Debat

Kunstnerisk chef: Fjern ikke formidlingstilskuddet

DEBAT: Formidlingstilskuddet giver flere adgang til scenekunst. Det vil derfor være problematisk, hvis ordningen bliver reduceret som følge af det nye scenekunstudspil, skriver Mette Kier, kunstnerisk chef for Musikhuset.

Formidlingstilskuddet er en gevinst for både de producerende teatre og de byer, som ikke selv har et teater, skriver Mette Kier.
Formidlingstilskuddet er en gevinst for både de producerende teatre og de byer, som ikke selv har et teater, skriver Mette Kier.Foto: Jakob Carlsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mette Kier
Kunstnerisk chef, Musikhuset Aarhus

Kulturminister Mette Bocks nyeste scenekunstudspil skal bane vej for bedre scenekunst i hele landet.

Det lyder jo meget godt, i betragtning af at syv ud af ti statslige støttekroner til scenekunst ifølge en analyse fra Danmark på Vippen i dag går til hovedstaden.

I udspillet bliver Randers Egnsteater, Vendsyssel Teater, Fredericia Teater og Aveny-T tilgodeset, hvilket selvfølgelig er glædeligt. Desværre ser det ud til, at pengene skal komme fra formidlingstilskudsordningen, og dét undrer mig.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Der skal være mulighed for at indkøbe teater til hele landet
Formidlingstilskudsordningen er netop med til at udbrede scenekunst til hele landet og demokratisere adgangen til kulturelle oplevelser.

Det er i kraft af formidlingstilskuddet, at kulturhuse og teaterforeninger i hele landet får mulighed for at indkøbe teater fra de producerende teatre.

Hvis formidlingstilskuddet forsvinder, vil vi i Musikhuset i Aarhus ikke længere have råd til at indkøbe teaterforestillinger fra teatre som Aveny-T og Folketeatret.

Mette Kier
Kunstnerisk chef, Musikhuset Aarhus

Derfor virker tiltaget uigennemtænkt fra både kulturministerens side og fra alle de branchefolk, der er kommet med input i forhold til planen.

Jeg var også til stede i Odense, hvor Mette Bock 14. maj sidste år var vært for en konference med titlen ”Stemmer for Scenekunsten”.

Her var der især fokus på, hvilke teatre der fik hvad, og ikke så meget på, hvordan vi sikrer, at den scenekunst, der produceres på store og små teatre landet over, kommer ud til de dele af Danmark, som ikke har et producerende teater.

En verden af teater
Jeg er selv opvokset i Holstebro, som blandt andet er kendt for Odin Teatret, men det var i Holstebro Hallen, det nuværende Holstebro Musikteater, at jeg for første gang oplevede teater.

Det var her, mine forældre havde et teaterabonnement, og det var her, jeg arbejdede efter skole. Under forestillingerne listede jeg mig om bag sidste række og løftede det tunge bagtæppe lidt til side for at kigge ind i en verden af teater og koncerter.

Det var i Holstebro Hallen, jeg oplevede min første Gasolin-koncert, og det var i Holstebro Hallen, at min interesse for scenekunst blev vakt.

Jeg er ikke i tvivl om, at koncert- og kulturhusene og de teaterforeninger, der ofte benytter dem, er med til at sikre, at scenekunsten kommer ud til hele landet.

Hvis formidlingstilskuddet reduceres eller forsvinder, vil vi i Musikhuset i Aarhus ikke længere have råd til at indkøbe teaterforestillinger fra teatre som Aveny-T, Folketeatret, Holbæk Teater og Mungo Park Kolding, blot for at nævne nogle få.

Desuden går formidlingstilskuddet primært til at rabattere billetter til blandt andet børn og unge, som vi jo også gerne vil introducere til scenekunst.

Formidlingstilskuddet er desuden det eneste tilskud, som vi og mange andre koncert- og kulturhuse kan søge fra staten. Ellers må vi selv tage risikoen, og det gør vi også gerne, når vi kan.

Billetternes betydning
Men der skal være rimelighed i ordningerne. Det virker, som om at antallet af billetter, der sælges til kunst og kultur, slet ikke har nogen betydning.

I Musikhuset Aarhus sælger vi 350.000 billetter årligt, og samlet set sælger de større koncert- og kulturhuse op imod tre millioner billetter. Vi er altså i kontakt med en meget stor del af befolkningen, og et meget bredt udsnit af befolkningen kommer i vores huse.

Derfor bør Mette Bock og hendes gode folk måske gennemtænke planen en ekstra gang. Formidlingstilskuddet er en gevinst for de producerende teatre, som får deres forestillinger på turné i hele landet, og for alle de byer, der ikke selv har et teater.

Det er formidlingstilskudsordningen, der sikrer os teater i hele landet og er med til at give nye befolkningsgrupper adgang til scenekunst til overkommelige billetpriser.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mette Kier

Direktør, Vejle Musikteater, fhv. kunstnerisk chef, Musikhuset Aarhus
cand.mag. i æstetisk & kultur, ba. i dramaturgi (Aarhus Uni.)

0:000:00