Debat

Venstre: Skal CO2-neutralitet i København skabes på forbud eller ved udvikling? 

Enhedslistens Ninna Hedeager Olsen toner i Altinget rødt flag, når det kommer til, hvordan vi skal skabe en CO2-neutral hovedstad – ifølge Enhedslisten er forbud vejen frem. I Venstre er vi optimistiske, og vi tror på, at vi kan udvikle os til en CO2-neutral hovedstad, hvor borgerne stadig kan få hverdagen til at hænge sammen, skriver Jens-Kristian Lütken.

"I Venstre mener vi, at transportformerne skal give københavnerne mulighed for selv at tage det grønne valg," skriver Jens-Kristian Lütken.
"I Venstre mener vi, at transportformerne skal give københavnerne mulighed for selv at tage det grønne valg," skriver Jens-Kristian Lütken.Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Jens-Kristian Lütken
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det kommer formentlig ikke som en overraskelse for nogen, at Enhedslisten går forbudsvejen, når spørgsmålet kommer til, hvordan København skal blive CO2-neutral allerede i 2025. Vi skal nedlægge parkeringspladser, vi skal opkræve afgifter for privatbilisme, og vi skal forbyde el-løbehjul.

For Enhedslisten er den grønne omstilling ikke starten på et økonomisk væksteventyr, men i stedet en erstatningsreligion, hvor der skal bringes ofrer.  

Bæredygtig transport til hverdag

Hvordan en familie med to små børn og hårdtarbejdende forældre får hverdagen til at hænge sammen med aflevering, afhentning, arbejde, indkøb og fritidsaktiviteter - bør være op til hver enkelt familie at bestemme - ikke op til Enhedslisten.

Venstres grønne drøm, er en realistisk vision om fremtidens storby, hvor borgernes behov er i centrum, og hvor byen tilbyder mange forskellige grønne løsninger

Jens-Kristian Lütken (V)
Gruppeformand i København

En dag kan det være toget, en anden dag det elektriske løbehjul og en tredje dag bilen. Vi skal fremme bæredygtig transport, men vi skal ikke tvinge folk op på en cykel, hvis de har et behov for at køre bil.

Enhedslistens grønne drøm for København er et mareridt, hvor vi sætter udviklingen i stå, og hvor borgerne må indrette sig efter Enhedslistens forbud.

Venstres grønne drøm, er en realistisk vision om fremtidens storby, hvor borgernes behov er i centrum, og hvor byen tilbyder mange forskellige grønne løsninger, som borgerne selv kan tilpasse efter deres individuelle behov.  

Lad os tænke nyt

Ninna Hedeager Olsen efterlyser evidens for, hvor mange bilister vi kan tvinge fra bilen og over på el-løbehjul. Igen fokuserer Enhedslisten på forbud og tvang frem for det frie valg. Det væsentlige er ikke den ene eller den anden transportform, det væsentlige er, at bæredygtig adfærd kommer ved at skabe rum for innovation, så de forskellige transportformer kan supplere hinanden.

I Venstre tror vi på, at hvis de grønne alternativer er til rådighed og nemme at bruge, vil flere af sig selv vælge den grønne løsning. 

Tænk, hvis vi kan skabe en storby, hvor transportformerne hænger så godt sammen, at man vælger at lade bilen stå, fordi det både er nemmere og hurtigere at tage den kollektive transport. Tænk, hvis vi kan skabe en storby, hvor alt, man skal bruge, kan nås på 15 minutter fra ens bopæl – med den kollektive transport vel at mærke. Tænk, hvis vi kan reducere behovet for bil, fordi vi har andre grønne, teknologiske løsninger, der både understøtter vores klimaambitioner, men også får hverdagen til at hænge sammen. 

”Last mile” transport

Ninna Hedeager Olsen afslører, at hun grundlæggende har misforstået, hvordan man skaber et grønt transportnetværk, der passer til københavnernes liv, når hun påstår, at el-løbehjul ikke er forbudt, da udbyderne jo bare kan ”finde et erhvervslejemål, hvor de kan drive deres forretning”.

Ninna Hedeager Olsen afslører, at hun grundlæggende har misforstået, hvordan man skaber et grønt transportnetværk

Jens-Kristian Lütken (V)
Gruppeformand i København

El-løbehjul og udlejningscykler tilbyder det, man kalder ”last mile transport”, hvilket er en transportform, der giver en fleksibel, hurtig og grøn mulighed for at komme fra det kollektive transportnet hen til den endelige destination. Forudsætningen for det er, at el-løbehjul er til rådighed flere steder i byen og ikke kun ved ét erhvervslejemål. 

DSB har sammen med el-løbehjulsudbyderen Voi og en række andre virksomheder såsom Oticon i Københavns omegn udviklet konceptet ”Kørmit”, som er et tilbud om el-løbehjul på en række stationer, så medarbejdere kan tage toget til arbejdspladsens nærmeste station efterfulgt af et løbehjul ”the last mile” fra stationen og til arbejdspladsen.

Det er nemt, det er fleksibelt, det er hurtigt, og det er grønt. Enhedslistens svar er, at man kan have ét erhvervslejemål og udleje løbehjul derfra. Det skaber restriktioner for ikke kun brugerne, men også store danske virksomheder i Storkøbenhavn, som gerne vil understøtte grøn transport for deres medarbejdere. Det er gammeldags, det er ufleksibelt, det passer ikke til hverdagen, og det gør ikke det grønne valg attraktivt. 

Hvilken vej skal København gå?

Hvis det står til Hedeager, skal københavnerne altså anvende de transportformer Enhedslisten har udvalgt. I Venstre mener vi, at transportformerne skal give københavnerne mulighed for selv at tage det grønne valg.

I Venstre vil vi udvikle København. Vi vil give borgerne flere attraktive grønne muligheder, så man selv kan indrette sit liv, som det passer ens familie og hverdag. Enhedslisten vil forbyde sig til den grønne omstilling.

Det er ikke en overraskelse for mig, at Enhedslisten vælger forbud – men det bliver for alvor spændende, om Socialdemokratiet fortsat vil gå forbudsvejen sammen med Enhedslisten, eller om de tror på, at vi kan udvikle os til en grøn fremtid.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ninna Hedeager Olsen

Lektor i samfundsvidenskab, Københavns professionshøjskole, fhv. teknik- og miljøborgmester (EL), København Kommune
kandidat i arbejdsmiljøstudier (Roskilde Uni. 2010)

0:000:00