Debat

KL: Regeringen leverer ikke de lovede effektiviseringer med planlovsforslag

DEBAT: Byzonetilladelser bør være en del af lovforslaget om modernisering af planloven, da det kan reducere det kommunale ressourceforbrug markant, skriver Jørn Pedersen (V), formand for KL’s Teknik- og Miljøudvalg.

 Lovforslaget om modernisering af planloven bør inkludere byzonetilladelser, skriver Jørn Pedersen (V), formand for KL’s Teknik- og Miljøudvalg.
 Lovforslaget om modernisering af planloven bør inkludere byzonetilladelser, skriver Jørn Pedersen (V), formand for KL’s Teknik- og Miljøudvalg.Foto: Colourbox
Kristian Tolbøll
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jørn Pedersen (V)
Formand for KL’s Teknik- og Miljøudvalg

Folketinget førstebehandler torsdag lovforslaget om modernisering af planloven. I KL er vi er glade for, at lovforslaget nu er i proces og ser meget frem til, at den nye lov kommer ud at virke i kommunerne.

Lovforslaget indeholder mange tiltag, der vil give nye muligheder for vækst og udvikling og sikrer større lokal indflydelse i den fysiske planlægning. Men når det gælder bedre rammer for at effektivisere den kommunale planlægning, halter lovforslaget desværre noget.

Af forslaget fremgår det, at der indføres forkortede høringsfrister i forbindelse med lokalplaner og udvalgte kommuneplantillæg. Det er rigtig godt, for så reduceres den samlede sagsbehandlingstid for den enkelte borger og virksomhed. Men for kommunerne er ressourceforbruget ved at lave planen stadig det samme, uanset den kortere tid i ekstern høring.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Byzonetilladelser bør ikke fjernes fra lov
Netop derfor har KL i sit høringssvar fra oktober 2016 peget på, at der bør indføres byzonetilladelser som et nyt redskab til at effektivisere den kommunale planlægning markant. Og netop derfor noterede vi os med glæde, da den tidligere regering i november 2016 meddelte, at den ønskede at udbrede samtlige frikommuneforsøg på planområdet, herunder forsøget om byzonetilladelser.

Derfor var vores undren også stor, da vi så, at byzonetilladelser ikke er medtaget i den lov, der nu skal behandles i Folketinget.

Med udmeldingen fra den tidligere regering om at udbrede samtlige af de nu afsluttede frikommuneforsøg på planområdet, [...] vil vi stærkt opfordre regeringen til også i praksis at levere de nødvendige lovændringer, der muliggør dette. 

Jørn Pedersen (V)
Formand for KL’s Teknik- og Miljøudvalg

Byzonetilladelser er et nyt redskab, der i visse tilfælde kan erstatte en lokalplan. I byzonetilladelsen stilles færre krav til indholdet end i lokalplanen, og dermed reduceres det kommunale ressourceforbrug markant.

Fra frikommuneforsøgene ved vi, at der kan hentes væsentlige kommunale ressourcebesparelser, hvis vi får mulighed for at bruge dette redskab.

Desuden viser frikommuneforsøgene, at byzonetilladelsen rummer en række andre fordele. Eksempelvis bortfalder tilladelsen, hvis ikke den udnyttes inden for en given periode, og kommunerne undgår dermed at have en masse gamle, uudnyttede lokalplaner liggende, der senere skal ændres igen og igen – eller helt aflyses.

Derudover har det også vist sig, at det er meget nemmere for borgerne at forholde sig til det konkrete projekt i en byzonetilladelsessag, end når det gælder en mere overordnet formuleret lokalplan.        

Med udmeldingen fra den tidligere regering om at udbrede samtlige af de nu afsluttede frikommuneforsøg på planområdet, og måske særligt set i lyset af den nuværende regerings markante fokus på netop at skabe en ubureaukratisk og effektiv offentlig sektor, vil vi stærkt opfordre regeringen til også i praksis at levere de nødvendige lovændringer, der muliggør dette. Ellers er der blot tale om tomme løfter.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00