Debat

Borgmester i Odense: Lovforslag om ladestandere er et vigtigt første skridt

Når nettet af ladestandere for alvor er bredt ud, vil endnu flere borgerne vælge at køre grønt. Det er afgørende, at lovgivningen følger med og giver kommunerne de muligheder, som de har brug for. Lovforslaget om ladestandere er første skridt på vejen, skriver Peter Rahbæk Juel (S).

40 procent af alle biler i Odense skal om otte år køre på el. Det bliver afgørende, at lovgivningen følger med og giver kommunerne de muligheder, som de har brug for, skriver Peter Rahbæk Juel (S).
40 procent af alle biler i Odense skal om otte år køre på el. Det bliver afgørende, at lovgivningen følger med og giver kommunerne de muligheder, som de har brug for, skriver Peter Rahbæk Juel (S).Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Peter Rahbæk Juel
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I Odense Kommune har vi store ambitioner for klimaet. Det seneste år har vi både indgået en aftale, der skal gøre byen CO2-neutral senest 2030 og vedtaget en handleplan, der skal få os i mål.

En væsentlig andel af indsatserne kommer til at fokusere på, hvordan vi i fremtiden skal transportere os langt grønnere. Et af de konkrete mål i klimahandleplanen er derfor, at 40 procent af alle biler i Odense om otte år skal køre på el – og her er det afgørende, at lovgivningen følger med og giver kommunerne de muligheder, som vi har brug for.

Lovforslaget om ladestandere er derfor et vigtigt første skridt på vejen til at folde intentionerne og ambitionerne ud.

Flere muligheder for at lade

Regeringen har set helt rigtigt i, at der er brug for nye regler for, hvordan kommuner og private aktører i samarbejde kan gøre elladestandere tilgængelige for mange flere. Som borger er det jo ikke attraktivt at investere i en elbil, hvis du ikke har nem adgang til at få den ladet op.

Temadebat

Hvordan skal rammerne for udrulningen af ladestandere se ud?
Regeringen vil have fastsat rammerne for etableringen og driften af offentligt tilgængelige ladestandere.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) sendte i midten af juli et lovforslag i høring. Forslaget indebærer blandt andet, at kommuner og regioner kan give virksomheder ret til at opstille ladestandere på ladepladser på offentlige arealer, og at operatører af ladestandere skal give adgang for roamingtjenester, når ladepladsen er etableret på offentlige arealer, eller når ladepladsen er etableret med offentligt tilskud.

Lovforslaget kommer, efter at S-regeringen, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten i december 2020 indgik en aftale for fremtidens bilpark, der i første omgang skal give 775.000 grønne biler på vejene i 2030.

Altinget giver i en temadebat ordet til borgmestre, eksperter, folketingsmedlemmer og interessenter, som vil debattere, hvordan de vil have sikret en tilstrækkelig ladeinfrastruktur. 

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Odense Kommune står derfor også overfor at skulle i gang med at planlægge og opsætte ladestandere på vores egne matrikler – eksempelvis ved børnehaver, idrætsanlæg, skoler, plejecentre og kommunale arbejdspladser.

Spredt over hele byen vil der være over 250 ladepunkter tilgængelig både i og udenfor centrum. Vi sikrer med andre ord fremtidens lademuligheder der, hvor borgernes hverdag allerede folder sig ud.

Næste skridt er at kunne gøre dem offentligt tilgængelige for andre end kommunens egne biler, når vi ikke selv skal bruge dem. At vores ansatte for eksempel også kan benytte sig af ladestanderne – selvfølgelig på markedsvilkår – eller at borgerne kan få ny el på bilen på den lokale skole, når den alligevel er lukket, og medarbejderne er gået hjem. Det er den fremtid, som vi går i møde.

Kommunerne vil være med

I øjeblikket er Odense Kommune netop ved at undersøge, hvor efterspørgslen er størst, og hvor det derfor giver ekstra god mening at sætte ind med endnu flere lademuligheder til elbiler. Det gør vi, fordi den grønne mobilitet er afgørende for at reducere CO2-udledningen fra trafikken markant.

Det er et højt prioriteret område for os som kommune. Det viser vi ved, at vi netop har sat 50 millioner kroner af i budgettet for 2022 til at finde og prioritere de gode løsninger i retning mod en CO2-neutral by.

Med andre ord er vi villige til lægge penge på bordet for at nå vores ambitiøse klimamål. Det betyder også, at vi er gerne selv vil bidrage til at finansiere offentligt tilgængelige ladestandere og ikke kun være afhængige af de statslige puljer. På den måde både kan og vil vi gerne være med til at skubbe på den grønne omstilling og sikre, at endnu flere ladestandere kommer op over hele landet.

Når nettet af elladestandere for alvor er bredt ud, vil endnu flere borgerne vælge at køre grønt. Det er i alles interesse

Peter Rahbæk Juel (S)
Borgmester, Odense Kommune

Samarbejde om omstillingen

Når vi som kommune samlet set vil reducere udledningen fra transportområdet med 150.000 ton CO2 frem mod 2030, er det også nødvendigt at kunne handle hurtigt og træffe beslutninger i takt med teknologiens hastige udvikling.

Naturligvis uden at gå på kompromis med et ordentligt udbud, når der for eksempel skal udpeges nye arealer for ladestandere og indgås aftaler med private aktører. Det håber vi på endnu bedre muligheder for med de lovforslag og tiltag, der er på vej fra regeringen.

Det er et område, hvor udviklingen ræser afsted, og når nettet af elladestandere for alvor er bredt ud, vil endnu flere borgerne vælge at køre grønt. Det er i alles interesse, og i Odense er vi klar til at tage medansvar for omstillingen.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00