Minister: Omdiskuterede arbejdsvilkår for kampflypiloter droppes

KAMPFLY: En simpel ændring af vagtplaner har betydet, at de danske kampflypiloter ikke skal underlægges nye omdiskuterede arbejdsvilkår. Det var ellers forudsætningen for, at Danmark kunne nøjes med 27 nye F-35-kampfly.

Foto: Stig Stasig
Andreas Krog

Når det danske flyvevåbens nye F-35-kampfly bliver erklæret operative omkring 2024 og skal overtage de opgaver, som de nuværende F-16-fly løser, så vil kampflypiloterne skulle være på vagt i 24 timer i stedet for 12 timer ad gangen, når de og deres fly indgår i det såkaldte afvisningsberedskab. Det består af to kampfly på vagt døgnet rundt, klar til at gå på vingerne med få minutters varsel for at håndhæve dansk suverænitet i luftrummet.

Denne simple ændring får stor betydning for den danske kampflykapacitet og overflødiggør en række omdiskuterede ændringer af piloternes arbejdsvilkår. Det oplyste forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) på et samråd i Folketingets forsvarsudvalg torsdag.

Ændringerne indgik i en såkaldt dimensioneringsrapport og indebar blandt andet, at piloterne skulle kunne arbejde op til 48 timer om ugen, være udsendt i længere perioder, end det er tilfældet i dag, og flyve flere år end i dag. Ændringer, som blandt andet Rigsrevisionen havde stillet sig særdeles kritiske over for om kunne gennemføres i praksis, men som var nødvendige, for at Danmark kunne nøjes med at indkøbe 27 F-35-kampfly. Og ikke 28, som Forsvarsministeriets kampflykontor egentlig havde lagt op til ved valget af fly i juni 2016 eller 48 fly, som det oprindeligt var planen at indkøbe.

Altinget logoForsvar
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forsvar kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00