Officerer: Hensynet til piloter tilsidesat af økonomiske hensyn

TRÆNING: Økonomi var vigtigere end menneskeliv, da politikerne valgte kun at anskaffe 27 nye kampfly. Det mener kampflypiloternes fagforening. Flyvevåbnets chef forsikrer, at man aldrig går på kompromis med sikkerheden.

De første norske F-35 kom til Norge i november 2017
De første norske F-35 kom til Norge i november 2017Foto: Ned Alley / Ritzau Scanpix
Andreas Krog

Processen har været styret af den økonomi, man ville afsætte, og dermed tilsidesætter man hensynet til personellet. 

Niels Tønning
Formand, Hovedorganisationen af Officerer i Danmark

De danske kampflypiloters faglige organisation, Hovedorganisationen af Officerer i Danmark (HOD), taler med store bogstaver i sagen om, at det kan risikere at koste menneskeliv og tab af materiel, hvis ikke piloterne får tilstrækkelig med træningsflyvetimer. Og det kan være svært at producere med kun 27 nye F-35 kampfly til erstatning for flyvevåbnets nuværende 44 kampfly.

”Vi kan selvfølgelig ikke acceptere, at man på den måde går på kompromis med piloternes sikkerhed. Vi har hele tiden sagt, at tallene, der lå bag beslutningen om indkøb af antallet af fly, var politisk bestemt,” siger formanden for HOD, Niels Tønning, til Altinget: forsvar.

Da Forsvaret i 2005 påbegyndte processen med indkøb af nye kampfly var det planen anskaffe 48 fly. Det blev sidenhen reduceret til 30 fly. Da partierne i forsvarsforligskredsen i juni 2016 valgte F-35 som Danmarks nye kampfly, så var man endt på 27 fly, efter at et eksternt konsulentfirma havde regnet sig frem til, at det var nok. I første omgang kommer seks fly til at stå på Luke Air Force Base i USA, og på sigt vil der sandsynligvis skulle stå fem danske fly i Arizonas ørken til brug for uddannelse og omskoling og kun 22 fly på Flyvestation Skrydstrup i Sønderjylland.

Altinget logoForsvar
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forsvar kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00