I Odense bliver ydelser bragt over telefonen

KOMMUNALSTAFET: Odense Kommune har etableret et nyt center for velfærdsteknologi, der udvikler og implementerer nye teknologier i kommunen - blandt andet leverer et callcenter ydelser til borgerne. Læs her, hvordan og hvem der er den næste modtager af 'kommunalstafetten'.

Baggrunden for satsningen var den demografiske udfordring med udsigten til et øget pres på begrænsede personalemæssige samt økonomiske ressourcer i den offentlige service.

Jane Jegind
Rådmand, Ældre- og Handicapforvaltningen.
Fakta
Altinget | Kommunal har sætter med en såkaldt kommunalstafet fokus på alle de gode eksempler fra landets 98 kommuner, der effektiviserer eller forbedrer servicen i den kommunale sektor. 

Det gode eksempel kan spænde mellem alt fra bedre udnyttelse af plejehjælperes tid til en mere effektiv administration.

Økonomi- og Indenrigsminister Margrethe Vestager (R) satte stafetten i gang med et åbningsindlæg den 6. september 2012.

Jane Jegind
Rådmand, Ældre- og Handicapforvaltningen.

Odense Kommunes Center for Velfærdsteknologi blev etableret i maj 2009. Centeret har til formål at sikre implementeringen af byrådets princip- og rammebeslutninger for den velfærdsteknologiske satsning i Odense Kommune. I 2009 besluttede Ældre- og Handicapudvalget at konkretisere satsningen ved at udarbejde en velfærdsteknologisk strategi, som senest er opdateret i 2011.

Baggrunden for satsningen var den demografiske udfordring med udsigten til et øget pres på begrænsede personalemæssige samt økonomiske ressourcer i den offentlige service. Samtidig kunne man identificere en række styrkepositioner på området, både i offentlige institutioner, forskning og uddannelse samt i det lokale erhvervsliv.

Styrkepositionerne omfattede blandt andet en række virksomheder inden for robotteknologi, social- og sundheds-IT, de gode erfaringer med implementering af telemedicin og en række stærke samarbejdspartnere som for eksempel Odense Universitetshospital og Syddansk Universitet.

Et kraftcenter
I 2008 havde disse partnere med Odense Kommune og Region Syddanmark som initiativtagere etableret et samarbejde i ”Velfærdsteknologi.nu” med en vision om:

”... at skabe et internationalt kraftcenter for udvikling, implementering og udbredelse af velfærdsteknologier inden for social- og sundhedsområdet, som gennem offentlig-private samarbejder skaber nye og bedre offentlige ydelser til borgerne og samtidig fremmer nye forretningsområder og produkter.”

Det fælles arbejde førte blandt andet til etablering af erhvervsorganisationen Welfare Tech Region og en række udviklings- og afprøvningsprojekter, blandt andet i regi af den nyetablerede ABT-fond. Man tiltrak blandt andet den internationale konference AAL Forum, som blev afholdt i Odense i 2010.

I dag har Center for Velfærdsteknologi til opgave at udvikle, evaluere og implementere nye teknologier i Odense Kommune. Til at løse denne opgave har centeret udviklet egne screeningsværktøjer samt opbygget de strukturer, der er nødvendige for at facilitere den optimale proces fra identificeret behov til implementeret løsning. Centeret fungerer ligeledes som koordinerende organ på velfærdsteknologiområdet og som brohoved til eksterne samarbejdspartnere, herunder relevante virksomheder.

0:000:00