Debat

Komponist om Statens Kunstfond: Ansøgere tvinges ind i et rigidt system

DEBAT: Rigsrevisionens kritik af Statens Kunstfonds uklare bedømmelseskriterier bør gå endnu videre: Ansøgningsformatet fordrer favorisering og dårlig kvalitet, skriver Arne Würgler.

Ansøgningsformatet hos Statens Kunstfond begrænser kvalitet og diversitet i ansøgningerne, skriver Arne Würgler. 
Ansøgningsformatet hos Statens Kunstfond begrænser kvalitet og diversitet i ansøgningerne, skriver Arne Würgler. Foto: Wana News Agency/Reuters/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Rigsrevisionen har kritiseret Statens Kunstfond for uklare kriterier ved tildeling af kunststøtte. De mangler dokumentation for, at de tildelte penge er brugt rigtigt. 

Men måske skulle Rigsrevisionen også kaste et blik på kunstfondens krav til ansøgningernes udformning. I hvert fald hvad angår musik. 

Det er nemlig langtfra sikkert, at musikudvalgets medlemmer får de relevante informationer, der er afgørende for tildeling af midlerne. For som man spørger, får man som bekendt svar. 

Ikke som i gamle dage
For snart mange år siden var jeg medlem af Statens Kunstfonds tremandsudvalg for musik. Jeg sad sammen med Hermand D. Koppel og Mogens Winkelholm. Skønne mennesker, som desværre ikke findes længere. 

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Dengang kunne ansøgere frit indsende, hvad de fandt bedst, for at dokumentere deres kunst. Og tro mig, der kom smuk musik, optaget med fantastisk lyd fra studierne, hvor man havde gjort sig stor umage, for at musikken skulle lyde bedst muligt. 

Vi læste partiturer og tekster, og nogle gange udbad vi os yderligere oplysninger for helt at forstå, hvem og hvad vi havde at gøre med. 

Summa summarum: Er det en seriøs behandling af alvorligt arbejdende kunstnere? Lever det op til lovens krav?

Arne Würgler
Komponist og sangskriver og forhenværende formand for DJBFA

Statens Kunstfonds formål er jo i følge paragraf et styk et at fremme kunsten i Danmark. Og det skal ske i følge paragraf tre styk to via "en vurdering af kunstnerisk kvalitet og talent". 

Sådan var det dengang, men sådan er det ikke længere. 

Dårlig digital kvalitet
I dag er alt digitalt, og netop det skulle jo rumme uendelige meget bedre mulighed for information. Men nej. I dag må musikudvalgsmedlemmerne træffe deres beslutning om kunst på baggrund af et overordentligt begrænset materiale. 

Hvor man før i tiden var interesseret i at få så megen viden og dokumentation som mulig fra ansøgerne til den kunstneriske vurdering, så tvinges vi håbefulde ansøgere i dag ind i et rigidt system, hvor vi kun må indsende tre korte små værker i det ringe mp3-format.

Og heraf skal et af værkerne være første prioritet. Udvalget kan således formodentligt slippe for at høre mere, hvis altså prioriteten ikke lige falder i deres smag? Ja, man tænker. 

Læs også

Samtidig må den samlede ansøgning ikke fylde mere end 20 megabyte, så vi ansøgerne kan ikke frit vælge, hvordan vi vil præsentere os selv.

Der skal hugges en hæl og klippes en tå for at leve op til kunstfondens krav: Vi kan ikke frit indsende de værker, som vi finder bedst og mest relevante. Jeg måtte således tage min førsteprioritet ud af ansøgningen, ellers kunne ansøgningen ikke accepteres af systemet.

Gengangere belyser systemets fejl
Tre små korte mp3-værker er altså alt i heldigste fald, hvad kunstudvalget får af musikinformation, når kunstnerisk kvalitet og talent skal bedømmes efter lovens krav om kunstnerisk kvalitet og talent, og pengene fordeles. Og er mp3 god lyd? Nej, den er betydeligt ringere end den kvalitet, der arbejdes med i studierne. 

Endelig må selve ansøgningen ikke fylde mere end 2.400 anslag med mellemrum, hvis den skal gå igennem systemet. Udvalget skal tydeligvis ikke overanstrenge sig med læsning. 

Summa summarum: Er det en seriøs behandling af alvorligt arbejdende kunstnere? Lever det op til lovens krav? Og hvorfor finder musikudvalget sig egentligt i at få præsenteret et så ringe grundlag for deres beslutninger? 

Ikke underligt går rygtet, at det ofte er den samme flok, der får år efter år. Det tror da pokker. Når udvalget ikke bliver bedre informeret, så vælger de vel helst de kollegaer og den musik, som de kender bedst og holder af, og som tidligere udvalg har støttet. Noget tyder på det, når man ser den lange liste af gengangere år efter år. 

Mange spørgsmål, og her taler vi så kun musik. Gør denne utilstrækkelige digitale praktik sig også gældende indenfor andre kunstarter? 

Måske skulle den rare kunstfondsformand, der var så sød at overbringe Lise Nørgaard livsvarig ydelse i høje hendes alder, også sikre, at hans musikudvalg får et langt bedre grundlag at dele penge ud på. 

Det kan faktisk ikke vente. Sagen er nemlig, at Statens Kunstfonds måde at indhente ansøgninger på allerede nu bliver bredt kopieret af også andre kunstorganisationer. 

Ellers må Rigsrevisionen tage over.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Arne Würgler

Musiker, komponist, fhv. formand, DJBFA, Koda og Copydan

0:000:00