Debat

Formand for klimapartnerskab er skuffet: Regeringens ambitioner på det cirkulære område skal op

DEBAT: Det er skuffende, at CØ-handlingsplanen ikke i højere grad uddyber initiativerne fra klimaplanen. Ambitionerne er der, men man skal desværre lede længe efter initiativer, der skal nedbringe mængden af affald og involvering af borgerne, skriver Camilla Haustrup Hermansen. 

Hvor er regeringens grønne førerskab, når det handler om at undgå affald, spørger Camilla Haustrup Hermansen.
Hvor er regeringens grønne førerskab, når det handler om at undgå affald, spørger Camilla Haustrup Hermansen.Foto: Pressefoto
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Med Handlingsplanen for cirkulær økonomi samles planerne for forebyggelse og håndtering af affald endelig i en fælles, national plan. Det er godt. Det giver overblik over den danske indsats for omstilling til cirkulær økonomi.

Planen tager afsæt i regeringens visioner om, at cirkulær økonomi skal være en bæredygtig vækstmotor for Danmarks næste grønne erhvervseventyr, at affaldskurven skal knækkes, og at affaldssektoren skal være klimaneutral i 2030.

Tema: Regeringens Handlingsplan for Cirkulær Økonomi
9. februar var sidste høringsfrist for regeringens handlingsplan for cirkulær økonomi.
På Altinget Forsyning fortsætter vi dog med vores helt egen høring, når vi spørger aktørerne: Kommer regeringen i mål med sine visioner ved at følge handlingsplanen, som den ser ud?
Hvad er godt, og hvad er skidt i handlingsplanen? 

Mød panelet her:
  • Birgit S. Hansen (S), formand for KL's Miljø- og Forsyningsudvalg
  • Lisbet Hagelund Hansen, chefkonsulent i Dansk Erhverv og sekretariatschef for Genvindingsindustrien
  • Camilla Haustrup Hermansen, formand for regeringens klimapartnerskab for affald og vand, cirkulær økonomi
  • Lene Espersen, administrerende direktør for Danske Arkitektvirksomheder
  • Lone Mikkelsen, seniorrådgiver for cirkulær økonomi ved Rådet for Grøn Omstilling
  • Anne Aittomaki, strategisk direktør for Plastic Change
  • Mikkel Brandrup, direktør for Dansk Affaldsforening

Det er visioner, som passer fint ind i arbejdet i Klimapartnerskabet for affald, vand og cirkulær økonomi, hvor vi netop har påpeget det kæmpe potentiale, der findes i omstilling til cirkulær økonomi.

Skuffende handlingsplan
Undersøgelser viser, at 45 procent af de samlede globale CO2-udledninger stammer fra produktion og brug af materialer, mens de resterende 55 procent stammer fra energiforbrug. En bred samfundsmæssig omstilling fra en lineær til en cirkulær økonomi er derfor nødvendig for at nå i mål med de politiske klimaambitioner.

Desto vigtigere er det, at de ambitiøse visioner i handlingsplanen følges op af en række indikatorer, der skal sikre, at udviklingen løbende kan vurderes og yderligere indsatser iværksættes, hvis det bliver nødvendigt. Det er nemlig nu, at de afgørende skridt skal tages i omstillingen til en mere bæredygtig, cirkulær økonomi, som klimakrisen kalder på.

Med klimaplanen for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi har vi fået retning på håndtering af affald i Danmark, så vi kan genanvende mere og i bedre kvalitet. Som direktør i en emballagevirksomhed, der arbejder med genanvendte materialer, kan jeg næsten ikke vente til, at aftalen er implementeret, så vi kan få gang i et effektivt marked for genanvendte materialer. Det kan ikke gå hurtigt nok.

Derfor er det skuffende, at handlingsplanen ikke i højere grad uddyber initiativerne fra klimaplanen og sætter skub i implementeringen.

Planen peger bagud
Når det kommer til at knække affaldskurven, så handler det om alt det, vi kan gøre for at forebygge affald, lukke loops og forlænge levetiden på produkterne. Her mangler handlingsplanen initiativer.

Ambitionerne er der, men desværre skal man lede længe efter de måske vigtigste elementer, der skal sikre den cirkulære omstilling.

Hvor er de nye initiativer, som skal sikre, at vi kan stige ned af tronen som verdensmestre i at skabe affald? Hvor er regeringens grønne førerskab, når det handler om at undgå affald? Og hvordan sikres involvering af borgerne, som er nøglen til at lykkes i enhver samfundsmæssig omstilling?

Ambitionerne er der, men desværre skal man lede længe efter de måske vigtigste elementer, der skal sikre den cirkulære omstilling

Camilla Haustrup Hermansen
Direktør og medejer, PlusPack A/S og formand for regeringens klimapartnerskab for affald, vand og cirkulær økonomi

Planen synes i højere grad at pege bagud og samle op på historien end levere et fremadskuende bud på, hvordan vi skaber et cirkulært samfund, som skal være med til at indfri Parisaftalen og dermed målet om klimaneutralitet i 2050.

Anbefalinger fra klimapartnerskabet
Ambitionerne på det cirkulære område skal op, hvis affaldsmængderne skal ned. Borgerne skal indgå i nye forbrugsmodeller, acceptere ny produktæstetik og nye materialer, øge genbrug og sortere affald.

Virksomhederne skal designe produkter, som kan genbruges og genanvendes, efterspørge og bruge genanvendte materialer, fremstille produkter med så lidt spild og ressourceforbrug som muligt, bevare ressourcer i kredsløb og implementere cirkulære forretningsmodeller.

Ingen kan løfte opgaven alene. Omstilling til cirkulær økonomi er et samfundsøkonomisk paradigmeskifte, som kræver systemiske ændringer.

Vi kommer derfor ikke udenom, at staten må og skal sikre klare rammebetingelser og økonomiske incitamenter, så erhvervslivet får bedre muligheder for at udvikle og implementere de cirkulære løsninger, som klimakrisen kalder på, og borgerne efterspørger. Handlingsplanen for cirkulær økonomi skal guide beslutninger og investeringer i virksomhederne og i samfundet – ikke kun i affaldssektoren.

Klimapartnerskabet for affald, vand og cirkulær økonomi har en række anbefalinger til at fremme længere produktlevetider, cirkulære forretningsmodeller og design, som burde have en plads i handlingsplanen for cirkulær økonomi.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Camilla Haustrup Hermansen

Viceadm. direktør og medejer, Business Development, Plus Pack, formand for Dansk Design Center og DI Produktion
cand.mag. i moderne kultur og kulturformidling (Københavns Uni. 2001), master of arts (Goldsmiths, Londons Universitet 1999), CBS Executive bestyrelsesuddannelse (2019)

0:000:00