Debat

Dansk PersonTransport og Dansk Erhverv: Seniorer og 18-årige chauffører kan hjælpe på manglen på buschauffører

Turistbusbranchen er presset og mangler at besætte næsten en femtedel af branchens arbejdspladser. Chaufførmanglen kræver politisk fokus, der kan udvide arbejdsstyrken. Vi kan med fordel lade 18-årige blive chauffører i branchen og indlemme seniorer i sektoren, skriver Michael Nielsen og Jesper Kronborg.

Dansk PersonTransport og Dansk Erhverv opfordrer
transportminister Benny Engelbrecht (S) til i samarbejde med turistbusbranchen
at fremlægge en plan for, hvordan man kan løse problemet med chaufførmangel.
Dansk PersonTransport og Dansk Erhverv opfordrer transportminister Benny Engelbrecht (S) til i samarbejde med turistbusbranchen at fremlægge en plan for, hvordan man kan løse problemet med chaufførmangel.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Jesper Kronborg
Michael Møller Nielsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Turistbussen leverer mobilitet til danskerne, når de rejser i grupper. Lige fra den lokale pensionistforening, der skal afsted på sommerudflugt, til fodboldholdet på vej til stævne, til når virksomhederne skal have kørt deres medarbejdere sikkert til julefrokost, er turistbussen den mest effektive transportform.

Hvad mange måske ikke er så opmærksomme på, er, at turistbussen også løser vigtige opgaver i den offentlige servicetrafik som for eksempel at køre samfundets mindste borgere ud til skovbørnehaverne, at betjene skolebuskørslen og sågar at hjælpe DSB, når der er brug for ekstra togbusser. 

Men hvis ikke der bliver sat hurtigt ind fra politisk side i forhold til den kritiske chaufførmangel, risikerer vi, at der om få år ikke er nok turistbuschauffører til at sikre danskerne den kollektive mobilitet, som de hidtil har nydt godt af.

Mangel på arbejdspladser

Grundene til chaufførmanglen skal findes i, at en stor andel af branchens chauffører har nået pensionsalderen, og at branchen ikke oplever en tilsvarende tilgang af unge chauffører til at besætte de ledige chaufførstillinger, som de ældre chauffører efterlader.

Under corona-pandemien har mange turistbuschauffører også fundet beskæftigelse uden for turistbuserhvervet. Dansk PersonTransport vurderer, at der mangler cirka 1000 turistbuschauffører ud af en arbejdsstyrke på cirka 5500. Turistbussektoren gør selv alt, hvad den kan for at tiltrække chauffører og er netop i gang med at lancere en ambitiøs, landsdækkende kampagne for at tiltrække turistbuschauffører. 

Erfaringen fra vores nabolande Sverige og Norge, der har implementeret de muligheder, EU-direktivet giver, er, at turistbus og alt buskørslen med 18-årige chauffører sagtens kan ske på en tryg og ordentlig måde. 

Michael Nielsen og Jesper Kronborg
Hhv. direktør i Dansk PersonTransport og branchedirektør for Dansk Erhverv Transport

Turistbussektoren er et inkluderende erhverv, og alle kan i princippet blive chauffør uanset køn, alder, etnicitet og erhvervsmæssig baggrund, så længe man er klar på at tage ansvar for sig selv og de rejsende. Derfor rækker turistbussektoren med nogen succes ud til en række forskellige grupper som for eksempel pensionister, indvandrere og veteraner.

Branchen nyder godt af den nuværende støtte til buskørekort og håber, at denne støtte fortsætter. Branchen er desuden villig til at give yderligere økonomisk støtte til uddannelsen af turistbuschauffører, da det er erfaringen, at mange oplever den udgift som en betydelig hindring for at blive turistbuschauffør.

Ministeren bør fremlægge plan

Men de få, som turistbussektoren kan tiltrække via disse kanaler, er langtfra nok. Der er derfor behov for, at regeringen drejer på nogle af de store håndtag, som der er til rådighed. Her har Dansk Erhverv og Dansk PersonTransport et par konkrete forslag, der både på kort og lang sigt kan bidrage til at løse problemstillingen: 

For det første skal sektoren have mulighed for at benytte seniorerne i langt højere grad, end det er tilfældet nu. Derfor skal pensionister og efterlønnere have mulighed for at tjene betydeligt mere, inden de bliver trukket i deres folkepension og efterløn. Ideelt set vil branchen lade det være op til den enkelte folkepensionist og efterlønner selv at beslutte hvor meget ekstra, som de ønsker at tjene ved siden af. 

For det andet er det en kæmpe hæmsko for sektoren, at den ikke kan rekruttere unge mennesker til branchen i årerne mellem 18 og 21 år, hvor de unge normalt beslutter sig for karrierevej. Vi kan se, at lastbilbranchen, hvor man kan blive chauffør som 18-årig, har denne kritiske tilførsel af unge chauffører til erhvervet.

Hvorfor ikke give turistbusbranchen, der i dag har en aldersgrænse på 21 år, samme mulighed? Erfaringen fra vores nabolande Sverige og Norge, der har implementeret de muligheder, EU-direktivet giver, er, at turistbus og alt buskørslen med 18-årige chauffører sagtens kan ske på en tryg og ordentlig måde. 

Turistbusbranchen håber derfor på, at transportminister Benny Engelbrecht (S) vil være med til i samarbejde med turistbusbranchen at fremlægge en plan for, hvordan man kan løse problemet med chaufførmangel på både kort og langt sigt. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Benny Engelbrecht

MF (S)
folkeskole (Kildevældsskolen 1986)

0:000:00