Debat

Sundhedsdekaner til tænketank: Nej, vi skal ikke skære ned på medicinske ph.d.'er

SundFornuft hævder, at vi skal uddanne færre lægelige forskere for at reducere lægemanglen og øge kvaliteten af forskningen. Men det er det forkerte sted at spare, skriver tre sundhedsdekaner i denne replik. 

I dag tager lidt over en fjerdedel af lægerne en ph.d. At skære ned på det antal - og dermed en stor del af grundlaget for forskning og forskningsbaseret udvikling i sundhedsvæsenet - er det forkerte sted at spare, skriver tre sundhedsdekaner. 
I dag tager lidt over en fjerdedel af lægerne en ph.d. At skære ned på det antal - og dermed en stor del af grundlaget for forskning og forskningsbaseret udvikling i sundhedsvæsenet - er det forkerte sted at spare, skriver tre sundhedsdekaner. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Anne-Mette Hvas
Lise Wogensen Bach
Hans Erik Bøtker
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Bør færre læger tage en forskeruddannelse, så de kan komme hurtigere ud til patienterne?

Det mener tænketanken Sund Fornuft, som i et debatindlæg i Altinget kommer med løsningsforslag til at imødegå ressourcemanglen i sundhedsvæsenet.

Vi har i Danmark haft en strategi om at øge antallet af ph.d.-studerende i hvide kitler, og nye tal viser, at indsatsen har virket. Andelen af læger, der begynder på en ph.d. er steget fra 12 procent til 27 procent på under 10 år, hvilket også fremgår af tabellen nedenfor. Lige så længe har vi diskuteret, om prioriteringen er rigtig. Får vi nok ud af investeringen, når vi lader læger, med en i forvejen lang uddannelse, bruge yderligere tre år på en supplerende forskeruddannelse?

Forbedrer patientbehandlingen

At øge antallet af læger med en ph.d.-uddannelse har været en del af indsatsen for at forbedre patientbehandlingen. Det er i høj grad lykkedes inden for store områder som diabetes, hjertekarsygdomme og kræft. Behandlingen er forbedret, og dødeligheden er faldet – og det sker, fordi både diagnostik og behandling er forskningsbaseret.

Hvis vi skal skabe forbedringer inden for eksempelvis psykiatrien, er der vedvarende behov for forbedring og udvikling baseret på både grundvidenskabelig og klinisk forskning

Anne-Mette Hvas, Lise Wogensen Bach og Hans Erik Bøtker
Hhv. dekan og prodekaner

Hvis vi skal skabe tilsvarende forbedringer inden for andre områder, eksempelvis psykiatrien, er der vedvarende behov for forbedring og udvikling baseret på både grundvidenskabelig og klinisk forskning.

Når man er trænet i videnskabelig metode, analytisk tankegang og til at følge kritisk med i den nyeste forskning, vil man arbejde på videnskabelig basis i sit kliniske virke - også selv om man ikke selv har mulighed for at drive egne forskningsprojekter i en travl hverdag.

Det er derfor ikke en fremtidssikret løsning at skære ned på antallet af medicinske ph.d.’er for at få flere læger hurtigere i klinikken. Det handler om at sætte det bedste hold, og det forskningstrænede blik styrker holdet – ligesom ph.d.-uddannede læger hjælper med at gøre uddannelsen af nye medarbejdere i sundhedsvæsenet forskningsbaseret, så vi hele tiden udvikler og forbedrer diagnostik og behandling. Det giver mere sundhed for pengene.

Ikke kun en gevinst for CV'et

Det er ofte fremført, at læger går efter ph.d.-graden, primært fordi den booster karrieren og vejer tungt i kampen om de eftertragtede speciallægeuddannelser. Der er ingen tvivl om, at en ph.d. pynter på cv’et, men det er væsentligt at huske, at ph.d.-uddannede læger, uanset speciale, får en livslang kompetence i forskningsbaseret forebyggelse, diagnostik, behandling og rehabilitering.

En undersøgelse fra Uddannelses- og Forskningsministeriet (2016) viser en signifikant forskel mellem læger med og uden en ph.d., når det handler om at anvende forskningskompetence i det daglige arbejde.

Speciallæger med en ph.d.-uddannelse har dokumenterede bedre forudsætninger for at praktisere forskning og anvende den nyeste viden i klinisk praksis. Selv om de ikke bliver forskere på fuld tid, har de fået færdigheder, der er afgørende i en stadig mere kompleks verden, hvor satsningen på life science og sundhedsinnovation afhænger af evnen til at kombinere forskning og klinik og skabe nye behandlingsmetoder.

Det forkerte sted at spare

Det er også vigtigt at huske på, at de ph.d.-studerende yder et betydeligt bidrag til den kliniske forskning i Danmark.

Det er væsentligt at huske, at ph.d.-uddannede læger, får en livslang kompetence i forskningsbaseret forebyggelse, diagnostik, behandling og rehabilitering

Anne-Mette Hvas, Lise Wogensen Bach og Hans Erik Bøtker
Hhv. dekan og prodekaner

Et studie fra Københavns Universitet har analyseret 841 kliniske ph.d.-afhandlinger fra Institut for Klinisk Medicin i perioden 2013-2017. Afhandlingerne indeholdt i gennemsnit 3,4 manuskripter hver, og to år efter ph.d.-forsvaret var 92 procent af manuskripterne publiceret. 82 procent af manuskripterne blev publiceret i de højest rangerede tidsskrifter inden for specialet.

Ph.d.-studerende udgør en meget stor del af forskningskapaciteten og er en vigtig brik i de stærke, kliniske miljøer, som skal levere forskning, uddannelse og patientbehandling i verdensklasse.

Naturligvis bør vi løbende diskutere hvor mange læger, der skal have en formaliseret forskeruddannelse, når vi skal drive sundhedsvæsenet optimalt. Da der ikke umiddelbart kommer flere ressourcer til sundhedsvæsenet, skal vi konstant fokusere på at skære det unødvendige væk eller omprioritere.

I dag tager lidt over en fjerdedel af lægerne en ph.d. At skære ned på det antal - og dermed en stor del af grundlaget for forskning og forskningsbaseret udvikling i sundhedsvæsenet - er det forkerte sted at spare. 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anne-Mette Hvas

Dekan ved Health, Aarhus Universitet
cand.med., ph.d.

Lise Wogensen Bach

Prodekan, Aarhus Universitet Health
dr.med.

Hans Erik Bøtker

Professor, Institut for Klinisk Medicin, Health, Aarhus Universitet
cand.med. (Aarhus Uni. 1983), ph.d. (1995), speciallæge i kardiologi og intern medicin (1999), dr.med. (Aarhus Uni. 2001)

0:000:00