ikke nøjes med at måle på nogle få verdensmål – vi må have helheden med.

Derfor er det opløftende, at politikerne i landbrugsaftalen har tænkt økologien centralt ind i den plantebaserede udvikling. Halvdelen af de afsatte midler skal således gå til økologi. Dermed sikrer vi, at Danmarks målsætninger for økologi og klimamål samtænkes.

Danmark skal vinde på kvalitets grønt
Desuden har Danmark i den globale konkurrence inden for fremtidens plantebaserede fødevarer netop et særligt potentiale inden for økologiske produkter. Vi kommer ikke til at vinde et kapløb alene på pris. Vi skal vinde på kvalitet.

Det fremgår af landbrugsaftalen, at midlerne skal støtte både udvikling af sorter, dyrkning, forarbejdning, salgsfremme, eksportfremme, uddannelse og vidensformidling.

Det er virkelig positivt, at der fra politisk side er opmærksomhed på, at vejen til succes på dette område ikke bare går gennem at dyrke nogle flere marker og så ellers bare markedsføre det, der bliver produceret. Det er en stor skude, der skal vendes med et fødevaresystem, der skal omstilles. Det kræver indsatser hele vejen rundt – fra jord til bord.

Udviklingen af plantebaserede fødevarer skal i højsædet
Der skal udvikles sorter, som har andre kvaliteter, som for eksempel en bedre smag, et andet næringsindhold eller et højere udbytte, og de skal afprøves i markforsøg.

Det er således afgørende, at både handlingsplanen og fonden afspejler behovet for udvikling af alle dele af værdikæden og med indsatser, der arbejder på tværs.

Katrine Ejlerskov
Centerleder, Plantebaseret Videnscenter

Der skal arbejdes med innovation af smag og konsistens, så endnu flere borgere finder det nemt og lækkert at anvende plantebaserede produkter i dagligdagen. Og der skal skabes et miljø, så iværksættere nemmere og hurtigere kan udvikle, afprøve og udbrede deres produkter.

Der skal udtænkes kreative projekter, som kan inspirere danskerne til at spise mere grønt, ikke mindst ved at sikre, at den nyeste viden om adfærdsdesign anvendes af erhvervslivet. Det handler for eksempel om navngivning, emballage, placeringer og helt generelt om at gøre det grønne valg til det nemmeste og mest tiltrækkende valg.

Der skal gennemføres indsatser i udlandet, som skaber opmærksomhed om de etablerede danske virksomheder, såvel som at vi har et hav af talentfulde startups, som kan blive fremtidens eksporteventyr.

Behov for efteruddannelse og vidensopsamling
Og så er der behov for efteruddannelse. Dels en fortsat indsats for de køkkenprofessionelle, men i allerhøjeste grad også de ernæringsprofessionelle som har brug for den nyeste viden om plantebaseret ernæring for alle aldersgrupper. Foruden andre relevante faggrupper.

Sidst, men ikke mindst, er der behov for tværgående indsatser og partnerskaber, der sikrer vidensopsamling og vidensformidling mellem aktørerne fra jord til bord.

Det er således afgørende, at både handlingsplanen og fonden afspejler behovet for udvikling af alle dele af værdikæden og med indsatser, der arbejder på tværs.

Helt afgørende bliver det, at indsatserne udtænkes med mod, nytænkning og et visionært blik på fremtiden: Hvad har Verden brug for, hvis vi skal nå klimamålene og bremse biodiversitetskrisen? Og hvad ønsker fremtidens forbrugere?

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00