Nye brændstofslugende kampfly smadrer regeringens klimaambitioner for Forsvaret

KLIMA: Danmarks nye kampfly bruger 60 procent mere brændstof end de fly, som de skal afløse. Forsvarets samlede klimabelastning vil derfor stige og gøre det sværere at bidrage til den grønne omstilling, sådan som regeringen ønsker.

Foto: Lockheed Martin
Andreas Krog

Et bredt politisk flertal har besluttet, at Danmark frem mod 2030 skal nedbringe sin udledning af drivhusgasser med 70 procent. Et arbejde, som Forsvaret også skal deltage i. Det har forsvarsminister Trine Bramsen (S) flere gange slået fast.

"Regeringen har et højt ambitionsniveau for den grønne omstilling. Det er mit ønske, at også Forsvaret, så vidt det er muligt, bidrager aktivt hertil," oplyste Trine Bramsen eksempelvis så sent som for to uger siden i et svar til Folketingets Forsvarsudvalg.

De nye F-35-kampfly, som Flyvevåbnet vil modtage mellem 2023 og 2027, kommer dog til at gøre det arbejde endnu sværere for Forsvaret, end det allerede så ud til at blive. De nye kampfly bruger nemlig 60 procent mere brændstof og udleder 60 procent mere CO2 per gennemsnitlig flyvetime end de op til 45 år gamle F-16-fly, som F-35-flyene skal afløse. 

Altinget logoForsvar
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forsvar kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00