Debat

Barfoed til Heunicke: Hvor er din plan for transportområdet?

DEBAT: Transportminister Magnus Heunicke (S) mangler en samlet plan for nye tiltag på transportområdet. Han vil sikkert selv nævne Togfonden som eksempel, men de seneste beregninger viser, at der mangler 18 milliarder kroner for at realisere den, skriver Lars Barfoed (K).

Transportminister Magnus Heunicke (S) mangler en samlet plan for nye tiltag på transportområdet, skriver Lars Barfoed (K).
Transportminister Magnus Heunicke (S) mangler en samlet plan for nye tiltag på transportområdet, skriver Lars Barfoed (K).Foto: ft.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lars Barfoed (K)
MF og tidligere transportminister

Når det sidste store anlæg med tunnellen til tog og biler mellem Rødby og Puttgarden er indviet, så bliver der stille - helt stille. Og der er ingen samlet plan for, hvad der skal ske.

Lars Barfoed (K)
MF og tidligere transportminister

I disse år bliver der bygget infrastruktur på livet løs i hele Danmark. Men regeringen forsømmer totalt at tage ansvar for en samlet plan for den videre udbygning af infrastrukturen. Det må en ny borgerlig regering tage fat på.

Fakta
Transportdebatten på Altinget: transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget: transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.


Transportdebatten vil i den kommende tid bringe indlæg fra "Eksministrenes klub". Et panel bestående af tidligere transportministre vil i en række debatindlæg sætte fokus på aktuelle transportpolitiske emner ud fra spørgsmålet: "Hvis du var transportminister i dag, hvilke områder skulle så prioriteres?"

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 

Send dit indlæg til [email protected]

Mens jeg var transportminister indgik jeg aftaler med Folketingets partier om investeringer for over 95 milliarder kroner. Det drejede sig både om jernbaneanlæg, revolutionerende nyt signalanlæg til togene i hele landet, vejanlæg og cykelstier.

Dertil kom de endelige beslutninger om at bygge en fast forbindelse til Tyskland fra Rødby samt metrocityringen i København, der bragte de samlede investeringer i disse år op på langt over 150 milliarder kroner.

Aftalerne om disse investeringer var baseret på Infrastrukturkommissionens samlede vurdering af, hvor vi skulle prioritere investeringerne frem mod 2030 ud fra forventningerne om trafikudviklingen i hele landet og behovet for at styrke erhvervsudviklingen gennem de fornødne veje og jernbaneanlæg. Under min vagt som transportminister blev der ikke indgået aftaler om trafikanlæg uden en saglig vurdering af behovet og nytteværdien.

Et rigtig godt eksempel på en af disse investeringer, der netop er indviet, er den nye Nørreport Station i København. Det var et projekt, jeg prioriterede højt af flere grunde. Især fordi der var behov for at begrænse forureningen i og omkring stationen, behov for større tilgængelighed mellem metro, S-tog og regionaltog samt busser og cykler uden for stationen og i det hele taget behov for at gøre det bedre og mere effektivt at bruge kollektiv trafik for de mange mennesker, som dagligt bruger Nørreport Station. Det er dejligt at se det vellykkede resultat, der er kommet ud af det.

Heunicke har ingen plan
I de kommende år vil vi se flere indvielser af store og små trafikanlæg som følge af VK-regeringens ambitiøse grønne transportpolitik. Derunder en helt ny jernbane til Ringsted og nye signalanlæg til togene overalt i landet, der samlet set vil øge kapaciteten og regulariteten af togdriften for danskerne markant.

Men når det sidste store anlæg med tunnellen til tog og biler mellem Rødby og Puttgarden er indviet, så bliver der stille - helt stille. Og der er ingen samlet plan for, hvad der skal ske.

Vi har en meget flink og flittig transportminister i Magnus Heunicke (S). Ministeren tager ofte selv toget fra Næstved ind til København. Og han smiler venligt og taler med sine medpassagerer om stort og småt i togdriften. Og går noget galt i morgentrafikken, ringer ministeren ofte fra sin plads i toget til pressen og meddeler, at nu vil han ordne sagen.

Men der sker intet! Bortset fra, at den flittige og flinke minister har travlt med at rejse rundt og indvie de trafikanlæg, som VK-regeringen fik sat i gang.

Når transportministeren læser dette, vil han selv eller hans presserådgiver sandsynligvis straks gå i gang med at skrive et modindlæg om, at man da har lavet en togfond. Og det lyder også godt. Men desværre tyder mere og mere på, at der ikke vil være de nødvendige penge i fonden til at realisere de projekter, der var planlagt.

Faktisk viser de seneste beregninger, at der mangler 18 milliarder kroner. Og de er under alle omstændigheder helt løsrevet fra enhver form for strategi, der sikrer koordinering af initiativerne med, hvad der ellers skal gennemføres.

Brug for nye initiativer 
Tiden er inde til en ny investeringsstrategi baseret på en nøgtern analyse af behovene frem mod 2040. Hvordan sikrer vi en effektiv afvikling af trafikken i og omkring hovedstaden, der nok er den mest presserende udfordring?

Og hvordan løser vi kapacitetsproblemerne i vejtrafikken ned gennem Jylland på længere sigt, derunder trafikken over Vejle Fjord, hvor den vejudvidelse, VK-regeringen har fået gennemført, formentlig kun er tilstrækkelig en halv snes år frem i tiden?

Et andet spørgsmål er, hvordan vi gennem investeringer i infrastruktur kan få Danmark til at hænge bedre sammen, så vi får vækst i hele landet f.eks. gennem en bedre vejkapacitet fra Svendborg over Taasinge, Langeland og via færgen videre over Lolland og Falster?

Der er nok at tage fat på, men transportministeren smiler bare venligt til sine medpassagerer, tager mobiltelefonen frem og ringer til Ritzau og fortæller, at han vil ordne det hele. Så kører han hjem til Næstved for at forberede en ny dag med en ny indvielse af en af VK-regeringens projekter, der nu står færdigt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Barfoed

Kandidat til Europa-Parlamentet (M), formand for Det Kongelige Teater, Foreningen Norden og Danmarks Underholdningsorkester, selvstændig med Lars Barfoed & Company,, næstformand, By & Havn
cand.jur. (Københavns Uni. 1981), CBS Executive Bestyrelsesuddannelse (2016), Harvard Kennedy School Executive Education (2017)

0:000:00