Debat

Danske Delebiler: Lovændring skal bane vejene for el-delebiler

DEBAT: Regeringen skal sætte ind med juridiske ændringer, der kan bane vejen for et billigere skift til el-delelbiler og opsætning af ladestandere, skriver Hans-Henrik T. Ohlsen.

Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix
Hans-Henrik T. Ohlsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er fint, at så mange nu ejer eller er ved at skifte til elbiler. Men det er værd at huske, at uanset fremdrivningsmetode fylder hvert elkøretøj stort set det samme som et tilsvarende ICE-køretøj.

Temadebat

Hvordan skaber vi sammenhængende rejser?
Stigende pendlertal skaber behov for at øge transportmulighederne.

Men eftersom at udbygninger koster – også på klimakontoen – vil aktører benytte den nuværende kapacitet bedst muligt og udnytte de tomme sæder i biler, busser eller toge – og helst i sammenhæng med cykelture.

Det stiller krav til et sammenhængende, bæredygtigt transportsystem, hvor hovednettet ikke alene består af veje, jernbaner og broer, men også af cykelstier, stationer og knudepunkter, som kobler samkørsel, mikromobilitet og cykelture sammen.

Altinget giver ordet til politikere, interessenter og eksperter, som i en temadebat vil komme med bud på, hvordan de vil gøre rejsen lettere og mere fleksibel for pendlerne.

Hvordan udnytter vi de tomme sæder i bilerne, hvordan får vi flere til at tage cyklen til toget, og hvordan kommer pendlerne videre fra deres endestation til deres destination? Og giver mere fleksible rejser samfundsøkonomiske besparelser – eller er det grøn snak?

Her er deltagerne:

  • Anna Thormann Boesen, programleder for bæredygtig mobilitet, Gate 21
  • Benny Engelbrecht (S), transportminister og medlem af Folketinget
  • Hans-Henrik T. Ohlsen, formand, Danske Delebiler
  • Kirsten Jensen (S), bestyrelsesformand i Movia og borgmester i Hillerød Kommune
  • Klaus Bondam, direktør, Cyklistforbundet 
  • Kristian Agerbo, global direktør for politik og byudvikling, Voi
  • Kristian Pihl Lorentzen (V), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Matias Møl Dalsgaard, direktør, Gomore
  • Sophie Hæstorp Andersen (S), formand, Region Hovedstaden
  • Stephanie Lose (V), formand, Region Syddanmark
  • Susanne Krawack, seniorkonsulent for transport og mobilitet, Concito
  • Thomas Møller Thomsen, direktør, FDM.

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Det er ikke skiftet til elbiler, der løser problemet med bilkøer og mangel på p-pladser i Danmark. Det er i højere grad et skift til at bruge en cykel eller offentlig transport ved pendling.

Så længe man blot skifter en ICE-bil ud med en elbil, så hjælper det overhovedet ikke på pladsproblemerne i de større byer.

Løsningen er her
Delebiler – vel at mærke delebiler med fast stamplads – fjerner ifølge DTU's forskningsrapport fra foråret 2020 hver mellem seks og otte biler fra parkeringspladserne, fordi bilejerne, der skifter til delebiler fra vores medlemsforeninger, som regel afskaffer deres egen bil.

Delebiler med fast stamplads er derfor en del af løsningen for at få mindre kø på vejene og frigivet mere vejområde. Så lad os få nogle flere af dem?

Men delebilsforeningernes skift fra ICE-biler til elbiler modarbejdes af den gældende lovgivning i form af kommunalfuldmagten. Kommunerne er i deres politikker store tilhængere af delebiler.

Men det er simpelthen for dyrt for grønne græsrodsbevægelser som delebilsforeningerne at betale for oprettelsen af ladestandere. Det koster cirka 80.000 kroner stykket.

Kære regering: Hjælp delebilsforeningerne med at frigøre mere vejareal og skiftet til elbiler

Hans-Henrik T. Ohlsen
Formand, Danske Delebiler

De har kun et sted at sende regningen hen, og det er abonnenterne, og så bliver prisen for at bruge en delebil simpelthen for høj til, at man kan få nuværende bilejere til at skifte og skrotte deres egen bil.

Det ville i øvrigt være passende, om delebiler med fast stamplads bliver momsfritaget, på linje med taxier og kollektiv transport i øvrigt. 

I Gomores indlæg i temadebatten argumenterer de for, at de skal have en rabat for at parkere i København. Skal vi ikke lige bemærke, at en Gomore bil i snit kun lånes en gang om måneden, og for det får bilejerne et fradrag på op til 20.000 kroner om året?

Og Gomore driver en leasingforretning oven i. Det er direkte konkurrenceforvridende over for reelt grønne løsninger som delebiler med fast stamplads.

Læs også

Juridiske ændringer skal bane vejen
Vi har brug for staten til at ændre ikke mindst kommunalfuldmagten, så kommuner og staten kan hjælpe med skiftet til el-delebiler og juridisk give lov til at gøre det.

I et notat fra Kommunernes Landsforening af 20. september 2020 hedder det blandt andet, at "femtidige behov for at kunne sikre, at ladestanderpladser bliver brugt hensigtsmæssigt, er ikke adresseret tydeligt i den eksisterende lovgivning".

Kære regering: Hjælp delebilsforeningerne med at frigøre mere vejareal og skiftet til elbiler.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00