Debat

Forskere: Vi skal afdække e-sportens skjulte vækstpotentiale

Dansk forskning har skabt stor værdi i udviklingen af e-sporten samt bidraget til at ændre opfattelsen af sportens vækstpotentiale. Der er dog stadig meget, vi ikke ved endnu, som forskningen skal være med til at afdække, skriver en række forskere fra Aalborg, Aarhus og Københavns Universitet.

Forskning viser, at&nbsp;e-sport kan medvirke til sociale fællesskaber og potentielt modvirke isolation og ensomhed. Det skriver&nbsp;Christian Lund Straszek, Lars Domino Østergaard m.fl.<br>
Forskning viser, at e-sport kan medvirke til sociale fællesskaber og potentielt modvirke isolation og ensomhed. Det skriver Christian Lund Straszek, Lars Domino Østergaard m.fl.
Foto: Wolfgang Rattay/Reuters/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Både hos Dansk Industri, idrætsorganisationerne og politikerne på Christiansborg er der i øjeblikket stigende opmærksomhed på e-sport og gamingkultur - og onsdag 20. april var der et beslutningsforslag i Folketinget vedrørende en national strategi for e-sport i Danmark.

Som repræsentanter for forskningsmiljøet inden for netop e-sport og gamingkultur opfordrer vi til, at man organisatorisk og politisk indtænker forskningsaktiviteter i det fremtidige arbejde med e-sport og ligeledes prioriterer at afsætte midler til forskning. Dette indbefatter også at indtænke forskningsaktiviteter i en revideret udgave af den nationale strategi for e-sport fra 2019.

Danmark i førertrøjen 

Danmark er helt fremme i udviklingen af e-sport, både når det drejer sig om at organisere store events, engagere forenings- og erhvervslivet og ikke mindst fostringen af e-sportstalenter.

Men selvom Danmark internationalt set har førertrøjen på, så er der fortsat mange potentialer at afsøge og indfri for, at Danmark kan beholde sin førerposition. Og her kan netop forskning være helt afgørende for, at vi som nation kan udvikle e-sporten.

Skribenter

Christian Lund Straszek, ph.d.-studerende ved Professionshøjskolen UCN og Aalborg Universitet

Lars Domino Østergaard, lektor ved Aalborg Universitet

Thorkild Hanghøj, professor ved Aalborg Universitet

Anne Fiskaali, ph.d. og psykolog ved Forskningsklinikken for Ludomani, Aarhus Universitetshospital

Anne Brus, post doc ved Københavns Universitet

Anne Mette Thorhauge, lektor ved Københavns Universitet

Rune Kristian Lundedal Nielsen, lektor ved IT Universitet i København 

Danske forskere er allerede i dag med til at producere ny viden til gavn for udøvere, organisationer og e-sporten. Dansk forskning indikerer for eksempel, at unge som dyrker e-sport ikke nødvendigvis har en dårligere fysisk sundhed sammenlignet med andre unge i relation til overvægt, søvnmønstre og kropslige smerter.

Det lader heller ikke til, at unge, som dyrker e-sport, har en dårligere mental trivsel sammenlignet med andre unge. Forskere fra blandt andet Københavns Universitet har desuden forsket i konflikthåndtering i hjemmet relateret til e-sport og gaming. Her opfordrer forskerne forældre til at udvise interesse i børnenes interesser, arbejde mod gensidig forståelse og lave meningsfulde aftaler for at afhjælpe konflikter med deres børn.

Ukendt vækstpotentiale

I kontrast til den gængse opfattelse viser forskning også, at e-sport kan medvirke til dannelsen af sociale fællesskaber og potentielt modvirke isolation og ensomhed. Det gør sig også gældende blandt folk med handicap, som har opnået succesoplevelser og fællesskab igennem e-sport og gaming.

Forskning har med andre ord allerede skabt stor værdi for personer, som er engageret i e-sport og e-sportsmiljøet.

Christian Lund Straszek, Lars Domino Østergaard m.fl., Se faktaboks for alle skribenter

I undervisningsøjemed indikerer forskningsresultater, at e-sport kan være med til at fremme udviklingen af generiske kompetencer som kommunikation og samarbejde blandt unge med og uden adfærdsmæssige udfordringer (som ADHD og autisme). Dette er vigtige kompetencer, som kan anvendes i både uddannelse og erhvervsmæssig sammenhæng.  

Forskning har med andre ord allerede skabt stor værdi for personer, som er engageret i e-sport og e-sportsmiljøet. Den har været med til både at udvikle sporten og ændre vores forståelse af potentialet i e-sport, og hvordan e-sport og gaming påvirker os som mennesker. Dette på trods af, at der fortsat er meget, vi endnu ikke ved om e-sport. Dette indbefatter både omfanget af problematisk gaming-adfærd, effekten af fysisk aktivitet på e-sportsrelateret præstation, sprogbrug, anvendelse af data og ikke mindst e-sportens vækstpotentiale.

Ligeledes er det uvist, hvordan den store finansielle interesse påvirker e-sporten, herunder foreningernes handlerum for at sikre fairplay. Som repræsentanter fra forskningsmiljøet opfordrer vi til at indtænke forskningsaktiviteter og afsætte midler hertil - i det fremtidige arbejde med at afsøge potentialet i e-sport og gaming.

Læs også

Omtalte personer

Anne Mette Thorhauge

Lektor, Ph.d, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet
ph.d. i medievidenskab

Rune Kristian Lundedal Nielsen

Adjunkt, Center for Computer Games Research ved IT-Universitetet
cand.IT. (IT-Universitetet i København, 2010) cand.psych. (Københavns Universitet, 2013), Ph.d. (IT-Universitetet i København, 2016)

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion