Debat

Lektor: Er regeringen reelt stadig villig til at frisætte, eller har nogen fået kolde fødder?

Tilbagetrækningen af de kommunale frisættelsesforsøg efterlader ikke blot skuffende kommuner men også spørgsmålet om, hvor højt SVM-regeringen egentlig prioriterer frisættelsesambitionen, skriver Tina Øllgaard Bentzen.

Regeringen udpegede i 2020 syv kommuner, der i et forsøg skulle sættes fri fra statslige regler. Fotoet er fra Mette Frederiksens besøg i Viborg kommune, der var en af de syv kommuner i frisættelsesordningen.
Regeringen udpegede i 2020 syv kommuner, der i et forsøg skulle sættes fri fra statslige regler. Fotoet er fra Mette Frederiksens besøg i Viborg kommune, der var en af de syv kommuner i frisættelsesordningen.Foto: Ernst Van Norde/Ritzau Scanpix
Tina Øllgaard Bentzen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Reformer med ambitioner om frisættelse, tillid og afbureaukratisering er ikke nye i Danmark. Særligt de seneste 15 år har enhver regering med respekt for sig selv lanceret en ny reform med den udtalte ambition at frisætte de offentlige medarbejdere. 

Frikommuneforsøg, hvor især kommunerne har fået større handlerum, har spillet en vigtig rolle i sådanne reformer. 

Sidste skud på stammen er de såkaldte velfærdsaftaler, som har ført til gennemgribende frihedsforsøg i syv kommuner inden for skoler, dagtilbud og ældreområdet. I 2022 lovede Mette Frederiksen, støttet af et bredt flertal i Folketinget, alle kommuner i hele landet samme mulighed. 

Kommunernes positive modtagelse af den nyhed blev yderligere forstærket af midvejsevalueringer af velfærdsaftalerne: Ifølge Vive har velfærdsaftalerne skabt større faglig frihed og en mere dialogbaseret samarbejdsform i kommunerne, som kan bidrage til bedre velfærd for borgerne. 

Tilbagerulning af forsøgene 

På den baggrund vækker det forundring, at velfærdsaftalerne nu er blevet trukket tilbage. Det gælder også en række planlagte velfærdsaftaler med fire kommuner på beskæftigelsesområdet, som nu må vige pladsen for en nedsat ekspertgruppe.

En uventet tilbagerulning af de ellers lovende frisættelsesforsøg kræver flere ord med på vejen, hvis ikke kommunerne igen skal bekræftes, i at "frisættelse" er et gratis ord på Christiansborg. 

Tina Øllgaard Bentzen

Begrundelsen er, at SVM-regeringen har sat en ny kurs for frisættelse af den offentlige sektor.  

Tilbagerulningen af de ellers så positivt evaluerede frisættelsesforsøg vækker både skuffelse, forundring og usikkerhed. For selvom regeringen tydeligt understreger, at frisættelsesambitionen stadig lever i bedste velgående, har kommunerne oplevet deres andele af politiske skåltaler uden de store ændringer i styring eller råderum.  

Uanset hvad regeringens nye frisættelses-strategi består i, er det derfor et rigtigt ærgerligt signal at gennemføre en top-down beslutning, som med et snuptag annullerer de velfærdsaftaler, kommunerne aktivt har engageret sig i. 

Når det samtidig gøres uden involvering af kommunerne og uden at kunne fremlægge de indsatser, der skal stå i stedet for frisættelsesforsøgene, efterlader det mange spørgsmål om både mål og middel: For er villigheden til reelt at frisætte stadig til stede eller har nogen fået kolde fødder?  

Selv hvis regeringens hjerte stadig banker for frisættelsesdagsordenen, er det store spørgsmål, hvad der så skal ske? Hvilke overbevisende strategier for frisættelse har de i ærmet?

Lokal frisættelse i fokus

En central læring fra de syv velfærdskommuner har været, at frisættelsen i høj grad har handlet om en mental frisættelse til at eksperimentere inden for eksisterende rammer.

En nærliggende vej at gå for regeringen er derfor at styrke frisættelse nedefra. Her er de mange kommunale erfaringer med samskabt styring oplagte at brede ud: Det at involvere medarbejdere helt lokalt i, hvad der "bøvler" i opgaveløsningen, har nemlig vist sig at være en effektiv vej til at tackle selvpåført styring.

Læs også

Det bør dog ikke være en sovepude i forhold til de mange statslige styringsudfordringer, der kun kan løses med central opbakning.  

Det gælder beskæftigelsesområdet, der stadig er præget af omfattende metaltræthed i styringen. Og det gælder udfordringen med de mange ressourcekrævende og konkurrerende tilsyn på ældreområdet, som ikke kan løses af den enkelte kommune.  

En uventet tilbagerulning af de ellers lovende frisættelsesforsøg kræver flere ord med på vejen, hvis ikke kommunerne igen skal bekræftes, i at "frisættelse" er et gratis ord på Christiansborg.  

Afgørende for tilliden til frisættelsesdagsordenen bliver også, i hvor høj grad og hvor bredt regeringen har tænkt sig at involvere relevante aktører? Skal en ny frisættelse styringsoptimistisk besluttes og "rulles ud" oppefra og ned? Eller vil regeringen lade kommuner, fagforeninger, borgere, forskere og andre aktører som berøres af frisættelsen være medskabere af fremtidens frisættelse?  

Man kan håbe på det sidste. For med alle de dilemmaer, der springer ud af ambitionen om frisættelse, er der brug for bred forankring for at lykkes.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Tina Øllgaard Bentzen

Lektor, ph.d. ved Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv, lektor Roskilde School of Governance
Kandidat fra Roskilde Universitet og ph.d. fra Roskilde Universitet

Mette Frederiksen

Statsminister, MF, partiformand (S)
master i afrikastudier (Københavns Uni. 2009), ba.scient.adm. i samfundsfag (Aalborg Uni. 2007)

0:000:00