Ellen Trane Nørby
 svarer 
Pernille Rosenkrantz-Theil

Ellen Trane Nørby (V) spørger børne- og undervisningsministeren, Pernille Rosenkrantz-Theil, om én obligatorisk it-løsning til sprogvurdering i børnehaveklassen

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 174, Spørgsmål 6
Hvordan vil ministeren, såfremt der indføres én obligatorisk it-løsning til sprogvurdering i børnehaveklassen, sikre at der er sammenhæng i lærerens og pædagogernes samarbejde omkring børn og elever, jf. Rambølls høringssvar til lovforslaget?

Svar fra fredag den 3. juni 2022
Med aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen blev aftalepartierne enige om, at der skal udvikles et forbedret nationalt sprogvurderingsredskab. Det fremgår i øvrigt af aftaletekstens tabel 1, at der fremadrettet skal anvendes et centralt it-understøttet redskab og indsamles data nationalt.

Det er således hensigten i aftalen, at der skal indføres en obligatorisk itløsning til sprogvurdering i børnehaveklassen.

Der fremgår bl.a. følgende af Rambølls høringssvar:

”Grunden til at kommunerne vælger at betale for sprogvurderingerne gennem en tredjeparts it-løsning er, at leverandørerne har indlejret sprogvurderingen i et større univers, som hjælper pædagoger og lærere i arbejdet med børn og elever.

Nogle leverandører har udviklet inspirations-, undervisnings- og handleplansuniverser, som understøtter personalets arbejde med barnets sproglige udvikling efter endt test.

Nogle leverandører sikrer overførsel af viden mellem personalet i dagtilbud og skole omkring overgang og nogle leverandører har sprogvurderingen som ét værktøj blandt flere til en nuanceret beskrivelse af den enkelte elevs færdigheder og trivsel.

Ved at tvinge kommunerne til at bruge ét bestemt system til sprogvurdering i børnehaveklassen, gøres det sværere end i dag at skabe sammenhæng i lærernes og pædagogernes samarbejde omkring børn og elever.” Sagsnr.: 22/11494 Som det fremgår af svar på spørgsmål 8, forventes det, at det vil være muligt at dele sprogvurderingsdata fra det kommende nationale it-redskab til sprogvurdering, så private it-leverandører, som har indgået databehandleraftaler med kommunerne, kan dele data til og fra det centrale it-redskab om sprogvurderinger gennemført i folkeskolen.

Derved gøres det muligt for de kommuner, der ønsker det, at fortsætte med at benytte et produkt fra en privat it-leverandør til at skabe overblik for lærere og pædagoger over forskellige data, herunder sprogvurderingsdata, om børn.
0:000:00