Debat

Lars Seeberg: Scenekunstaftalen blev en våd karklud i ansigtet

DEBAT: Kulturministeren havde lagt op til en udviklingspulje på scenekunstområdet, men  alle tiltag for udvikling og samarbejde var forsvundet i den endelige aftale, skriver Lars Seeberg, formand for Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst.

En udviklingspulje kunne have have styrket publikums bevidsthed om, at teater også kan være andre genrer end taleteater, skriver Lars Seeberg. 
En udviklingspulje kunne have have styrket publikums bevidsthed om, at teater også kan være andre genrer end taleteater, skriver Lars Seeberg. Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lars Seeberg
Formand for Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst

Fascinerende og fantasifulde står de linet op på den årlige biludstilling i Genève. Resultatet af udviklingsafdelingernes vilde drømme.

Markant forskellige fra hverdagens driftssikre modeller. Måske bliver de aldrig realiseret, som de står der.

Men én ting er sikkert: De kommer til at præge fremtidens biler. Uden disse eksperimenter havde vi stadig kørt rundt i forurenende dieselkasser.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Rum for eksperimenterende udvikling er nødvendig i alle brancher. 

Hvad blev der af udviklingspuljen?
I kulturministerens oprindelige udspil til ændringer på scenekunstområdet indgik der 33 millioner kroner til en udviklingspulje.

Det var lidt af en våd karklud i ansigtet at læse resultatet af den politiske aftale og se, at de 33 millioner til udviklingspuljen var pist væk.

Lars Seeberg
Formand for Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst

Udviklingspuljen skulle bestyres af Statens Kunstfond, og hovedformålet var at skabe øget samarbejde mellem de store og små teatre og projekter, som Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst tager sig af, samt at sørge for, at gode forestillinger kunne få et længere liv i forhold til et bredere publikum. 

Begge formål er der blevet fokuseret på i mange år, så det var en kærkommen mulighed, der viste sig i begyndelsen af året.

Læs også

Man kunne for eksempel igangsætte, at det righoldige udvalg af genrer som dans, performance og ny-cirkus fra det såkaldt frie felt blev en integreret del af de store teatres repertoire og derved skabe en styrket position i publikums bevidsthed om, at teater kan være andet end taleteater.

Det var derfor lidt af en våd karklud i ansigtet at læse resultatet af den politiske aftale, som blev offentliggjort 20. marts, hvoraf det fremgik, at de 33 millioner er pist væk.

Udviklingen er blevet afviklet! 

Fremmer status quo
I stedet har man udvidet feltet af egnsteatre, der belønnes med et større eller mindre konsolideringsbeløb oven i de teatre, som allerede var blevet tilgodeset i ministerens udspil. 

Det er alle teatrene vel undt at blive udvalgt. De har gjort det godt. Det er der bare også så mange andre, der har. De var bare ikke så heldige at komme i betragtning omkring forhandlingsbordet.

Man kunne måske sige, at de blev holdt på armslængdeafstand af politikerne … 

Men det helt afgørende problem ved aftalen er, at den ikke åbner for netop de nye afsøgninger og eksperimenter, som udviklingspuljen var tiltænkt. I stedet bevares status quo blot på et lidt pænere niveau. 

Nødvendigheden af ekstraordinære midler
På kulturministerens scenekunstkonference sidste forår viste der sig netop en stor lyst til at arbejde på tværs og bryde med vaner og fastlåste roller.

I forlængelse af denne oplevelse inviterede Projektstøtteudvalget for Scenekunst en gruppe ledere fra hele området, der alle kunne se nødvendigheden af ekstraordinære midler til at realisere nogle af de drømme, som deltes af små som store teatre.

Ønsket blev formidlet til ministeren. Ønsket blev imødekommet i det første udspil. I det endelige udspil blev udviklingspuljen i stedet smurt ud i et tyndt lag tilskud over især egnsteaterfeltet. 

Ærgerligt, men vi vil i Projektstøtteudvalget for Scenekunst bestræbe os på at holde visionerne levende i kontakt til de favoriserede teatre, der nu hver især må føle sig ekstra forpligtet på at medvirke aktivt til at indfri behovet for øget samarbejde og udvikling i hele scenekunstområdet. 

Der skal jo spændende modeller på vejene!

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024