Otte kommuner hæver skatten med over 700 millioner kroner og udløser stor statslig straf

Med budgetterne for 2024 på plads står det klart, at kommunerne styrer mod en markant sanktion for at overskride det kommunale skatteloft. I første omgang rammes særligt otte kommuner. Se hvilke her.

Frederiksbergs borgmester Michael Vindfeldt (S) (<i>i midten red.</i>) står for andet år i træk i spidsen for et budget med en markant skattestigning uden tilladelse fra staten.<br>
Frederiksbergs borgmester Michael Vindfeldt (S) (i midten red.) står for andet år i træk i spidsen for et budget med en markant skattestigning uden tilladelse fra staten.
Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Landets kommuner kan forvente at blive trukket 650 millioner kroner i det statslige tilskud som følge af en samlet ureglementeret skattestigning på et tilsvarende beløb.

Samlet set har otte kommuner hævet skatte med over 700 millioner kroner uden at få lov. To kommuner har omvendt sat skatten eller dækningsafgiften ned.

Herudover har fem kommuner hævet skatten som følge af udligningsreformen fra 2020 og efter på forhånd at have fået grønt lys fra Indenrigsministeriet.

Det har længe stået klart, at budgetterne for 2024 ville indeholde skattestigninger udover, hvad de seneste mange år har kunnet både på. Og at der omvendt var meget få kommuner, som ønskede at sænke skatten.

Når skattestigningerne, som ikke er godkendte på forhånd, opgøres i forhold til de pågældende otte kommuners statsgaranterede udskrivningsgrundlag løber de samlet set op i 785 millioner kroner.

Når den samlede statslige sanktion ikke er så høj, skyldes det, at Københavns Kommune sænker skattesatsen, mens Fredericia Kommune drosler endnu en tak ned for dækningsafgiften for erhvervsejendomme.

Kommuner med skattestigninger uden tilladelse
  Stigning i udskrivningsprocent Stigning i mio. kr.*
Frederiksberg 1,1 313
Tårnby 1,0 89
Vordingborg 0,6 52
Herning 0,5 87
Slagelse 0,5 75
Rebild 0,5 31
Horsens 0,3 55
Aalborg 0,2 85
I alt   785
*Beløb er opgjort med afsæt i det statsgaranterede udskrivningsgrundlag, som det blev opgjort i juli, og kan afvige i mindre omfang fra kommunens egen opgørelse.
Kilde: Diverse budgetaftaler samt egne beregninger på baggrund af data fra Indenrigsministeriet

Københavns skattenedsættelse med 0,1 procentpoint svarer til godt 143 millioner kroner.

Men fordi Københavns Kommune får 80 af de 143 millioner kroner kompenseret via en pulje til skattenedsættelser fra udligningsreformen, så er det kun de resterende godt 60 millioner kroner, der tæller med, når den endelige skattesanktion skal gøres op.

Herudover har Fredericia Kommune sænket dækningsafgiften fra 12 til 6 promiller i 2024 med udsigt til helt at afskaffe den i 2025.

Også Hillerød Kommune fik mulighed for at få kompenseret tabte indtægter ved en skattenedsættelse, men valgte at fastholde skatteniveuaet.

Seks kommuner har fået lov til at hæve skatten med i alt 79 millioner kroner for at kompensere deres tab på udligningsreformen. Alle kommunerne undtagen Skanderborg har valgt at benytte sig af muligheden.

  Mio. kr.
Gentofte 32,8
Rudersdal 23,1
Greve 11,2
Solrød 5,3
Fanø 0,8
Kilde: Indenrigsministeriet

Disse skattestigninger medregnes ikke i opgørelsen af skattesanktionen.

Skattesanktionen indebærer, at kommunernes bloktilskud vil blive reduceret med 650 millioner kroner i 2024 i forhold til det aftalte udgangspunkt. I første omgang foretages 75 procent af modregningen i bloktilskuddet til de otte kommuner med skattestigninger, mens resten modregnes tilskuddet til alle kommuner.

Frem mod 2028 aftrappes den individuelle sanktion, så det fulde beløb herfra modregnes kommunerne under ét.

Regeringen forventes at sænke den statslige bundskat med 650 millioner kroner for at sikre overholdelsen af det samlede skattestop.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00