Debat

R: Alle klimaaftaler bør måles op mod vores fem elektrificeringsmål

El er det vigtigste klimaværktøj til at stoppe udledningen af CO2. Alle fremtidige klimaaftaler bør holdes op mod Radikale Venstres fem mål om øget elektrificering, skriver Rasmus Helveg Petersen (R).

Danmark skal være det grønneste og mest elektrificerede land i verden, skriver Rasmus Helveg Petersen (R).
Danmark skal være det grønneste og mest elektrificerede land i verden, skriver Rasmus Helveg Petersen (R).Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi hører ofte, at vi er et grønt foregangsland. Men sandheden er, at vi har været for dårlige til at udnytte den grønne strøm, som vi producerer. En ny vindmølle fører i sagens natur kun til CO2-reduktioner, hvis møllens grønne strøm erstatter et forbrug på fossile brændsler.

Tro det eller ej. I dag udgør el under 20 procent af Danmarks samlede energiforbrug. Det er markant lavere end eksempelvis Sverige og Norge, hvor el udgør helholdsvis 34 procent og 52 procent. Det vil Radikale Venstre ændre på i de kommende politiske forhandlinger om en elektrificeringsstrategi. 

Vi kan ikke bekæmpe klimaforandringerne kun med el. Men elektrificering er det vigtigste klimaværktøj til at stoppe udledningen på tværs af sektorer.

En elbil kører tre gange så langt på samme mængde energi som en dieselbil. En eldreven varmepumpe producerer tre gange så meget varme på samme mængde energi som et oliefyr. Og ved at bringe den grønne strøm i spil kan vi både sikre CO2-reduktioner og et lavere samlet energiforbrug.

Radikale Venstre har en ambition om, at Danmark skal være det grønneste og mest elektrificerede land i verden. For at vise vejen derhen har vi udarbejdet en elektrificeringsstrategi med fem mål som kan medvirke til at reducere CO2-udledningen med knap fem millioner ton i 2030. 

I 2030 skal Danmarks grønne elforbrug fordobles

Vores elektrificeringsstrategi indeholder et ambitiøst mål om at fordoble andelen af det danske energiforbrug, som baserer sig på grøn strøm fra vindmøller, solceller og lignende.

Danmark skal blive langt bedre til at få grøn strøm ind i opvarmningen. Det indebærer at fossile brændsler – kul, olie, naturgas – skal helt ud. Og betyder, at op imod 460.000 private olie- og naturgasfyr skal udskiftes med varmepumper eller fjernvarme.

Danmark skal have et elnet i topform, der leverer den samme stabile elforsyning, som vi er vant til

Rasmus Helveg Petersen (R)
Energi-, forsynings- og klimaordfører

Det kræver flere tiltag i løbet af årtiet: Først med en kombination af gulerod og pisk for at bremse nye naturgasfyr i starten af 2020'erne og senere en udfasningsplan for naturgas til opvarmning af private hjem. Vores ambition er, at mindst halvdelen af opvarmningen i 2030 produceres på strøm, hvor elandelen i dag er under ti procent.

Erhvervslivet og industrisektoren skal også med på rejsen. Ved at bringe flere store varmepumper i spil kan vi både sikre CO2-reduktioner og skabe en grøn konkurrencefordel til vores virksomheder, som ser i en fremtid, hvor CO2-neutralitet bliver en større og større konkurrenceparameter. 

Vores ambition er, at halvdelen af erhvervslivets energiforbrug skal være fra grøn strøm, hvor elandelen på nuværende tidspunkt udgør en tredjedel.

I transportsektoren skal langt flere elektriske biler, varevogne, busser og lastbiler ud på vejene. Konkret skal der køre 1,5 millioner elbiler og skibene, færgerne og flyene skal drives af power-to-x-brændsler (PtX). Konkret skal det sikres ved at skabe den rette infrastruktur, samtidig med at vi understøtter efterspørgslen på PtX-brændsler.

Danmark skal være hele Europas producent af Power-to-X

Radikale Venstre ønsker, at Danmark i 2030 er førende i EU på produktion og anvendelse af PtX. Det har vi med vores store ekspertise i vindmøller og havarealer alle forudsætninger for at blive.

PtX bliver afgørende for, om vi kan omstille de dele af transportsektoren, der ikke kan elektrificeres direkte. Det gælder den tunge transport, skibsfart og luftfart

Vi skal planlægge efter, at PtX skal være med til at reducere helt op til 3,5 millioner ton CO2, som regeringens klimaprogram lægger op til. Det kræver et mål om, at Danmark mindst producerer fire gigawatt elektrolyse til grøn brint og øvrige PtX-brændsler i 2030.

Produktionen skal op i skala, så priserne på PtX-brændsler i højere grad er til at betale. Staten må dele risikoen med de markedsaktører, som går forrest på området, og afsætte nye milliarder i tilskudskroner.

I 2035 skal Danmark have energiøer med 12 GW havvind

Danmarks elektrificering skal være grøn. Derfor skal elektrificeringsstrategien sikre, at vi både frem mod 2030 og 2035 har nok grøn el til at dække alt vores elforbrug. 

Radikale Venstre vil arbejde for, at de allerede besluttede energiøer i Nordsøen og Bornholm på samlet 5 gigawatt opføres i 2030. Og fra 2035 vil vi tilslutte yderligere syv gigawatt havvind, så vi når op på 12 gigawatt samlet. Det er en massiv satsning på energiøer, som både vil dække Danmarks strømbehov og eksportpotentialet til EU.

Desuden vil vi fortsat arbejde for at vindmøller og solceller kan blive udbygget på land, da de udgør en god og billig form for grøn energi og kan opstilles hurtigere end de store havvindmøller, så vi kan realisere klimareduktioner gennem vedvarende energi også på kort sigt. 

Elnettet skal være på forkant med elektrificeringen

Uden elnet, ingen elektrificering. Når vi med den ene hånd sætter et mål om, at elforbruget skal fordobles i 2030, skal vi med den anden hånd sikre, at elnettet er i stand til at løfte den opgave.

Danmark skal have et elnet i topform, der leverer den samme stabile elforsyning, som vi er vant til. For vi fejler i den grønne omstilling, hvis vi får strømafbrydelser, i takt med at flere lader deres bil eller bruger el til varmepumper, power-to-X i erhvervslivet og til transport. 

Enhver forhandling, ethvert klimatiltag, enhver klimaaftale skal måles op mod vores fem mål om elektrificering 

Rasmus Helveg Petersen (R)
Energi-, forsynings- og klimaordfører

Det kræver et stærkere elnet, og en digitalisering af elforbruget, så vi bruger strømmen uden for "myldretiden". Jo smartere elforbrug, vi får, des mere falder behovet for nye investeringer i elnettet. 

Den grønne skattereform skal drive elektrificeringen

En CO2-afgift er den mest omkostningseffektive måde at opnå reduktioner på.

Afgifter er essentielle for at styre forbrugernes valg, og derfor skal en grøn skattereform indrettes, så den bidrager markant til at nå de fastsatte mål for Danmarks elektrificering.

Det kræver store beslutninger, der sikrer, at grøn el overtager pladsen for fossile brændsler. Allerede i 2021 bør Folketinget fastsætte niveauet for en generel CO2-afgift i 2030, som skubber på grønne investeringer i industrien, transportsektoren og i boligerne.

Eksempelvis bør afgiften på rumvarme og proces øges frem mod 2025 for at fremme varmepumper i industri og opvarmning. En afgiftsforhøjelse, som kan modvirkes for eksempel gennem lavere elafgifter, hvilket har en god social profil.

Elektrificering som omdrejningspunkt for 70 procent-målet

Radikale Venstre vil gøre de fem mål for elektrificeringen til et centralt omdrejningspunkt for klimaindsatsen, hvor det stort set kun er landbruget, som ikke rummes af en elektrificeringsstrategi. Enhver forhandling, ethvert klimatiltag, enhver klimaaftale skal måles op mod de fem mål. 

Nogen vil måske sige, at vores mål er for ambitiøse, men sandheden er, at uden elektrificeringen når Danmark ikke det grønne ultimatum, som vi har givet os selv, om, at vi i 2030 skal udlede 70 procent færre drivhusgasser end i 1990.

Vi var landet, der gjorde vindmøller til en industri. Vi var de første, der stillede vindmøllerne op på havet. Vi bliver det første land, der opfører energiøer.

Nu skal vi blive det første land, der til fulde udnytter grøn el til at bekæmpe klimaforandringerne.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rasmus Helveg Petersen

Kommunikationschef, Vattenfall Danmark, fhv. MF (R), klima- og energiminister
journalist (DJH 1993)

0:000:00