Analyse af 
Daniel Bue Lauritzen

Støttepartier sliber knivene, mens Engelbrecht leder efter en god forklaring

Afsløringerne af hemmeligholdte beregninger af infrastrukturpakkens klimabelastning har fået den hårdt pressede transportminister til at indkalde til flere krisemøder. I støttepartierne vil man lade de kommende dage afgøre hans skæbne. 

Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Forklar dig eller forsvind.

Det er den besked, som regeringens støttepartier på de indre linjer sender til transportminister Benny Engelbrecht (S), efter at han over weekenden er endt i sit politiske livs største stormvejr.

Krisen udspringer af en række tilbageholdte beregninger af klimakonsekvenserne af de infrastrukturprojekter for milliarder, som Folketingets partier forhandlede om sidste forår.

Dengang afviste transportministeren ifølge de politikere, der deltog i forhandlingerne, at udlevere tal om CO2-udledningen fra anlæg af vej- og jernbaneprojekter.

Det skete med den forklaring, at de slet og ret ikke eksisterede.

Men ifølge aktindsigter, der er beskrevet af både MobilityWatch og Ingeniøren, var Transportministeriet dengang i besiddelse af notater fra Vejdirektoratet, der indeholdte CO2-udledningen fra anlæg- og vedligehold af en lang række konkrete projekter.

De blev dog fjernet, inden notatet blev en del af forhandlingerne.

Sagen har udløst skarpe reaktioner fra politikere fra begge sider af folketingssalen, der har anklaget ministeren for både løgn og greenwashing. 

Kritikken lyder også fra regeringens parlamentariske grundlag, som ifølge Altingets oplysninger betragter sagen med så stor alvor, at man afhængigt af de næste dages forklaringer fra ministeren er klar til at smide ham på porten.

Læs også

Har ændret forklaring

Sagen om de manglende beregninger var allerede et stort tema under sidste forårs forhandlinger om infrastrukturplanen, hvor både politikere og journalister jagtede tallene.

Dengang blev pressens spørgsmål til beregningerne også besvaret med, at der ikke var “medregnet CO2-udledninger fra opførelse og vedligeholdelse af infrastrukturanlæg”.

Desuden var der ifølge ministeriet slet ikke behov for at kende tallene, da anlægget af infrastrukturprojekter allerede var regnet ind i regeringens klimafremskrivninger.

Problemet for Benny Engelbrecht er, at de svar ikke harmonerer med de nye afsløringer af, at Transportministeriet rent faktisk havde netop de beregninger.

Derfor har transportministeren også ændret sin forklaring.

Nu siger han, at tallene ikke var “tilstrækkelig konsoliderede og dermed ikke robuste nok” til at blive udleveret til offentligheden.

Kalenderen er fyldt

Netop grundlaget for den formulering kan blive helt central for Benny Engelbrechts muligheder for at fortsætte som minister.

Og han får rig lejlighed for at lægge det frem, når han over de kommende dage holder individuelle møder med repræsentanter fra sine tre støttepartier, inden han onsdag aften har inviteret hele forligskredsen, der består af alle Folketingets partier, til krisemøde i Transportministeriet.

Her vil støttepartierne spørge ind til, hvad han baserer sine hidtidige forklaringer på.

Hvis der er stærke faglige argumenter for, at Vejdirektoratets klimaberegninger er så godt som ubrugelige, kan det være en formildende omstændighed for Benny Engelbrecht.

Men selv hvis det viser sig, at der er hold i forklaringerne om ukonsoliderede og urobuste beregninger, vil han ikke være på sikker grund.

Det er nemlig af mindst lige så stor betydning for partierne, om og hvordan ministeren var involveret i at fjerne klimaberegningerne fra materialet til Folketinget.

Var han klar over, at beregningerne eksisterede, da han gang på gang afviste Folketingets forsøg på at få dem udleveret?

Talte han imod bedre vidende, da han angiveligt sagde, at de ikke eksisterede?

Det bliver Benny Engelbrechts opgave at redegøre for, at han ikke var personligt involveret i hemmeligholdelsen af beregningerne af vej- og baneprojekternes CO2-udslip.

Lykkes det ikke, kan det meget vel blive svært for ham at klare frisag.

Ikke kun Benny på spil

Det er imidlertid ikke kun Benny Engelbrechts personlige politiske karriere, men også hans største politiske svendestykke, det meget brede forlig om infrastrukturplanen, som de nye afsløringer kan få afgørende betydning for.

Da forliget blev præsenteret, kaldte regeringen aftalen for CO2-neutral, men det vil man på venstrefløjen få mere end svært ved at forklare sine vælgere, efter at de nye oplysninger om de konkrete projekter har blotlagt et meget konkret CO2-udslip fra den samlede pakke.

Derfor ser man i de røde partier også sagen som en oplagt mulighed for at forhandle sig til klimapolitiske indrømmelser fra regeringen.

Enten i form af klimakompensation eller mere kontroversielt gennem skrotning af nogle af de vejinvesteringer i pakken, der var utroligt svære at sluge for mange røde vælgere i fjor.

Hvis sidstnævnte bliver et udtalt krav fra SF - Enhedslisten står allerede ude af vejdelen af infrastrukturaftalen - har det potentiale til at rive op i hele det brede forlig. 

Sikkert er det dog, at Benny Engelbrecht over de kommende dage får travlt med at finde forklaringer frem, der overbeviser støttepartierne om hans uskyld.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Benny Engelbrecht

MF (S)
folkeskole (Kildevældsskolen 1986)

0:000:00