Varm luft? Lov om ret til reparation af køleskabe og computerskærme er kommet et skridt videre

Forhandlere kan snart få pligt til at tilbyde deres kunder reparation af visse typer forbrugerelektronik, hvis varen går i stykker inden for reklamationsperioden. Men 'right to repair' lyder bedre for forbrugerne og verdensmål 12, end det reelt er, vurderer ekspert.

Som forbruger kan man måske snart få ret til at få oplyst, hvad det koster at få et produkt repareret. Men retten vil først gælde, efter at produktet er gået i stykker, siger lektor Michael Søgaard Jørgensen om et forslag fra Kommissionen.
Som forbruger kan man måske snart få ret til at få oplyst, hvad det koster at få et produkt repareret. Men retten vil først gælde, efter at produktet er gået i stykker, siger lektor Michael Søgaard Jørgensen om et forslag fra Kommissionen.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Lærke Møller Hansen

Selv om ny lovgivning med titlen 'right to repair' - 'ret til reparation' - nu er nået et skridt videre i EU-processen, skal danske og europæiske forbrugere ikke forvente en ny ret til få deres køleskabe, opvaskemaskiner og TV-apparater repareret efter reklamationsperiodens udløb.

Det vurderer lektor ved Institut for Planlægning på Aalborg Universitet, Michael Søgaard Jørgensen, efter at udvalget for det indre marked i EU onsdag 25. oktober stemte ja til EU-Kommissionens forslag om fælles regler for fremme af reparation af varer.

Man får ingen ret til reparation, som det ser ud nu.

Michael Søgaard Jørgensen
Lektor ved Institut for Planlægning, Aalborg Universitet

”Der er meget varm luft omkring ’right to repair’,” siger han:

0:000:00