Carlsbergs drøm om metrostation lever

BAGGRUND: Muligheden for en ny bydel i Kbh. med tilhørende metrostation bør ikke komme som en overraskelse, mener både DF og Carlsberg.
Natali Braagaard

Vi ønsker og forventer en trafikanalyse. Punktum. Viser analysen, at en metrostation ved Carlsberg ikke er en samfundsøkonomisk gevinst, så ønsker vi heller ikke en metrostation ved den kommende bydel.

Lars Holten Petersen
Direktør Carlsberg Ejendomme

Forliget er på plads, og høringsfasen overstået - alligevel går Overborgmester Ritt Bjerregaard (S) i ellevte time til Transportminister Flemming Hansen (K). Det på trods af, at blandt andet Københavns Kommune siden marts 2006 har været klar over problematikken.

Vi taler om Carlsbergs ønske om en analyse af videreførelsen af linieføringen af den nye Metrocityring til Carlsberg. Bryggeriet rykker inden 2008 teltpælene op fra Valby for at flytte produktionen til Fredericia, og dermed opstår muligheden for en ny bydel på den 300.000 m2 store grund.  

Forlig må ikke stå i vejen for analyse
"Det undrer os, at man i planlægningen af Metrocityringen er gået ud fra, at Carlsberg lå der til evig tid - at vi ikke gør burde ikke komme som nogen overraskelse," siger direktør for Carlsberg Ejendomme Lars Holten Petersen og fortsætter:

0:000:00