Dårligt dansk hindrer uddannelse
Ole Hall
Ingen forfatter
Ingen forfatter
Vi får stadigvæk elever, som har meget svært ved at klare sig.
Gitte Larsen
Afdelingschef, HG-uddannelsen i Høje Taastrup
Det konkluderer rapporten:
Den typiske Danskuddannelse 2-kursist vil ikke have læsefærdigheder på dansk, der gør det muligt at tilegne sig det centrale faglige stof på hverken arbejdsmarkeds- eller erhvervsuddannelserne.
Kursisternes talefærdigheder gør dem ikke i stand til diskussion, stillingtagen eller debat.
Det anbefales i rapporten:
Erhvervsuddannelserne bør blandt andet styrkes med supplerende dansksproglige og fagsproglige tiltag samt opkvalificering af underviserne.
Sprogskolerne bør fokusere mere på indhold, der giver skolefærdige fagligheder, uddannelsesrelaterede emner, fagsprog og case-eksaminer.
Det skyldes, at indvandrernes danskniveau er så lavt, at det hindrer mange af dem i at gennemføre en erhvervsuddannelse. Det viser en ny rapport lavet af Danmarks Pædagogiske Universitet for Integrationsministeriet.
”Der er tale om rigtig mange svage elever, som vi forsøger at lappe på,” siger Gitte Larsen, der er afdelingsleder ved Handelsskolens Grunduddannelse (HG) i Høje Taastrup.
Hun er enig i rapportens konklusion, der siger, at både læse- og talefærdighederne hos indvandrerne er utilstrækkelige.