Charlotte Broman Mølbæk
 svarer 
Pernille Rosenkrantz-Theil

Charlotte Broman Mølbæk (SF) spørger børne- og undervisningsministeren, Pernille Rosenkrantz-Theil, om ændringen, hvor »ikkeuddannelsesparat« ændres til »parat til andre uddannelsesaktiviteter m.v.« betyder, at det alene er disse elever, der er berettiget til en særlig skole- og vejledningsindsats

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 174, Spørgsmål 1
Ministeren bedes oplyse, om ændringen i § 2 c, stk. 4, 1. pkt. hvor »ikkeuddannelsesparat« ændres til »parat til andre uddannelsesaktiviteter m.v.« betyder, at det alene er disse elever, der er berettiget til en særlig skole- og vejledningsindsats?

Svar fra onsdag den 1. juni 2022
Indledningsvis gør jeg opmærksom på, at dette lovforslag er første fase i ændringerne af uddannelsesparathedsvurderingen, hvor betegnelsen ”ikkeuddannelsesparat” afskaffes. Først i anden fase skal der ske mere grundlæggende ændringer, hvor der vil blive etableret en helt ny model, som skal gælde fra skoleåret 2024/25.

Dette lovforslag ændrer derfor ikke på, hvilke elever der er berettigede til en særlig skole- og vejledningsindsats.

§ 2 c, herunder stk. 4, 1. pkt., vedrører uddannelsesplanen og tilmelding til ungdomsuddannelse m.v. Ændringen til § 2 c, stk. 4, 1. pkt. er derfor en konsekvens af ændringerne til § 2 g (lovforslagets nr. 3-6), som omhandler uddannelsesparathedsvurdering, herunder iværksættelse af en særlig skole- og vejledningsindsats.

Ændringerne til § 2 g betyder, at betegnelsen ”ikkeuddannelsesparat” afskaffes og erstattes af ”parat til andre uddannelsesaktiviteter m.v. end gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser”. Der er alene tale om en sproglig ændring, som ikke indebærer en ændret retstilstand i forhold til, hvem der tildeles en særlig skole- og vejledningsindsats.

Sagsnr.: 22/09857 De elever, der med dette lovforslag bliver berettigede til en særlig skoleog vejledningsindsats, er den samme elevkategori, som i dag er berettigede til denne særlige indsats – det vil sige de elever, som i dag vurderes ”ikkeuddannelsesparate” til den ønskede uddannelse. Med forslaget får elever i denne gruppe ikke længere stemplet ”ikkeuddannelsesparate”. De vil imidlertid fortsat med den ændrede mere positive betegnelse ”parat til andre uddannelsesaktiviteter m.v. end gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser” skulle tildeles en særlig skole- og vejledningsindsats.
0:000:00