Debat

Voi: Elløbehjul skal være det grønne bindeled mellem endestation og destination

Offentlig transport og elløbehjul er ikke konkurrenter. Løbehjulene kan tværtimod flytte folk fra bilen og over i den offentlige transport, skriver Kristian Yde Agerbo.

Frem mod 2030 vil timerne, som danskerne tilbringer i en bilkø på indfaldsvejene til de fire største byer, stige med over 100 procent, skriver Kristian Yde Agerbo.
Frem mod 2030 vil timerne, som danskerne tilbringer i en bilkø på indfaldsvejene til de fire største byer, stige med over 100 procent, skriver Kristian Yde Agerbo.Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Kristian Agerbo
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi må sammen gøre en større indsats for at få folk til at bruge den offentlige transport frem for at sætte sig ind i bilen.

For flere og flere danskere vælger i dag bilen, og siden 2010 er der kommet 530.000 flere biler til den danske bilpark. Vejtrafikken er i samme periode øget med cirka 15 procent.

Temadebat

Hvordan skaber vi sammenhængende rejser?
Stigende pendlertal skaber behov for at øge transportmulighederne.

Men eftersom at udbygninger koster – også på klimakontoen – vil aktører benytte den nuværende kapacitet bedst muligt og udnytte de tomme sæder i biler, busser eller toge – og helst i sammenhæng med cykelture.

Det stiller krav til et sammenhængende, bæredygtigt transportsystem, hvor hovednettet ikke alene består af veje, jernbaner og broer, men også af cykelstier, stationer og knudepunkter, som kobler samkørsel, mikromobilitet og cykelture sammen.

Altinget giver ordet til politikere, interessenter og eksperter, som i en temadebat vil komme med bud på, hvordan de vil gøre rejsen lettere og mere fleksibel for pendlerne.

Hvordan udnytter vi de tomme sæder i bilerne, hvordan får vi flere til at tage cyklen til toget, og hvordan kommer pendlerne videre fra deres endestation til deres destination? Og giver mere fleksible rejser samfundsøkonomiske besparelser – eller er det grøn snak?

Her er deltagerne:

  • Anna Thormann Boesen, programleder for bæredygtig mobilitet, Gate 21
  • Benny Engelbrecht (S), transportminister og medlem af Folketinget
  • Hans-Henrik T. Ohlsen, formand, Danske Delebiler
  • Kirsten Jensen (S), bestyrelsesformand i Movia og borgmester i Hillerød Kommune
  • Klaus Bondam, direktør, Cyklistforbundet 
  • Kristian Agerbo, global direktør for politik og byudvikling, Voi
  • Kristian Pihl Lorentzen (V), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Matias Møl Dalsgaard, direktør, Gomore
  • Sophie Hæstorp Andersen (S), formand, Region Hovedstaden
  • Stephanie Lose (V), formand, Region Syddanmark
  • Susanne Krawack, seniorkonsulent for transport og mobilitet, Concito
  • Thomas Møller Thomsen, direktør, FDM.

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Det medfører massive trængselsproblemer i de større byer. På en gennemsnitlig hverdag i 2019 spildte danskerne 360.000 timer på at sidde i deres bil, mens de holdt i kø.

Forsinkelsen, som kødannelserne medfører, betyder, at samfundet går glip af 26 milliarder kroner om året, og frem mod 2030 vil antallet af timer, som danskerne tilbringer i en bilkø på indfaldsvejene til de fire største byer, stige med over 100 procent, viser Transportministeriets egne opgørelser.

Grønt bindeled
Det kan ikke blive ved. Noget må gøres, for de tusindvis af biler i tomgang medfører massiv luftforurening.

Alene i Københavns Kommune betyder luftforureningen, at flere hundrede borgere dør for tidligt, udvikler kronisk bronkitis og hjertekarsygdomme, og forskere fra Aarhus Universitet har opgjort, at luftforureningen – alene i København – medfører 440.000 sygedage om året. 

Antallet af syge og døde vil kunne reduceres betragteligt, hvis vi som samfund lykkes med at få flere danskere til at lade bilen stå, når de skal ind til byen, og i stedet bruge den offentlige transport. 

Vi anser den offentlige transport som helt grundlæggende for at skabe en velfungerende grøn mobilitet i byerne. Derfor er vi også stolte af, at vi over hele Europa og i både Aarhus, Aalborg og Odense er med til at understøtte brugen af kollektiv trafik.

Offentlig transport og elløbehjul er ikke konkurrenter

Kristian Yde Agerbo
Direktør for politik og byudvikling, Voi

I Danmark arbejder vi målrettet for at få flere danskere til bruge bus, tog og metro, så vi kan forbedre vejtrafikken i byerne og nedbringe både luftforurening og CO2-udledning.

I den proces mener vi, at elløbehjulet er yderst relevant og brugbart. Vi ser nemlig løbehjulet som bindeleddet mellem den offentlige transport og de rejsendes endemål.

Ikke konkurrenter
Offentlig transport og elløbehjul er ikke konkurrenter. Vi skal spille hinanden bedre. Og vi skal sameksistere i det danske byrum.

For med et løbehjul ved pendlerens endestation bliver det både lettere og hurtigere at komme hen til den endelige destination, hvad end det er et kontor i bymidten eller et sygehus i udkanten af byen.

Men for at det kan lade sig gøre, skal vi i fællesskab finde plads til løbehjulene i byrummet. Det er oplagt, at løbehjul integreres ved større trafikale knudepunkter, hvilket vil kunne hjælpe pendlerne, som efterspørger konkrete løsninger til at komme fra endestation til destination.

Samtidig har vi gennem en længere periode forsøgt at imødekomme ønskerne fra en række af landets pendlerforeninger, så vi sammen kan finde en fælles løsning for elløbehjul i byrummet. 

Mens bilerne fortsat udstøder giftig os, har vi netop introduceret Voiager 4, et nyt, grønnere løbehjul, der udleder mindre CO2 og er udstyret med sensorer, som kan måle forurening, hvilket vil give os en bedre forståelse af luftkvaliteten. Vi vil altså kunne gøre en vigtig forskel for miljøet, hvis den daglige biltur erstattes med offentlig transport og et grønt elløbehjul.

Læs også

Voi ønsker at gøre en forskel for klimaet, men også for den enkelte pendler. Lad elløbehjulene forbedre rejsen med offentlig transport, så vi kan skabe bedre forhold for pendlerne, miljøet og samfundsøkonomien.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00