Debat

Hæstorp: Det skal være slut med cykeltyverier i hovedstaden

Cykeltyvene skader Københavns grønne omstilling og gør det sværere for folk at opgive bilen til fordel for jernhesten. Derfor skal der nye boller på suppen i kampen mod personer, der stjæler de københavnske cykler, skriver overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S).

Selvom cykeltyveri hverken handler om liv eller død, så er det en stor stopklods i kampen for en mere bæredygtig og tryg storby skriver Sophie Hæstorp Andersen (S).  
Selvom cykeltyveri hverken handler om liv eller død, så er det en stor stopklods i kampen for en mere bæredygtig og tryg storby skriver Sophie Hæstorp Andersen (S).  Foto: Arthur Cammelbeeck/Altinget
Sophie Hæstorp Andersen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

For rigtig mange københavnere er cyklen en helt uundværlig del af hverdagen. Den bringer os sikkert, hurtigt og sundt fra A til B gennem byen.

Og uanset om det er en gammel havelåge, en retro-racercykel eller en spritny ladcykel på el, er frygten for at få den stjålet altid tilstede hos mange.

København er den by i Danmark, hvor der bliver stjålet allerflest cykler.

Sophie Hæstorp Andersen (S)
Københavns overborgmester

Ifølge Københavns Kommunes årlige tryghedsundersøgelse, er cykeltyverier helt i top over københavnernes bekymringer, og derfor har flere af os også strategier i hverdagen, der skal beskytte vores bedste ven mod cykeltyven.

Den bliver hængt op på væggen hjemme i lejligheden. Gemt væk i boligforeningens kælder. Sikret med dobbelt låse, når vi er ude i byen. Og selv dét er ikke altid godt nok.

København er den by i Danmark, hvor der bliver stjålet allerflest cykler.

Knap hver femte af os blev udsat for cykeltyveri i 2022. I løbet af de første ni måneder af 2023 nåede vi det højeste antal anmeldte cykeltyverier i byen på over 13.000 i 10 år.

Fra overklassens væltepetere til brede cykelstier

Cyklen er knyttet til vores by. Da København var værtsby for Tour De France for halvandet år siden, var det et perfekt match mellem verdens bedste cykelløb og verdens bedste cykelby.

Løsningen blev at anlægge cykelstier i København. Det blev startskuddet til en politisk prioritering af cykelvenlig infrastruktur.

Sophie Hæstorp Andersen (S)
Københavns overborgmester

Cyklen og cyklisme er det tætteste vi har på et hverdagssymbol for København. Man skal bare tage et kig tilbage i Københavns historie for at blive bekræftet i københavnernes stærke kærlighed til cyklen gennem tiden.

I 1865 steg overklassen på væltepeteren for fornøjelsens skyld i byens gader. Og godt 20 år senere tog københavnere fra alle samfundslag cyklen til sig.

Udbredelsen af cyklismen sendte såvel politiet som de lokale politikere på overarbejde. For hvordan skulle de mange cykler organiseres, så trafikken kunne afvikles uden kaos og på sikker vis, så jernhesten fik plads ved siden af hesten på byens ridestier?

Løsningen blev at anlægge cykelstier i København.

Det blev startskuddet til en politisk prioritering af cykelvenlig infrastruktur på Københavns Rådhus, som vi stadig ser den dag i dag, og som har ført til, at København er kendt som en af verdens allerbedste cykelbyer med kilometervis af brede cykelstier.

Men hvis vi skal være dén titel værd, er det tid til, at vi hæver niveauet og én gang for alle giver københavnernes største plageånd de sværest mulige arbejdsvilkår.

Læs også

Frygt for cykeltyveri

Jeg arbejder for, at vi minimerer trængslen i København, så vi kan få renere luft til byens borgere og gøre det bedste for klimaet.

Frygten for at få sin cykel stjålet giver ikke flere cyklister på cykelstierne.

Sophie Hæstorp Andersen (S)
Københavns overborgmester

Her er cyklen sammen med vores metro og eldrevne havne- og bybusser fuldstændig essentiel som alternativ til de osende diesel- og benzinbiler.

Men frygten for at få sin cykel stjålet giver ikke flere cyklister på cykelstierne.

Tidligere undervisningsminister, Christine Antorini, sagde det skræmmende rammende i podcasten 'Du kender typen', hvor budgettet som nystartet sygeplejerskestuderende gennemgås med tættekam.

Christine Antorini vil spare bilen væk, for at give mere luft på bankkontoen, men det, der forhindrede hende og manden, var frygten for at få den dyrere cykel stjålet!

QR-koder i stedet for stelnumre

Regeringen har for nyligt annonceret et forslag, der skal gøre livet surt for cykeltyvene.

Det går i hovedtræk ud på at give politiet mulighed for at tjekke stelnumre, for eksempel ved stikprøver i morgentrafikken.

Selvom cykeltyveri i sagens natur hverken handler om liv eller død, så er det en stor stopklods i kampen for en mere bæredygtig og tryg storby.

Sophie Hæstorp Andersen (S)
Københavns overborgmester

Det er på alle måder rigtig godt. Men det kan ikke stå alene.

Vi skal gøre endnu mere. For selvom cykeltyveri i sagens natur hverken handler om liv eller død, så er det en stor stopklods i kampen for en mere bæredygtig og tryg storby.

Derfor samler jeg nu sammen med teknik- og miljøborgmester, Line Barfod, relevante aktører om bordet på Københavns Rådhus: Politiet, forsikringsbranchen, Cyklistforbundet, Det Kriminalpræventive Råd, Metroselskabet og DSB.

Jeg er åben for at se på alle forslag til nye løsninger og initiativer.

Om det er flere underjordiske parkeringskældre med overvågning rundt i byen, QR-koder i stedet for de nuværende stelnumre eller noget helt tredje.

Der er helt sikkert ikke noget quickfix.

Men forhåbentlig er det startskuddet til et nyt og fokuseret samarbejde, hvor vi, præcis ligesom med samarbejdet om lukningen af Pusher Street, finder løsninger, der suger livet ud af endnu en af Københavns gordiske knuder.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Sophie Hæstorp Andersen

Overborgmester (S), Københavns Kommune
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2006)

0:000:00