Debat

Bedre og billigere kollektiv trafik

DEBATPANEL: Der er mange muligheder for at forbedre den kollektive trafik, og regeringens grønne trafikaftale er et skridt på vejen, skriver denne uges debattør, trafikordfører Jonas Dahl (SF).
Foto: ft.dk
Researcher på portalerne Altinget | Forskning & Innovation, Altinget | By & Bolig samt Altinget | Transport. Studerer politisk kommunikation og ledelse på CBS.
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vender vi blikket mod vores naboer i Sverige, kan vi se, at en lignende model har betydet en stigning i den kollektive trafik på 50 procent.

Jonas Dahl (SF)
Trafikordfører

Af Jonas Dahl
Trafikordfører, SF

Ved årsskiftet kunne vi for alvor se handling bag regeringens grønne trafikaftale. En aftale, der satte penge og handling bag en af SF's mærkesager - bedre kollektiv trafik.

Fra 20. januar er det blevet billigere at køre i bus og tog i lokaltrafikken uden for myldretiden. Det betyder, der kommer mindre trængsel i myldretiden, flere ledige siddepladser til de rejsende - og selvfølgelig 20 procent billigere billetter. Herudover kommer der flere midler til den regionale trafik.

Et skridt på vejen
Trafikaftalen kommer ikke til at løse problemet med trængsel på vejene i Storkøbenhavn, og den kommer desværre ikke alle pendlere til gode, men den giver et markant løft til den kollektive trafik. Der er stadig lang vej igen, men aftalen og handlingerne er et skridt på vejen til et godt og billigere tilvalg til de mange mennesker, der benytter den kollektiv trafik - og dette er et vigtigt signal. Vender vi blikket mod vores naboer i Sverige, kan vi se, at en lignende model har betydet en stigning i den kollektive trafik på 50 procent.


Gode trafikvaner grundlægges tidligt. Derfor er det vigtigt for mig, at vi har fået lavet et ungdomsrejsekort. De 16-19-årige studerende på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser får mulighed for fri kollektiv trafik i hele det takstområde, hvor de bor med deres nye ungdomskort. Og de kan rejse til fordelagtige priser i den øvrige kollektive trafik. Det er vigtigt, så unge med få midler kan komme til deres uddannelsessted og komme rundt i landet i en tid, hvor man ikke har mange penge på kistebunden.

Forbedring af den kollektive trafik i yderområderne
Særligt i yderområderne har den kollektive trafik brug for et løft. Den kollektive trafik skal nemlig fungere som en service til borgene i alle dele af landet. Man skal kunne transporteres hurtigt og effektivt fra hjem til arbejdsplads og have mulighed for at besøge familie og venner. Vi skal sørge for, at alle landets borgere har et godt tilbud om kollektiv trafik, også selvom passagerantallet ikke er på samme niveau som i resten af landet.

Fakta

BLAND DIG!

Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

Derfor er der også blevet lavet en pulje på 57 millioner kroner til at udvikle den kollektive trafik i de tyndtbefolkede områder. Dette vil skabe muligheder for en nytænkning af transporten i yderområderne og skabe nye og kreative transportmuligheder som alternativ til tomme busser. Det kunne f.eks. være udvikling af nye busruter, gratis bycykler på tværs af kommunegrænser, færgetransport over søer og generelle forbedringer i infrastrukturen.

Bedre kollektiv trafik skåner miljøet
Den kollektive trafik er særlig vigtig for mig, fordi vores færdsel til og fra arbejde, tennis eller vennerne er en stor belastning for miljøet. I denne debat er der mange centrale områder, vi kan tage op. F.eks. er etableringen af letbaner, supercykelstier og elektrificeringen af togruter moderne og grønne tiltag i den kollektive trafik. Vi fjerner noget af trængslen på vejene og skåner miljøet.

Alle de nye tiltag skal ses som positive skridt imod trafikale problemstillinger og miljøforbedringer, og det er nu vigtigt, at vi holder fast i den positive debat, og ser på muligheder og udvikling.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jonas Dahl

Regionsdirektør, Region Midtjylland. Bestyrelsesformand, Egmont Højskolen, bestyrelsesformand, Randers Statsskole og bestyrelsesmedlem Aarhus Universitet
cand.mag. i samfundsfag og historie (Aarhus Uni. 2007), INSEAD Executive Management Program (2018)

0:000:00