Pia Kjærsgaard
 svarer 
Rasmus Prehn

Pia Kjærsgaard (DF) spørger ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri, Rasmus Prehn, om teknisk bistand til et ændringsforslag, som løser de iboende problemer i forslaget, som gør, at regeringen er nødt til at afvise forslaget

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

B 59, Spørgsmål 5
Ministeren udtalte under 1. behandlingen af forslaget, at ”selve forslaget, som det ligger her, har nogle iboende problemer, som vi skal prøve at undgå; men når det er sagt, vil jeg gerne takke initiativtagerne bag borgerforslaget, fordi man får sat det her vigtige spørgsmål på dagsordenen – det er nyttigt. Og vi gør noget. Hele intentionen og mange af de dele, der ligger i forslaget, imødekommer vi, men der er nogle småting i det, som gør, at vi er nødt til at afvise det, fordi de vil skabe nye og andre problemer.” Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag med bemærkninger, som løser de iboende problemer i forslaget og de småting, som gør, at regeringen er nødt til at afvise forslaget?

Svar fra mandag den 4. april 2022
Det fremsatte beslutningsforslag B 59 Forslag til folketingsbeslutning om Freyas lov – hvalpesalgsloven (borgerforslag) vurderes i sin helhed at være i konflikt med EU-reglerne. Derfor er det ikke er muligt at udarbejde et ændringsforslag, uden at dette indebærer en fundamental ændring af hele beslutningsforslaget. Regeringen kan derfor ikke støtte et sådant ændringsforslag, da det ikke er rimeligt at ændre fundamentalt ved et beslutningsforslag, der bygger på et borgerforslag. Hertil kommer, at de initiativer, som vil kunne foreslås med et sådant ændringsforslag, allerede er iværksat af regeringen.

Et ændringsforslag vil dog kunne udformes som anført nedenfor:

Ændringsforslag til Forslag til folketingsbeslutning om Freyas lov – hvalpesalgsloven (borgerforslag) f ><:

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk Til titlen 1) rdene »Freyas lov – hvalpesalgsloven (borgerforslag)« ændres til: »at der arbejdes for fælles EUregler om erhvervsmæssigt hold og opdræt af hunde og øget information til hundekøbere«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]

Til teksten 2) eksten affattes således:

»Folketinget pålægger regeringen at arbejde aktivt for fælles EU-regler om erhvervsmæssigt hold og opdræt af hunde.

Folketinget opfordrer endvidere regeringen til øget information og styrket kommunikation til potentielle hundekøbere om anskaffelse af hund.«

[Arbejde for indførelse af fælles EU-regler og øge informationen til forbrugerne]

Bemærkninger Til nr. 1 Ændringsforslaget, hvormed titlen ændres, er en konsekvens af ændringsforslag nr. 2, så den er beskrivende i forhold til det foreslåede indhold af teksten med ændringsforslag nr. 2.

Til nr. 2 Med ændringsforslaget affattes teksten i forslaget således, at regeringen pålægges at arbejde aktivt for fælles EU-regler for erhvervsmæssigt hold og opdræt af hunde. Med ændringsforslaget opfordres regeringen endvidere til at øge informationen og styrke kommunikationen til potentielle hundekøbere om anskaffelse af hund.

Der findes på nuværende tidspunkt ikke fælles EU-regler for hold af hunde i erhvervsmæssig sammenhæng. Det indebærer, at der kan være stor forskel på, hvordan hunde i de forskellige EU-lande holdes, f.eks. i forbindelse med opdræt eller på internater. Det betyder også, at det er svært for potentielle købere at gennemskue de forhold, som hundene er opdrættet og holdt under, selvom opdrætsforholdene har stor betydning for hundenes sundhedstilstand og for deres velfærd.

I Danmark er man underlagt specifikke regler, hvis man erhvervsmæssigt holder hunde, f.eks. opdrættere (kenneler), pensioner og internater. Reglerne indeholder bl.a. bestemmelser om indretning af faciliteter, socialisering, hygiejne, uddannelseskrav til personer, der er ansvarlige for hundeholdet, og krav om tilsyn fra en til virksomheden tilknyttet dyrlæge. Reglerne er med til at sikre dyrevelfærden for hunde, som holdes i forbindelse med erhvervsmæssige formål.

Der bør arbejdes aktivt for indførelse af fælles EU-regler for erhvervsmæssigt hold og opdræt af hunde, som kan sikre en bedre dyrevelfærd for erhvervsmæssige hundehold i hele EU og samtidig sikre en bedre 2 forbrugerbeskyttelse, da det vil blive nemmere for potentielle køberne at sikre sig mod køb af hunde, der er opdrættet under forhold, der ikke lever op til de fastsatte minimumstandarder.

Herudover bør der sikres mere og bedre informationen til potentielle hundekøbere om køb af hund, herunder særlige opmærksomhedspunkter, og hvordan man bedst muligt sikrer sig mod utilsigtet køb af hund fra bl.a. såkaldte hvalpefabrikker. Der bør desuden sikres bedre information om, hvor man kan henvende sig, hvis man ønsker at købe en racehund, eller hvis man ønsker at købe en hund fra internat.

Fødevarestyrelsen gør allerede meget for at oplyse potentielle hundekøbere om forsvarligt køb af hund, herunder gode råd om hvalpekøb. Kommunikation til potentielle hundekøbere kan dog styrkes yderligere. Dette kan bl.a. ske via hjemmesiden klartilhund.dk og på relevante sociale medier mv., ligesom der løbende kan gennemføres målrettede kampagneindsatser. Samtidig er det vigtigt, at hjemmesiden klartilhund.dk løbende holdes opdateret.

Rasmus Prehn / Paolo Drostby
0:000:00