Debat

Lydmedieorganisationer: Podcasts kræver politisk prioritering

Som den eneste medieform i det moderne Danmark, har podcasts ingen, eller i hvert fald meget ringe, adgang til støtte- og udviklingsmidler. Vi har ingen formel uddannelse og intet vækstmiljø, skriver Anne Sofie Christensen-Dalsgaard og Søren Bruunsgaard.

I podcasting hersker et paradoks: Medier investerer voldsomt i podcasting og mangler højtkvalificeret arbejdskraft, men må hente den hos hinanden eller give et uforløst talent et job lavest i hierarkiet, skriver Anne Sofie Christensen-Dalsgaard og Søren Bruunsgaard.
I podcasting hersker et paradoks: Medier investerer voldsomt i podcasting og mangler højtkvalificeret arbejdskraft, men må hente den hos hinanden eller give et uforløst talent et job lavest i hierarkiet, skriver Anne Sofie Christensen-Dalsgaard og Søren Bruunsgaard.Foto: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
Anne Sofie Christensen-Dalsgaard
Søren Bruunsgaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Fra alle ender af branchen har længe lydt de samme toner: Lydformatet har et kæmpe uindfriet potentiale. Danskerne har for alvor taget mediet til sig, og hver eneste dag følger lyden os på arbejde, i skole og hjem igen.

Hver uge hører omkring hver anden voksen mellem 15-24 år podcasts. Noget tyder på, at den vilde stigning, vi har været vidne til de sidste par år, er ved at stilne af, men det bør ikke give anledning til at miste troen på mediet – tværtimod er det på høje tid med et løft. 

Podcasts og lydfortællinger er en medieform, der overlever og opblomstrer til trods for ugunstige vækstvilkår. For som den eneste medieform i det moderne Danmark, har den ingen, eller i hvert fald meget ringe, adgang til støtte- og udviklingsmidler.

I dag kan enhver med adgang til en nogenlunde mikrofon kalde sig podcaster

Anne Sofie Christensen-Dalsgaard og Søren Bruunsgaard
Forperson i Nye Medier og formand for Center for Podcasting

Vi har ingen formel uddannelse, intet vækstmiljø, og som podcaster eller lydfortæller har du så godt som ingen muligheder for at få støtte til din journalistiske eller kunstneriske produktion.

Vi har brug for en national strategi
Mediedanmark har meget at være stolt af: Prisvindende printmedier, et lovende gaming-miljø, og en filmbranche, der længe har strakt sig langt ud over landets grænser. Men ingen af disse ville findes i dag, hvis ikke det havde været for kvalitetsuddannelse og økonomisk støtte.

Dansk film blev ikke pludselig af internationalt format som følge af et par individuelle genier. Dansk film blev en succesfortælling, fordi vi prioriterede det i form af uddannelsesmuligheder og produktionsstøtte.

Vi har netop – og langt om længe, fristes man til at sige – fået Institut for Spiludvikling med mandat og økonomi til at gøre op med nogle af industriens udfordringer. Vi har brug for det samme for at føje lyden til vores katalog af stolt kultur.

En national strategi skal vise vejen frem mod et spirende, attråværdigt, og økonomisk fordelagtigt lydmiljø. Den skal fremhæve potentialet for at løfte det eksisterende niveau og identificere mulige løsninger.

De løsninger indebærer blandt andet uddannelse og økonomisk støtte, der sikrer, at lydfortællere på linje med andre formidlere af forskellig art kan få støtte til deres produktioner.

Læs også

Vi giver mediestøtte og kunststøtte til alle andre udtryk og medier, og lyd skal naturligvis være en selvstændig del af det felt. For det er en del af danskernes daglige kultur- og medieforbrug på linje med avisen, tv-serien og biograffilmen.

På det, vi engang kaldte Journalisthøjskolen, kan du uddanne dig til skrivende journalist, fotojournalist og tv- og medietilrettelægger. På tværs af uddannelserne indgår lyden som en udtryksform, men på intet uddannelsestilbud i Danmark udgør lyden et felt i sin egen ret.

Omvendt findes der uddannelser til filminstruktør, forfatter, sangskriver, spiludvikler og -designer. Filmen, bogen, musikken og spillene har deres egne, selvstændige kvalitetsuddannelser. 

Det er godt for de enkelte brancher, men det er også med til at give mediet i sig selv en styrket legitimitet.

Uddannelse handler ikke alene om kvalifikationer og kompetencer. Det handler mindst lige så meget om at få adgang til et vækstmiljø, hvor talent spirer

Anne Sofie Christensen-Dalsgaard og Søren Bruunsgaard
Forperson i Nye Medier og formand for Center for Podcasting

I dag kan enhver med adgang til en nogenlunde mikrofon kalde sig podcaster, men ingen kan gøre det med det danske uddannelsessystem i ryggen, og det er med til at devaluere medieformen.

Det er uddannelser, vi i dag betragter som en selvfølgelighed i et moderne velfærdssamfund, men hvorfor er lydfortællingen ikke en del af det gode selskab?

Podcastens paradoks
Uddannelse handler ikke alene om kvalifikationer og kompetencer. Det handler mindst lige så meget om at få adgang til et vækstmiljø, hvor talent spirer i fællesskab.

Hvor man kan inspirere og udvikle hinanden, få ideer på tværs og danne kreative og professionelle arbejdsfællesskaber. Det skaber værdi, der rækker ud over den enkelte, for det er med til at løfte hele feltet.

I podcasting hersker et paradoks: Medier investerer voldsomt i podcasting og mangler højtkvalificeret arbejdskraft, men må hente den hos hinanden eller give et uforløst talent et job lavest i hierarkiet med håbet om, at de med tiden forvandler sig til en reel eller vigtig arbejdskraft.

Læs også

Uddannelse i lyd er stort set begrænset til introkurser, og vi har ingen tilbud til dem, der ikke bare drømmer om at komme i gang, men om at blive de bedste.

I Nye Medier og Center for Podcasting arbejder vi med de her udfordringer hver eneste dag, men vi kan ikke komme i mål alene. Derfor opfordrer vi nu politikerne til at tage ansvar for det, der har potentialet til at blive den næste store stjerne for den danske kultur.

Vi foreslår derfor en national strategi for lydområdet, der italesætter udfordringer og løsninger. Og vi bringer gerne de første på banen her:

Uddannelse og talentudvikling
Der er behov for, at lydområdet kommer på linje med alle andre kunstneriske uddannelser, så vi både udvikler de talenter, der findes, og giver dem et miljø at blomstre i.

Dertil hører også bedre muligheder for efter- og videreuddannelse af de professionelle, der arbejder med lyd.

Rettigheder
Rettighedshavere i lyd får ikke de penge, som de i kraft af ophavsretsloven har krav på. De går glip af rettighedspenge, når deres arbejde benyttes i undervisning, og vederlag i form af blankmediepenge, fordi der endnu ikke er etableret en forvaltningsorganisation.

Samtidig er det en udfordring, at techgiganter ikke i tilstrækkelig grad betaler for det indhold, de profiterer af.

Et mangfoldigt udbud af indhold
Det er centralt, at vi sikrer, at podcasts og lyd ikke kun udvikles til et nichepublikum, men at der også er kvalitetsindhold i øjenhøjde med børn og unge. 

Kunstig intelligens
Også for lyd byder kunstig intelligens på både udfordringer og muligheder, men lyd virker hægtet af i alle politiske samtaler. Også her skal vi placere os bedst muligt, så vi sikrer ordentlige vilkår og rammer, mens vi følger med udviklingen.

Vi har alle muligheder for at skabe den næste succesfortælling, for at skabe bæredygtige arbejdsliv inden for lyd og for at føje nye kapitler til vores fælles lydlandskab. Desværre kræver det ikke kun økonomi, men også politisk vilje, hvis vi skal lykkes.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anne Sofie Christensen-Dalsgaard

Ansvarshavende redaktør, Baggrund, medejer, Baggrund Medier ApS, forperson, Nye Medier,
cand.public. (SDU 2011)

Søren Bruunsgaard

Formand, Center for Podcasting

0:000:00