Debat

Dansk Erhverv og forskningsråd: Delestillinger er vejen til bedre forskning og mere innovation

Vi får både bedre forskning og større innovationskraft i dansk erhvervsliv, hvis vi bygger en stærkere bro mellem universiteter og erhvervsliv, skriver Jes Broeng, Lene Tanggaard, Mads Eriksen og Frede Blaabjerg.

Delestillinger overfører ofte tavs viden om erfaringer med kultur, traditioner og arbejdsgange, der kan berige samarbejde og åbne for nye perspektiver, skriver Jes Broeng, Lene Tanggaard, Mads Eriksen og Frede Blaabjerg.
Delestillinger overfører ofte tavs viden om erfaringer med kultur, traditioner og arbejdsgange, der kan berige samarbejde og åbne for nye perspektiver, skriver Jes Broeng, Lene Tanggaard, Mads Eriksen og Frede Blaabjerg.Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Danmark klarer sig godt på den globale scene, når det kommer til den førende internationale måling af innovationsevne.

Faktisk går det så godt, at vi samlet set i år ligger nummer 9 ud af alle de 132 lande, der indgår i målingen. Det er en flot bedrift, der i høj grad er et resultat af en stor offentlig og privat indsats for at sikre et innovationssystem, der præsterer i verdensklasse.

Men dykker man lidt dybere ned i målingerne, dukker et mere broget og bekymrende billede frem.

Vi er godt nok i top fire, når det kommer til produktionen af videnskabelige artikler og andelen af forskere i befolkningen. Men vi falder helt tilbage til en 13. plads, når det gælder samarbejdet mellem universiteter og erhvervslivet.

Forbindelsen mellem videninstitutioner og omverden falder

Samtidig viste en europæisk spørgeskemaundersøgelse fra 2019, at mobiliteten i Danmark mellem videninstitutioner og omverdenen er faldet med cirka ti procent fra 2016 til 2019.

Afsendere
  • Jes Broeng, professor, DTU, og medlem af DFiR
  • Lene Tanggaard, rektor, Designskolen Kolding, og medlem af DfiR
  • Mads Eriksen Storm, uddannelses- og forskningspolitisk chef, Dansk Erhverv
  • Frede Blaabjerg, formand, DfiR

Dette fald udfordrer den nødvendige videnudveksling mellem virksomheder og universiteter, der er essentiel for at sikre samfundsrelevansen af den viden, som udvikles på videninstitutionerne.

Det risikerer at spænde ben for virksomhedernes rolle i at omsætte den specialiserede viden til faktiske, brugbare og skalerbare løsninger i samfundet.

Det er noget, som vi i særlig grad har brug for i den grønne omstilling.

Danmark overser en vigtig mulighed

Der har igennem en længere årrække været et politisk fokus på vigtigheden af videnudveksling mellem videninstitutioner og omverdenen, da der er en række kendte kulturelle, økonomiske og juridiske barrierer for samarbejdet mellem virksomheder og videninstitutioner.

Delestillinger kan ses som et strategisk partnerskab mellem virksomheder og videninstitutioner.

Jes Broeng, Lene Tanggaard, Mads Eriksen og Frede Blaabjerg

Samarbejdet kræver mødeflader, hvor virksomheder og videninstitutioner kan finde fælles anliggender under uformelle og uforpligtigende rammer og dele deres erfaringer.

Sådan mødeflader bidrager til at opbygge gensidig tillid, nærhed og det nedbryder kulturelle barrierer for samarbejde.

Derfor har man fra politisk side blandt andet oprettet viden- og erhvervsklynger og givet midler til de godkendte teknologiske institutter, således at de kan bistå virksomheder i at få adgang til den nyeste viden og teknologi. 

Der er dog en vigtig lavthængende frugt, som vi i højere grad bør plukke i Danmark for at sikre overgangen mellem videninstitutionerne og omverden – nemlig oprettelsen af flere delestillinger for etablerede forskere i offentlige og private forskningsmiljøer.

Forskere i delestillinger er brobyggere

Delestillinger kan ses som et strategisk partnerskab mellem virksomheder og videninstitutioner, hvor etablerede forskere deler deres ansættelse mellem en virksomhed og en videninstitution.

Der er store fordele ved netop denne form for videndeling og samarbejde.

Forskere, der er ansat i delestillinger, er brobyggere mellem den viden og erfaring, der findes i de to sektorer, og kan bidrage til at formidle viden, erfaring og netværk.

Delestillinger overfører ofte tavs viden om erfaringer med kultur, traditioner og arbejdsgange, der kan berige samarbejdet mellem begge parter og åbne for nye perspektiver.

Læs også

Samtidig understøtter delestillinger uddannelsen af studerende i en undervisningssituation, hvor netværk og praktisk erfaring i højere grad kan blive bragt i spil, og hvor de studerende kan få mulighed for at etablere netværk i de tilknyttede virksomheder.

Delestillinger kan dermed gøre det attraktivt at bidrage til både viden og innovation.

Et succesfuldt internationalt eksempel på potentialet ved delestillinger er forsknings- og udviklingscenteret Imec i Belgien, der udvikler mikrochips. Her har de omtrent 800 ph.d.-studerende og en hel række professorer tilknyttet fra flere lande. Det muliggør smidig og hurtig udveksling af viden mellem parterne. 

Flere kan få gavn af 20 procent-professorater

I Danmark gives der midler til oprettelse af kliniske delestillinger inden for det sundhedsfaglige område.

Et øget samarbejde i form af delestillinger vil kræve et ledelsesmæssigt fokus på og forståelse for de særlige rammer som en forsker i en delestilling arbejder under.

Jes Broeng, Lene Tanggaard, Mads Eriksen og Frede Blaabjerg

Det sker via en pulje ved Danmarks Frie Forskningsfond, hvor man kan søge midler til at dække løn for de mellem 20 til 50 procent af tiden, hvor man forsker samlet i en periode på mellem et og tre år.

I tillæg til dette er der en række lokale initiativer på de danske universiteter.

Blandt andet Aalborg Universitet har igennem en længere årrække etableret de såkaldte 20 procent-professorater.

Det er, hvor en forsker fra en virksomhed, ved siden af sin ansættelse i virksomheden, ansættes til at forske 20 procent på Aalborg Universitet.

Disse typer af delestillinger inden for det kliniske og tekniske område burde udbredes også til andre fagområder og oprettes mellem institutioner som universiteter, GTS-institutter og professionshøjskoler og erhvervsakademier.

Hvad med 20 procent-professorer på lærer- og pædagoguddannelserne?

Hvad med 20 procent-professorater til departements- eller kontorchefen i kommune, styrelser og ministerier, så vi kan udvikle viden og gavne de studerendes muligheder for at bygge bro til praksis?

Delestillinger kræver et særligt fokus

Man benytter delestillinger i en række andre lande som eksempelvis USA, Canada, Sverige og Norge.

Det handler om at finde en vej, hvor der ikke gives køb på de akademiske krav og standarder.

Jes Broeng, Lene Tanggaard, Mads Eriksen og Frede Blaabjerg

Her peger erfaringerne på, at der kan være nogle særlige udfordringer ved brugen af delestillinger.

Den centrale udfordring er den akademiske merittering, som forskere, der kommer fra private forskningsmiljøer, alt andet lige ikke altid vil kunne leve op til.

En etableret forsker fra det private erhvervsliv er ikke underlagt de samme meritteringskrav i forhold til publicering, som en etableret forsker på en offentlig forskningsinstitution er.

Det kan være en barriere for et karriereskifte mellem de to sektorer.

Det handler derfor om at finde en vej, hvor der ikke gives køb på de akademiske krav og standarder, men hvor der samtidig bliver taget hensyn til den værdifulde erhvervserfaring fra industrien som den etablerede forsker bidrager med.

Læs også

Kulturelle forskelle kan også udgøre en udfordring i forbindelse med oprettelsen af delestillinger.

Vi er af den klare overbevisning, at vi får bedre forskning og større innovationskraft i dansk erhvervsliv, hvis vi evner at bygge en stærkere bro mellem universiteter og erhvervsliv.

Jes Broeng, Lene Tanggaard, Mads Eriksen og Frede Blaabjerg

Erfaringerne fra USA og Sverige peger på, at forskningen ofte udføres forskelligt i henholdsvis offentlige og private forskningsmiljøer. Det gælder både i forhold til valg af metoder og intention.

Det kan være udfordrende for forskere i delestillinger, da de risikerer at møde divergerende krav fra de to typer af arbejdsgivere, herunder forskellige mål for publicering i offentlige og private forskningsmiljøer.

Et øget samarbejde i form af delestillinger vil derfor kræve et ledelsesmæssigt fokus på og forståelse for de særlige rammer som en forsker i en delestilling arbejder under.

Trods udfordringer i både mål og kultur er vi af den klare overbevisning, at vi både får bedre forskning og større innovationskraft i dansk erhvervsliv, hvis vi evner at bygge en stærkere bro mellem universiteter og erhvervsliv.

Delestillinger er det oplagte fundament for sådan en bro.

Det er ikke lovgivning, der står i vejen for flere delestillinger, men derimod kultur og ledelsesfokus. Derfor vil vi opfordre de ledende organer på landets universiteter til at bane vejen for mere samarbejde og flere delestillinger.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jes Broeng

Professor og direktør, DTU Entrepreneurship
Ingeniør (DTU 1996), Ph.d

Lene Tanggaard

Rektor, Designskolen Kolding, professor i psykologisk pædagogik, Aalborg Universitet
cand.psych. (Aarhus Uni. 2000), ph.d. (Aalborg Uni. 2005)

Frede Blaabjerg

Professor, Institut for Energiteknik, Aalborg Universitet, formand for Danmarks Forsknings og Innovations Politiske Råd (DFiR)
Civilingeniør 1987, ph.d. (Aalborg Uni. 1995)

0:000:00