Velkommen til et nyt Altinget

OM OS: Altinget går mandag 11. august i luften med nyt, mobilvenligt design, og samtidig introducerer vi ny visuel identitet. Indholdet er det samme.

Af Rasmus Nielsen
Udgiver 

Kære læser

Internettet er organisk, som børn, der vokser - og træer, der gror. Det står ikke stille; men udvikler sig umærkeligt. Altinget må følge med.

Derfor præsenterer vi mandag et splinternyt, mere mobilvenligt (såkaldt responsivt) design kombineret med nyt logo og en samlet, visuel identitet. Designet tilpasser sig din skærm, uanset hvor stor og lille den måtte være ...

Som læser er indholdet det helt centrale, og dét har vi ikke ændret på. Det er tøjet på kroppen, vi har gjort moderne. 

Det responsive redesign er udviklet sammen med Peytz & Co., mens vores rød-blå logo og hele visuelle identitet af lagt i hænderne på Scandinavian Branding. 

Vi er glade for resultatet og håber naturligvis, vores læsere vil tage det til sig. Selv om ingen af os nok, indrømmet, kan lide ændringer.

Den mobil- og tabletvenlige løsning kommer på høje tid, naturturligvis fordi stadig flere bruger internet via mobiltelefon og tablets. Jeg forventer, at alene denne tekniske ændring vil forøge vores trafiktal og læsertilfredshed. Det måler vi på. Opleves tekniske problemer, kontakt venligst adm@altinget.dk.

Hvad så med det nye logo og hele visuelle identitet, hvorfor nu det? 

Det er et strategisk og velovervejet valg efter 14 år på markedspladsen.

Det har baggrund i tre basisfunktioner:

• Navnet – ikke mere bare en webadresse.  De fleste har længe i daglig tale kaldt os Altinget og bare smidt .dk ud. Nu gør vi det samme i vores header (bladhoved). Altinget. Basta.

• Produkter – vi har et udvidet og stadigt voksende antal portaler. Derfor skal hver have sin egen identitet. Det er løst ved et greb, hvor hver portal har en gruppefarve (for det stofområde, den hører til, f.eks. myndigheder) og en produktfarve.

• Ny hjemmeside – nu responsiv

Det nye design medfører tre ting:

• Større synlighed – både Altinget selv og de forskellige portaler, nyhedsbreve og produkter i øvrigt.

• Sammenhæng i alle vore forretningsområder.

• Understøtter og muliggør lettere nye forretningsområder – f.eks. magasin, konferencer og hotel.

Konkret har Scandinavian Branding tegnet en ny skriftstype til os, Almedia Regular. Den er inspireret af ord som "almen" og "human". Den vil man fremover møde, når man møder os. Hvad enten det er på nettet, til konferencer, med et visitkort i lommen - eller når man er på vores kommende hotel i folkemødets hjemby Allinge.

Endelig vil jeg gerne benytte pladsen og opmærksomheden til at takke alle involverede i processen siden det tidlige forår - fra Peytz & Co. projektleder Jens Poder og designer Casper Klenz-Kitenge. Fra Scandinavian Branding adm. direktør, designer MDD MAA Johan Adam Linneballe og grafisk designer, arkitekt MAA Anne Marie Brammer.  Og fra Altinget redaktionschef Anders Jerking og sidst men ikke mindst vores mangeårige it-chef Michael Kellberg med assistent Rasmus Rasmussen.

PS: Udgivergrundlaget, journalistikken, vil naturligvis være uændret, præget af vores såkaldte VIP-værdier: Væsentlighed - indsigt - perspektivt. Altid på et uvildigt, kritisk grundlag.

Forrige artikel DF har fået ny miljøordfører DF har fået ny miljøordfører Næste artikel Skovforening: Reform af miljølovgivning batter ikke Skovforening: Reform af miljølovgivning batter ikke