Debat

Danske Medier: Plads til nye medier

DEBAT: Der skal være et stærkere bolværk mod, at statslige medier breder sig på bekostning af private medier. Eksempelvis skal værdi- og markedstesten udbygges. Det mener Christian Kierkegaard, journalistisk direktør i Danske Medier.
Balancen mellem statslige og private medier skal styrkes, blandt andet ved at indføre en anmeldelsespligt for de statslige medier hver gang, de planlægger en aktivitet.
Balancen mellem statslige og private medier skal styrkes, blandt andet ved at indføre en anmeldelsespligt for de statslige medier hver gang, de planlægger en aktivitet.Foto: www.colourbox.com
Jesper Birch
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

De nye medier skal vise deres berettigelse i konkurrence med de eksisterende medier, men det skal ske på lige vilkår.

Christian Kierkegaard
Journalistisk direktør i Danske Medier

Af Christian Kierkegaard,
Journalistisk direktør i Danske Medier

Danske Medier offentliggjorde fredag oplægget "Plads til private medier" med vores bud på, hvordan vi sikrer en mangfoldighed af medier i fremtiden.

En afgørende forudsætning for mangfoldigheden er, at der skabes en balance mellem statens medier – især DR og de regionale tv-stationer – og de private medier, og at de statslige medier ikke skaber en ulige konkurrence i forhold til de private medier.

Og vores oplæg har ikke alene til formål at sikre, at der er plads til de kendte private medier, men også, at der skabes rum til nye private medier. Det er et af formålene med den nye støtte for bl.a. skrevne internetbaserede medier, at der ydes projektstøtte til at etablere nye medier.

Og hvis denne støtte skal føre til nye og varige medier, må mediepolitikerne forhindre, at de statslige medier går ind på de samme områder og forhindrer, at der kan skabes et økonomisk grundlag for driften af nye medier.

De nye medier skal vise deres berettigelse i konkurrence med de eksisterende medier, men det skal ske på lige vilkår.

Det er ikke tilfældet, når DR og TV 2-regionerne producerer indhold til net og mobil finansieret med licensmidler, mens de nye medier skal sikre overlevelsen gennem brugerbetaling og annoncering.

Anmeldelsespligt til de statslige medier
Danske Medier opfordrer derfor til, at den værdi- og markedstest, som blev etableret for nogle år siden, bliver styrket, så den kan blive et reelt bolværk imod, at statens medier breder sig på bekostning af både gamle og nye private medier.

Styrkelsen sker bl.a. ved, at det skal være en pligt for de statslige medier at anmelde aktiviteter til Radio- og tv-nævnet, så snart en aktivitet planlægges.

Samtidig skal Forbruger- og Konkurrencestyrelsen ind over for at undersøge, hvordan nye aktiviteter påvirker markedet.

Det er ikke Danske Mediers ønske at hindre de statslige medier i at bruge net og mobil, men det skal alene ske, hvor det hænger sammen med public service-aktiviteterne i tv og radio.

Og det skal ske på en måde, så der bliver plads til private medier.

Vi ser frem til, at mediepolitikerne ved de forestående forhandlinger ikke kun taler om et mangfoldigt medieudbud, men at de også gennem handling sikrer grundlaget for denne mangfoldighed, som er et vigtigt kendetegn for et demokrati.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00