Kommentar af 
Gitte Lillelund Bech

Tidligere forsvarsminister: Er houthierne de moderne pirater?

Houthiernes bevæggrunde er ikke umiddelbart de samme som piraternes var for 10-15 år siden. Men vores reaktion er akkurat den samme, som dengang jeg var forsvarsminister, skriver Gitte Lillelund Bech.

Iran støtter houthierne med våben og penge, så de kan bekæmpe den yemenitiske regering, der er støttet af Saudi-Arabien. Houthierne ser – som Iran og Hezbollah – USA og Israel som de største fjender og ønsker sejr til islam, skriver Gitte Lillelund Bech.
Iran støtter houthierne med våben og penge, så de kan bekæmpe den yemenitiske regering, der er støttet af Saudi-Arabien. Houthierne ser – som Iran og Hezbollah – USA og Israel som de største fjender og ønsker sejr til islam, skriver Gitte Lillelund Bech.Foto: Uncredited/AP/Ritzau Scanpix
Gitte Lillelund Bech
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Omkring nytår udsendte Forsvarsministeriet en pressemeddelelse, hvor forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) udtalte følgende:

"Vi er bekymrede over den alvorlige situation, der udspiller sig i Det Røde Hav, hvor de uprovokerede angreb mod den civile skibstrafik fortsætter. Det har afgørende betydning for både dansk og international skibstrafik og for udviklingen i regionen, at man kan sejle sikkert i området."

Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) fremhævede samtidig:

”Angrebene i og omkring Det Røde Hav og Adenbugten truer den maritime sikkerhed, vores søfartsindustri og den globale handel.”

Ordene faldt i forbindelse med ønsket om at udsende en dansk fregat til Det Røde Hav for at sikre skibsfarten og afskrække houthierne, der aktuelt angriber den internationale handelsflåde i området.

Da jeg så udtalelsen, må jeg indrømme, at jeg fik et deja-vu. Sagde vi ikke nogenlunde det samme i den regering, hvor jeg var forsvarsminister i 2010-2011? Jo minsandten. 

Selvom houthiernes angreb ikke så tit handler om at kapre skibe – de har kapret nogle få – så sætter deres angreb vores rederier under et fortsat pres.

Gitte Lillelund Bech
Fhv. forsvarsminister

”Situationen i området ud for Afrikas Horn er meget alvorlig, og det er helt uacceptabelt, at blandt andet danske skibe bliver angrebet af pirater. Det risikofyldte farvand er væsentligt udvidet, og antallet af angreb er eskaleret voldsomt,” sagde daværende justitsminister Lars Barfoed.

Jeg selv fremhævede ”forsvarets store indsats i bekæmpelsen af pirateri i farvandet ud for Afrikas Horn. Det danske forsvars bidrag er en vigtig byggeklods i indsatsen mod pirateri.”

Barfoeds og mine udtalelser faldt i forbindelse med, at jeg som forsvarsminister sammen med daværende udenrigsminister Lene Espersen (K), økonomi- og erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) og Barfoed selv lancerede en langsigtet strategi mod pirateri.

Indsatsen fokuserede på tre overordnede målsætninger: bekæmpelse af pirater, beskyttelse af dansk og international skibsfart og bidrag til, at de berørte lande i regionen på sigt selv bliver i stand til at varetage disse opgaver.

Indsatsen gav danske rederier muligheder for at have bevæbnede vagter ombord, og minsandten om vi ikke også dengang sendte en af vores fregatter til Adenbugten for at sikre skibsfarten.

Derfor deja-vuet.

Læs også

Selvom houthiernes angreb ikke så tit handler om at kapre skibe – de har kapret nogle få – så sætter deres angreb vores rederier under et fortsat pres.

Ruten gennem Adenbugten og Det Røde Hav er den hurtigste vej fra Asien og til os forbrugere i Europa. 12 procent af den internationale skibstrafik går gennem Adenbugten og Det Røde Hav, og med de fortsatte angreb fra houthierne mod specielt containerskibe kan det udløse en kæmpe regning til os alle.

Ifølge FN's maritime organisation IMO har omkring 18 rederier besluttet at sende deres skibe syd om Afrika i stedet for at sejle via Det Røde Hav for at undgå at blive skydeskive.

Ruten syd om Afrika forlænger den samlede transporttid med cirka ti dage, hvilket naturligt øger fragtraterne. Hvem skal betale dem? Os forbrugere.

Houthiernes bevæggrunde er ikke umiddelbart de samme som piraternes var for 10-15 år siden – egen vinding. Dengang opstod pirateriet blandt andet, fordi fiskeriet i Adenbugten og omkring Somalia var svundet ind. 

Houthierne har et større formål, nemlig at blande sig i en international konflikt med ønsket om sejr til islam.

Gitte Lillelund Bech
Fhv. forsvarsminister

En del afrikanere så pirateriet som muligheden for at skaffe penge til bedre levevilkår for dem selv og deres familier.

Ved at kapre fragtskibe – eller en dansk sejlerfamilie, hvilket jo også skete – var forhåbningen, at løsepengene fra rederierne kunne give kaprerne et bedre liv. Der var ikke tale om at blande sig i en større, international konflikt.

Houthiernes bevæggrund for kampen mod den internationale skibstrafik er en anden. De har i mange år været en væsentlig del i den borgerkrig, der har foregået i Yemen, og de har nære forbindelser til både Iran og Hezbollah i Libanon.

Iran støtter houthierne med våben og penge, så de kan bekæmpe den yemenitiske regering, der er støttet af Saudi-Arabien. Houthierne ser – som Iran og Hezbollah – USA og Israel som de største fjender og ønsker sejr til islam.

Ved at bekæmpe den internationale skibstrafik – og specielt amerikanske, israelske og europæiske rederier – rammer man indirekte USA og Israel.

Yahye Saree, der er talsmand for houthierne, har i klare vendinger sagt, at skibe, der "samarbejder" med Israel vil være "legitime mål" for houthiernes væbnede styrker i området.

Solidariteten er med palæstinenserne og deres modstand mod Israel.

Men er der tale om pirateri, eller er det almindelig krigsførelse?

Ifølge seniorforsker Maria-Louise Clausen, DIIS, er der tre grunde til houthiernes engagement:

  1. De markerer sig som en vigtig aktør i området.
  2. Der var gang i fredsforhandlinger mellem houthierne og Saudi-Arabien for at afsluttet borgerkrigen i Yemen. Houthierne har tidligere prøvet at åbne fredsforhandlingerne igen for at få flere fordele – det vil sige true sig til bedre vilkår.
  3. Der kan være behov for at flytte opmærksomheden fra den stigende utilfredshed med houthierne internt i Yemen, hvor befolkningen ikke synes, at de gør nok for eksempelvis at bekæmpe korruption.

Ønsket om at få flere fordele eller bedre vilkår i en fredsslutning er samme type af afpresning eller ønske om egen vinding, som piraterne for 10-15 år siden brugte ud for Somalia.

Læs også

Så på den vis er der tale om pirateri. Men houthierne har et større formål, nemlig at blande sig i en international konflikt med ønsket om sejr til islam.

En ting er sikkert – houthiernes angreb på den internationale skibsfart har fået den vestlige verden til at stå sammen og insistere på retten til den frie sejlads og krav om, at de ulovlige og uprovokerede angreb på skibsfarten skal stoppes øjeblikkeligt.

Om lidt sender Danmark så en fregat til at bidrage til dette. Som vi gjorde i 2010-2011.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Gitte Lillelund Bech

Fhv. direktør for Markeder, Dansk Erhverv, fhv. forsvarsminister (V)
cand.merc.mat. (CBS 1992)

Lars Barfoed

Kandidat til Europa-Parlamentet (M), formand for Det Kongelige Teater, Foreningen Norden og Danmarks Underholdningsorkester, selvstændig med Lars Barfoed & Company,, næstformand, By & Havn
cand.jur. (Københavns Uni. 1981), CBS Executive Bestyrelsesuddannelse (2016), Harvard Kennedy School Executive Education (2017)

Lars Løkke Rasmussen

Udenrigsminister, MF (M), politisk leder, Moderaterne, fhv. statsminister
cand.jur. (Københavns Uni. 1992)

0:000:00