Debat

Dansk bilpark er ikke sikker

DEBAT: Hver fjerde bil i DK er ældre end 12 år. En ændring af registreringsafgiften kan derfor også bidrage til at redde liv på vejene, mener FDM.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Thomas Møller Thomsen
Adm. direktør, FDM

En grøn bølge af miljøbevidsthed skyller i denne tid ind over politikere verden over. Også i Danmark har regeringen fremlagt en energiplan, der skal pege frem til 2025.

I Danmark bidrager transportsektoren med omkring 30 procent af den samlede danske CO2-udledning, heraf står personbilerne for omkring halvdelen. Det er derfor oplagt, at transportsektoren også skal bidrage for at den samlede miljøindsats skal lykkes.

Bilpark hverken miljøvenlig eller sikker
På mange områder er Danmark et miljømæssigt foregangsland, men når det kommer til vores bilpark blegner den grønne farve. Danmark har godt nok internationalt set meget høje grønne afgifter på biler, men en endnu højere registreringsafgift gør anskaffelsen af nye miljørigtige biler uoverkommelig for de fleste husstande.

I sidste ende handler det ikke kun om miljøet, det handler også om at redde liv på de danske veje. En målsætning, der også burde være politisk opbakning til.

Thomas Møller Thomsen
Adm. direktør, FDM

Konsekvensen af den høje registreringsafgift ses tydeligt, idet de danske biler i gennemsnit er ni år gamle, mens hver fjerde bil er mere end 12 år.

Ikke nok med at gamle biler forurener markant mere end nye - de er også mindre sikre. Svenske undersøgelser viser, at det er tre gange så farligt at køre i en 10 år gammel bil som i en ny. På den baggrund er konklusionen klar: Den danske bilpark er hverken miljøvenlig eller sikker.

Derfor mener FDM, at politikerne har et stort ansvar, når de trods disse kendsgerninger fastholder, at danskerne skal betale tre gange for deres bil.

Større biler er mere sikre biler
FDM er tilhænger af, at det kan betale sig at købe en miljøvenlig bil og derigennem bidrage til miljøet. Men løsningen er i FDMs øjne ikke kun begunstigelse af mini øko-biler a la VW Lupo. De færrest familier kan presse sig ind i en mini-bil, men det er heller ikke den eneste miljørigtige løsning.

I dag kan selv en større stationcar udstyret med en moderne dieselmotor og partikelfilter være mere miljøvenlig end mange relative små benzinbiler. En større bil vil alt andet lige også være en mere sikker bil at køre i end en lille bil.

FDM har sammen med bilbranchen tidligere fremlagt et forslag til, hvordan man kunne få gennemsnitsalderen ned på den danske bilpark.

Derfor ser FDM frem til at se regeringens udspil til en omlægning af registreringsafgiften, og vil selvfølgelig gerne bistå med viden i dette arbejde. Der er ikke behov for en hovsa-løsning, der kun tager hensyn til miljøet. For i sidste ende handler det ikke kun om miljøet, det handler også om at redde liv på de danske veje. En målsætning, der også burde være politisk opbakning til.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Møller Thomsen

Fhv. adm. direktør, FDM
cand.jur. (Aarhus Uni.)

0:000:00