Debat

Danmarks Idrætsforbund: Skolen skal opfordre til løb på gangene

Fundamentet for det gode børne- og ungeliv er uden tvivl idræt og bevægelse. Derfor er det bekymrende, hvis regeringen nedsætter kravene til en aktiv og varieret skoledag, skriver Frans Hammer.

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Frans Hammer
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Folkeskolen er nogle enormt formative år for danske børn. Det er her, vi danner de første store venskaber, og det er her, vores nysgerrighed på at dygtiggøre os bliver grundlagt.

Samtidig er det også i de unge år, at grunden bliver lagt til et langt og aktivt liv både i og uden for idrætsforeningerne. Og i folkeskolen kan vi få de børn med, der ikke er vokset op med foreningsidræt.

Derfor har vi i Danmarks Idrætsforbund (DIF) med bekymring fulgt med i, hvordan der bliver lagt op til at skrue ned for kravene til en aktiv og varieret skoledag som et centralt element i Folkeskolen.

Vi er bekymrede, fordi blot hver fjerde unge mellem 11 og 15 i dag lever op til Sundhedsstyrelsens anbefalinger om aktivitet.

Læs også

Øger sundhed, trivsel og læring

Derfor er det ærgerligt, at den aktive skoledag ses som noget, der kan skrues op og ned for.

Temadebat

Hvordan bør fremtiden for idræt og bevægelse i folkeskolen se ud?

Regeringen ønsker at fjerne kravet om, at der skal være daglig bevægelse i undervisningen i de danske folkeskoler. Den melding har vakt bekymring. Derfor spørger Altinget Idræt nu:

Er det fortsat vigtigt at have fokus på idræt og bevægelse i folkeskolen, og hvis ja, hvordan sikrer vi det i fremtiden?

For al forskning viser, at bevægelse i skoledagen har en positiv betydning for både sundhed, trivsel og læring, hvis det gøres med kvalitet.

I det lys er bevægelse en forudsætning for at få det optimale udbytte af skoledagen.

Vi kan dog ikke løfte opgaven alene i idrætten. Der er behov for politiske visioner og en understøttelse både fra kommunalt og nationalt niveau.

Og vi er ikke alene med vores ønske om en mere aktiv og varieret skoledag. Faktisk mener tre ud af fire danskere, at man bør fastholde de 45 minutters bevægelse i skoledagen.

Det bliver ét af de vigtige fokuspunkter for regeringen og folketingets partier, når aftalen om fremtidens folkeskole skal udmøntes det kommende år.

Tre vigtige fokuspunkter

Vi har konkret tre steder, hvor politikerne kan gøre en afgørende forskel:

  • For det første er det vigtigt, at vi fortsat har et nationalt fokus på bevægelse i skolerne. Kravet om 45 minutters bevægelse har gjort, at alle skoler og undervisere skal forholde sig til bevægelse, og hvis vi helt fjerner et måltal, så bliver det op til lokale ildsjæle i skoleledelsen eller lærerstanden, om vores børn og unge får en varieret skoledag. Det er ikke godt nok.
  • For det andet er det vigtigt, at idræt fastholder sin status som eksamensfag. Det har været helt afgørende for den kvalitet, man har arbejdet med idræt og bevægelse på skolerne og dermed for det udbytte, eleverne får af en aktiv skoledag.
  • Sidst men ikke mindst er det vigtigt, at vi arbejder med rammerne. For gode rammer for idræt og bevægelse skaber i sig selv mere aktivitet i skoledagen. Der er afsat 2,6 milliarder til at renovere undervisningslokaler i landets folkeskoler de kommende tre år. Når den lovtekst skal udmøntes, er det vigtigt, at idrætslokalerne også tænkes ind, for mange gymnastiksale landet rundt står i den helt oprindelige form fra 60’erne og 70’erne.

Fundamentet for det gode børne- og ungeliv

Også skolens øvrige arealer trænger til en opfrisker. Hvor det tidligere var strengt forbudt at løbe på gangene, så skal skolens rammer i dag langt hellere opfordre til løb og anden form for bevægelse.

Hvor det tidligere var strengt forbudt at løbe på gangene, så skal skolens rammer i dag langt hellere opfordre til løb og anden form for bevægelse.

Frans Hammer
Næstformand, DIF

Og vi har masser af gode eksempler på aktive rammer i Folkeskoler fra blandt andet indsatserne Skole+ med Lokale og Anlægsfonden og Realdania og ’Gamle gymnastiksale – nye muligheder’ med Lokale og Anlægsfonden, Dansk Skoleidræt.

Skolen er meget mere end en uddannelsesinstitution i dag. Det er også en dannelsesinstitution, hvor vi skaber unge mennesker, der har det godt både mentalt og fysisk.

Derfor er idræt og bevægelse ikke noget, man kan skrue ned og op for både lokalt og nationalt.

Det er fundamentet for det gode børne- og ungeliv. Og det bliver en helt central opgave i skoleforhandlingerne, at det også afspejler sig i fremtidens folkeskole.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Frans Hammer

Næstformand DIF, rådgivende chef, KMD, bestyrelsesmedlem LOA

0:000:00