Debat

Dansk Erhverv: E-sportsvirksomheder kræver strategi til at bevare dansk føreposition

Overgangen fra en niche på netcafeer til en global underholdningsindustri med udsolgte stadions har transformeret E-sporten for altid. For Danmark ligger der et stort potentiale i at omfavne esporten, men det kræver opbakning fra Christiansborg, hvis vi ikke skal overhales af USA og Asien, skriver Jasmina Pless.

Vi skal sætte fokus på e-sport i kultur og foreningslivet, skriver Jasmina Pless. 
Vi skal sætte fokus på e-sport i kultur og foreningslivet, skriver Jasmina Pless. Foto: Olafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix
Jasmina Pless
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

E-sport har allerede vist sit store potentiale til at skabe stærke fællesskaber for børn og unge i Danmark - særlig for dem, der ikke altid har følt sig tilpas i traditionelle fritidsaktiviteter.

Her giver e-sport mulighed for at mødes både online og i foreninger, og skabe sammenhold mellem unge, der interesserer sig for at spille spil, så som Counter Strike, League of Legends og Fifa.

I Dansk Erhvervs netværk for e-sportsvirksomheder er vi meget glade for, at der er er kommet mere bevågenhed på Christiansborg omkring e-sport. Senest med en høring om e-sport i Kulturudvalget.

E-sport er en global vækstbranche, der kan skabe stor værdi for Danmark

Jasmina Pless
Chef for iværksætterpolitik i Dansk Erhverv, på vegne af Dansk Erhvervs e-sportsnetværk

Det er vigtigt, at der bliver sat fokus på e-sport i kultur og foreningslivet, da et stærkt foreningsliv for e-sport og en velfungerende branche af kommercielle e-sportsvirksomheder er hinandens forudsætninger – lige som vi kender det fra andre sportsgrene så som fodbold.

Stor industri

Men ud over at være et samlingspunkt for børn og unge, så vidner de knap 500 millioner seere på verdensplan også om, at e-sport er en global vækstbranche, der kan skabe stor værdi for Danmark.

I Danmark er vi dygtige indenfor e-sport, både i forhold til at udvikle professionelle spillere, foreninger og kommercielle vækstvirksomheder.

Danmark er, på trods af at være et lille land, helt med i førerfeltet på den internationale scene, og med den store vækst i e-sport globalt, ligger der et kæmpe potentiale for Danmark. Men vi er oppe imod hård international konkurrence fra lande, hvor der bliver investeret massivt i at fremme e-sport, blandt andet i USA og i Asien. 

Danske spillere er med i toppen af nogle af de største spil, her i blandt Counter Strike, League of Legends, Fortnite og Fifa. Vi har i Blast og Astralis to lokomotiver og førende organisationer indenfor hver deres felt.

Gaming bruges blandt andet som et rekrutteringsværktøj til at tiltrække dygtige IT-talenter 

Jasmina Pless
Chef for iværksætterpolitik i Dansk Erhverv, på vegne af Dansk Erhvervs e-sportsnetværk

Blast ejer og driver en af verdens største Counter Strike turneringer med online- og TV-seere i hele verden, mens Astralis har hold i nogle af de største internationale ligaer og millioner af følgere på digitale kanaler.

Vi har hold som Copenhagen Flames og Tricked, der går forrest i talentudviklingen og en industri i rivende udvikling. Det er i sig selv med til at styrke brandingen af Danmark, men e-sport giver også det etablerede erhvervsliv nye muligheder.

Rekkruteringsværktøj

Gaming bruges blandt andet som et rekrutteringsværktøj til at tiltrække dygtige IT-talenter til store danske virksomheder, da der er et stort overlap mellem personer, som interesserer sig for e-sport og som samtidig har eftertragtede IT-kompetencer.

Copenhagen Capacity og Blast har blandt andet samarbejdet om at tiltrække internationale IT-talenter til danske virksomheder, da Blast når ud til 500.000 seere fra hele verden. 

Herudover har både forsvaret og en række C-25 virksomheder benyttet potentialet ved, at tiltrække medarbejdere med e-sportskompetencer til afdelinger for IT-sikkerhed, da mange af de færdigheder, som gamere får ved at indgå i et hold, er gode at have i en afdeling for IT-sikkerhed.

Hvis vi skal fastholde Danmarks position i førerfeltet, så kræver det politisk opbakning

Jasmina Pless
Chef for iværksætterpolitik i Dansk Erhverv, på vegne af Dansk Erhvervs e-sportsnetværk

Her er egenskaber til at reagere hurtigt og arbejde som et team mod en fælles, digital fjende altafgørende - og det er i høj grad færdigheder, som man kan tilegne sig som gamer.

I Dansk Erhvervs netværk for e-sportsvirksomheder ønsker vi at udbrede forståelsen for e-sport som en vækstbranche, som har et stort potentiale til at generere jobs, eksport og branding for Danmark.

Her hviler en del af ansvaret hos vores politikere, både på Christiansborg og lokalt ude i kommunerne. Hvis vi skal fastholde Danmarks position i førerfeltet, så kræver det politisk opbakning og en fælles strategi for at realisere e-sportens store vækstpotentiale.

Derfor er Dansk Erhvervs netværk for e-sportsvirksomheder også meget glade for, at der nu er taget initiativ til at genoplive ideen om en national e-sportsstrategi med et kommende beslutningsforslag, der skal tages stilling til den 20. april 2022.

Dansk Erhvervs netværk for e-sportsvirksomheder står naturligvis til rådighed for samarbejde og input i forbindelse med e-sportsstrategien.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jasmina Pless

Investment Manager, Invest in Denmark, bestyrelsesmedlem, Niels Brock Fonden,
cand.merc.(pol.) (CBS)

0:000:00