Debat

Flere studerende skal blive iværksættere

DEBAT: Det er helt rigtigt, at regeringen har valgt at prioritere innovation i uddannelsessystemet, mener Erik Knudsen, formand for Professionshøjskolernes Rektorkollegium. Det giver afsæt for, at studerende en dag vil skabe Danmarks næste Lego.
Foto: ucl.dk
Susie Lund

Bachelorstuderende i Medievidenskab ved Aarhus Universitet. Researcher hos Altinget.dk med ansvar for nyhedsportalerne Forskning & Innovation og Bolig.

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Erik Knudsen
Formand, Professionshøjskolernes Rektorkollegium

Fokus er sat rigtigt i regeringens oplæg til en innovationsstrategi for Danmark. Der er helt klart behov for en mere systematisk tilgang til innovation i uddannelsessystemet.

Uddannelsessystemet har meget at bidrage med, men det vil også udfordre os i den måde, vi uddanner de studerende på, så vi sikrer, at de får de nødvendige innovative færdigheder.

Sats på nye partnerskaber
Jeg er glad for at se, at regeringen har valgt at give ekstra midler til erhvervsakademier og professionshøjskoler til at fremme innovation, der foregår tæt på den praktiske virkelighed i både offentlige og private virksomheder. Der skal satses på at indgå partnerskaber, der involverer både studerende, virksomheder og undervisere.

Der er allerede en række gode eksempler på, at innovationsaktiviteter i uddannelserne kan bidrage til løsninger af praktiske problemstillinger i erhvervslivet. Ved at understøtte en mere systematisk udvikling af innovative kompetencer er der skabt et afsæt for, at studerende en dag vil skabe Danmarks næste Lego.

Fakta
Bland dig
Vil du også deltage i debatten på Altinget | Forskning & Innovation? Så send dit indspark til [email protected]

Flere uddannelser skal gøres innovative
Regeringens pointe om, at store samfundsudfordringer skal drive innovation, stiller store krav til fremtidens dimittender, men samtidig er der gode muligheder for, at andre uddannelser end de, der traditionelt tænkes på i forhold til innovation og vækst, kan få en central rolle - ikke mindst gennem et forstærket fokus på medarbejderinddragelsen i innovationsprocessen.

Jeg ser således for mig, at eksempelvis lærere, sygeplejersker eller pædagoger i fremtiden i langt højere grad bliver uddannet til at kunne indgå i innovative partnerskaber med private virksomheder.

Der er allerede en række gode eksempler på, at innovationsaktiviteter i uddannelserne kan bidrage til løsninger af praktiske problemstillinger i erhvervslivet. Ved at understøtte en mere systematisk udvikling af innovative kompetencer er der skabt et afsæt for, at studerende en dag vil skabe Danmarks næste Lego.

Erik Knudsen
Formand, Professionshøjskolernes Rektorkollegium

20%-stillinger en god mulighed
Et vigtigt skridt i udviklingen af professionshøjskolernes evne til at skabe innovation vil være et tættere samarbejde og samspil mellem professionshøjskoler og offentlige og private virksomheder. I innovationsstrategien fremhæver regeringen en ordning, som anvendes af Aalborg Universitet, hvor forskere er ansat både i private virksomheder og på uddannelsesinstitutionen. Et såkaldt 20 procent-professorat.

Det ville være spændende med en tilsvarende mulighed på professionshøjskolerne, som kunne være med til at skabe nye samspilsmuligheder inden for eksempelvis det velfærdsteknologiske område i udvikling af digitale læremidler eller design af den energineutrale bolig. Jeg håber, at regeringen også her vil bidrage til nytænkning af mulighederne og herigennem være med til at skabe utraditionelle samarbejdsmuligheder.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Knudsen

Rektor, University College Lillebælt, Formand, Astra
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1983)

0:000:00